Gå til innhold
Arkivverket

[#62084] Ole Olson Fossen fra Hylland i Aurland til Amerika


Gjest Bjarte Hesjevoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjarte Hesjevoll

Fra Gards og ættesoge i Luster, Bind 5, Jostedal side 134 har jeg følgende:Erik Olson Fossen født 10/7-1903 i Aurland. Foreldrene er Ole Olson Fossen fra Jostedalen og Brita Sjursdotter fra Eggum i i Sogndal, Bosatt på Hylland i Aurland. Erik utvandret ca 1925 og antagligvis bosatt i LA, CA, USA i 1930, ingen hørt om ham siden 1939.Kontroll mot kirkebøker i Aurland S&F gir dette: Lenke Erik født 10/7-1903, døpt 13/9-1903. Foreldre er Ole Olson Hylland og Brita Sjursdotter på Hylland, født i henholdsvis 1862 og 1866.I Ancestry finner jeg Erik Hylland født same dato og samme sted som Erik Olson Fossen 10/7-1903 i Aurland, og døde i San Francisco 1 Mars 1979. Hans siste bosted var Sacramento i California.Finner også en med samme navn som ankom NY 26/9.1927 fra Southampton med skipet Leviathan. Han var født i Aurland ca 1903 og kan være identisk med han som døde i San Fransisco.Noen som kan hjelpe til med å finne ut om denne karen hadde etterkommer?Mvh Bjarte Hesjevoll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Har du lest manifestet fra ankomst i 1927? Der er far oppgitt til å være Ole F. Hylland, Aurland, Sogn.Ole skal da til Plasa i North Dakota, til sin venn Peter Thunshelle.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Ja, har lest begge sider i manifestet. Er ikke helt med deg!! Mener du at det er feil person, eller at det kan være en ide å lete i ND. At faren kalles for Ole F. Hylland, kan jo kanskje bety to ting. Ole (patronym starter med F) Hylland, eller Ole Fossen Hylland???Bjarte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Ja, har lest begge sider i manifestet. Er ikke helt med deg!! Mener du at det er feil person, eller at det kan være en ide å lete i ND. At faren kalles for Ole F. Hylland, kan jo kanskje bety to ting. Ole (patronym starter med F) Hylland, eller Ole Fossen Hylland???Bjarte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Mener ikke at det er feil person, da hadde jeg nok skrevet det.Du skrev ikke noe om North Dakota, så da var jeg usikker på om du hadde sett på side 2. Det er viktig for de som hjelper å vite mest mulig om en person, og da er f.eks. et mulig opphold i ND være viktig info. - hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Lars E. Øyane

Eg har oversett desse drøftingane om lagnaden til Erik Olson Fossen (Hylland) i Amerika, og ikkje er det heller so mykje eg kan leggja til:* Nekrologar frå San Francisco er eit stort problem. Om dei finst, er dei i regelen svært stutte og har lite opplysningar.* Den gongen eg skreriv om denne huslyden i bygdeboki for Jostedalen, var eg i kontakt med ættlingar av Erik, og dei kunne då fortelja at dei ikkje hadde høyrt noko om eller frå Erik sidan 1939. Eg vil tru det er lite sannsynleg at han har etterkomarar...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.