Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Trond Gellein Løkken

[#62100] Thyholdt i Trondheim, Hosanger og Bergen

Recommended Posts

Gjest Trond Gellein Løkken

Kan noen hjelpe meg med dene familien:Oline Andrea Sandberg, født 20. juli 1838 på Baklandet og døde 4. mai 1918 i Trondheim. Hun var datter av kjøpmann Thore O. Sandberg og kona Gurine Johanne Holm.Hun ble gift 26. desember 1859 i Bakke kirke med Oluf Andreas Thyholdt, født 12. oktober 1835 i Trondheim, sønn av gullsmed Elias Christian Thyholdt (1806-1849) og hustruen Martha Christine Sannes (1808-1847).Oluf Andreas og Oline Andrea hadde tre barn som jeg har funnet:1. Odin Gerhard Thyholdt, født 12. november 1855 i Domsognet i Trondheim. Under folketellingen 1875 for Trondheim var han matros, og leide værelser i Ilsøren 57 hos Hans Røstad. Både Odin og Hans, sønnen i huset var jevngammel var begge sjømenn. Han var død ved morens død i 1918.2. Thore Andreas Sandberg Thyholdt, født 6. september 1860 og døde 19. oktober 1860 på Baklandet3. Anna Martha Thyholdt, født 31. desember 1861 på Baklandet. Hun var ugift, og bodde sammen med moren på Baklandet til moren døde. Etter morens død bodde i Overlærer Kindts gate i Vår Frues sogn.Oluf Andreas Thyholdt gikk i farverlære og ble farvermester i Trondheim. Den 5. mars 1859 kjøpte han brygge mat. nr 64 på Baklandet, og her etablerte han seg som farvermester. Men geskjeften gikk heller dårlig, og høsten 1864 gikk han konkurs og den 12. november 1864 ble det holdt skifte i fargermester Oluf Andreas Thyholts konkursbo (538b).Under folketellingen 1865 for finner jeg Oline og barna Odin og Anne Martha i Trondheim, mens Oluf Andreas var flyttet til Hosanger ved Bergen, hvor han hadde fått arbeidet som farver på Fotlandsvaagens Plads Bomulds og Uld – Spinderi.Mens Oluf Andreas var i Hosanger fikk han en sønn med Anna Bastesdatter fra Hannisthvethellen i Horsanger, og barnet fikk navne etter faren. Dette barnet, Oluf Andreas Thyholdt (1868-1938) ble gift 1886 i Bergen med Anne Mattisdatter Henriksbø (1853-1923). Han var maskinist, og familien bodde i Bergen. De fikk tre barn: Bjarne Tyholt, født 11. september 1887, Bjarne Elias Tyholt, født 24. februar 1889 og døde 23. mai 1957, Alfred Tyholt, født 24. september 1892,Etter dette finner jeg ikke Oluf Andreas Thyholdt, men i folketellinga for Trondheim 1875 bodde Oline Andrea og datteren på Indre Baklandet 67 i Trondheim hvor de leide værelser hos Johan Krohg. Hun livnærte seg som syerske, og var betegnet som gift, det vil si at Oluf Andreas fortsatt levde.Under folketelingen 1900 for Trondheim var Oline Andrea blitt enke, og bodde sammen med datteren i Rosenborg Gade 19, og de ble begge understøttet av legater. Hun døde i Kirkegaten 35, mannen var død og hun hadde en arving, datteren Anne Martha.Det jeg trenger hjelp til er å finne ut hvor det ble av Oluf Andreas, hvor han døde. Når og hvor sønnen Odin døde og om han var gift?Hvor blir det av Anne Marthe?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.