Gå til innhold
Arkivverket

[#62104] Hjelp til tyding av kirke bok i Hof


Gjest Arne B. Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne B. Kristiansen

I søk etter en dåp så kom jeg over en hendelse 7. Juli 1730 vedrørende fogden Christian Juel. Hva er anledningen?

bilete5439.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Det står vel Commun., kan det være Nadverd, at disse overklassemenneskene (Fogden Juel og Kieresten, Madmoiselle Leth, Jens Juel) har hatt en privat Nadverdseremoni i Åsnes kirke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Nattverd er vel communio på latin, så jeg tror dette betyr at fogden Juel, hans hustru, en ugift kvinne med slektsnavn Leth (søster eller niese av hustruen??) samt sønnen Jens fikk nattverd i en privat gudstjeneste. Men jeg er ikke 100 prosent sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Hvor 'privat' det var kan vel diskuteres, men at det dreier seg om nadverd for de nevnte personene stemmer jo. I denne kirkeboken er det bare noen ganske få steder anmerket for 'Commun.', og da er det bare antallet nadverdsgjester som er nevnt - ikke navnene.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.