Gå til innhold
Arkivverket

[#62111] Opphav Kristen Kristenson og Ingeborg Olsdtr. Veøy/Nesset ca. 1770


Gjest Øivind H Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Øivind H Thingvold

I h.t. kirkebok for Veøy ble Kristen Kr.son Biarmeland viet til Ingeborg Oldsdtr. Bøgstad 2.2.1769 i Tresfjord krk. Samme år bygslet de Store Gussiås i Nesset. I Gards- og ættesoge for Nesset er Kristen oppgitt født i 1723 og Ingeborg i 1735.Spørsmål: Hvem var foreldre til disse to ? Hvor var/er Bøgstad (bortsett fra Indre Holmedal i S&F i FT 1801?)I kirkeboka har jeg funnet to mulige opphav for Kristen: 17. mai 1722 ble Christen Kobberslagers sønn døpt, fadrene var fra Nesset/Erisfjord-området. 7. juli 1724 ble Christen Dalsets sønn døpt, fadre fra Rødven-området.Har noen nærmere opplysninger ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Ingunn Selnes

Begge ektefellene er fra Tresfjorden. Kristen Kristenson Bjermeland og Ingeborg Olsdtr. Daugstad (gammel skr. måte Dogstad). Bjermeland ligger på vestsida av Tresfjorden, like før veien tar av mot Ørskogfjellet og Sunnmøre. Daugstad er på østsida av fjorden midt mellom Vikebukt og Sylte (sentrum inne i fjorden).Hvis årstallene for fødsel er noenlunde rette, er du heldig og kan finne de i Veøyboka som går tilbake til 1721. Jeg har ikke hatt tid å sjekke det. Da skulle i alle fall farens navn komme fram. For området på vestsida er arbeidet med bygdebok i full gang.mvh Randi Ingunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Ingunn Selnes

Jeg er vel ikke den rette til å svare på status, men siden jeg var på kontoret til bygdebokskriveren i forrige uke, kan jeg si hva han håpte på.Håpet var at han skulle bli ferdig med manuskriptet til boka for vestsida av Tresfjorden til nyttår. Men det vil ikke si at boka er ferdig da. Etter det, er det innsamling av bilder, og bearbeiding av bilder, kart og ev. anna. Og til sist er det korrekturlesing og trykking. Alt dette tar noe tid.(Håper du har det fint Kjell Ove. Jeg var på garden til morfar din i fjor sommer og hilste på noen av slektningene).mvh Randi Ingunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind H Thingvold

Tusen takk, Randi Ingunn. Disse var min mormors mormors fars foreldre så dette var et greit tilskudd til slektshistoria. Vennlig hilsen Øivind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.