Gå til innhold
Arkivverket

[#62112] katholsk-apostolisk menighet


Gjest erling t. endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest erling t. endresen

I forbindelse med søk etter min tipp-oldefars søsken har jeg funnet at noen av dem i 1900 tilhørte den Katholsk-Apostoliske menighet i Stavanger, som jeg ikke hadde hørt om fra før.Fra Oslo kommunes byarkiv har jeg klippet følgende:'Noen kommer, noen gårDe andre registrerte kristne menighetene som fantes i Kristiania i 1893 var 'Den første Syvende Dags Adventistmenighed', den engelske St. Edmund-menigheten, 'Den evangelisk lutherske Frimenighed' og 'Den katholsk apostoliske menighed'. I tillegg fantes det også ...........Et samfunn som ble helt borte er den katolsk apostoliske kirken. Fram til århundreskiftet var det en voksende menighet i Kristiania, og kirkebygget i Thor Olsens gate var blitt innviet i 1891. Samfunnet hadde også menigheter i Bergen, Stavanger, Kristiansand, Larvik og Drammen.De 'katolsk apostoliske' var imidlertid overbevist om at endetiden var nært forestående, og den var også organisert med det for øye. Når så tiår på tiår gikk uten at verden gikk under, raknet organisasjonen. Kirken i Thor Olsens gate ble lenge brukt som lager inntil det for omlag ti år siden ble solgt til den gresk ortodokse menigheten.'Er det noen som har noe mer informasjon og kunnskap om den Katholsk-Apostoliske menigheten i Stavanger? Hvordan oppsto retningen? Hvor hadde de tilhold i Stavanger? Når ble menigheten oppløst? Hva sto de ellers for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

I Stavanger hadde vi Den Frie Apostoliske menighet. De holdt til på hjørnet Løkkeveien/Eiganesveien - eller var det på selve Løkkeveien? Mine små grå.... Tidlig på 70-tallet hadde jeg naboer som tilhørte denne menigheten. Om den fortsatt finnes, vet jeg ikke. Kanskje finner du info om du googler på dette menighetsnavnet.vennlig hilsen Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Jeg svarte for fort i innlegg 5. Menigheten jeg henviste til der var den evangeliske frikirken. Men i Bergelandsgaten 29 hadde vi Den Apostoliske Tro, og denne meningheten var der ihvertfall tidlig på 70-tallet.vennlig hilsen Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.