Gå til innhold
Arkivverket

[#62118] Strandveien 57 Sandefjord og hvalfangstbestyrer Carl Anthon Larsen


Gjest Kristinn Hegna
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristinn Hegna

Noen amerikanske slektninger har bedt meg finne ut hvordan deres forbindelse med hvalfangeren C.A.Larsen egentlig var, og i den forbindelse skulle jeg gjerne visst hvor i Sandefjord han bodde i 1900. FT1900 viser familien og de fem døtrene i Strandvejen 57c her LenkeEr det noen som vet hvilken adresse det skulle tilsvare i dag? Jeg klarer ikke engang å finne Strandveien på kartet til Gule sider...Hilsen Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Sandefjord fikk nye gatenavn i forbindelse med ny-reguleringen etter brannen i 1900. Dersom det ikke responderes her på forumet, så ta kontakt med: ”Foreningen Gamle Sandefjord” Åbolveien 34 3225 Sandefjord.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Takk for tipset. Jeg hadde håp om at noen her på forumet hadde noen slags oversikt over hvordan disse adressene ble byttet om, ja. Regner med at en hvalfangervilla står der fremdeles etter drøyt 100 år :-)Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I boken Byvandring i Sandefjord av Roar L. Tollnes s. 122 står det en liste over Gatenavn i dag og tidligere navn.I dag Thaulowsgate, før. Nedre Strandgade ( veste del) og Strandveien ( østre del)Det er bevart en god del hus i området , men om gatenummer er forandret fra Carl Anthon Larsen bodde der vet jeg desverre ikke.Tror sikkert noen i Foreningen Gamle Sandefjord vet om bygningen fortsatt står.Skal se om jeg kan finne noen opplysninger i mine bøker.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg finner ikke gatenummer 57 i dag i Thaulowsgate, så det er mulig at numrene er forandret, eller at husene der er borte i dag.Prøver med lenke til kartet her, men hvis ikke kan du sikkert finne veien på digitale bykart over Sandefjord .Lenke Sandefjord&id=a_1310243Området i Bjergata er forresten den best bevarte bydelen i dag i Sandefjord.Mvh. Gunn Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Tusen takk til Gunn for all informasjonen og den siste lenken som jeg ikke hadde sett. En virkelig polarhelt med andre ord. Ikke rart mine slektninger ville vite hvordan familieforbindelsen var der, nei.Og tusen takk til Torkel for adressen. Hvis det er den riktige så skulle det sennepsgule huset midt på bildet her være Carl Anton Larsens hus. Noen som vet om det kan stemme?Kristinn

bilete5453.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Litt artig med det gamle hus. Her har du Karl Anthon som barn på Østre Halsen hos foreldre i 1865: LenkeSkal høre om noen i Dis-gruppa kjenner historien til dette huset førstkommende mandag. Da har vi et møte her i Sandefjord og jeg treffer nok flere som kjenner sin by.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Takk for det, Gunn! Det er mammas kusine i Chicago som spurte meg om dette. Deres felles bestefar vokste opp hos fosterforeldre, og fostermoren var tanten til Carl Anton Larsen og fadder ved dåpen. Så kjøtt og blod er det jo da ikke akkurat, men artig å finne ut av likevel :-)Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Lisbeth Akerholt

HeiJeg er litt sent ute med å svare, men dersom det sennepsgule huset er riktig, tror jeg det eies av Arne Wold. Jeg mener han eide Sandefjord bilruter (busselskap) i sin tid også.Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Torkel: Dessverre er ikke mammas kusine stø nok i norsk til å lese bøker, ellers skulle jeg gjerne ha tipset henne om boka. Hun og mannen hadde planlagt å ta Hurtigrute-cruise i sørishavet til sommeren for å oppleve C.A.Larsens rette element, men så er ruten lagt ned i mellomtiden...Lisbeth - takk for innspill. Ja, det ser sånn ut etter telefonkatalogen å dømme. Uvanlig fargevalg :-)K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Da jeg bodde i Toronto i Canada januar 1988 - september 1989 kom jeg i kontakt med en nordmann som bodde der som jeg tror enten hadde vært stebarn/fosterbarn til C. A. Larsens sønn eller at faren hans hadde vært stebarn/fosterbarn av C. A. Larsen. Jeg har helt glemt hva han het, bare at kona het Bera og også var norsk. Regner med at han var i 60-årsalderen den gangen, eller kanskje litt eldre. Han fortalte mange historier fra Buenos Aires. Innbiller meg at han eller faren egentlig var fra Vadsø, men som slektning av C. A. Larsen av en eller annen grunn hadde blitt oppfostret av C. A. Larsen eller hans sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.