Gå til innhold
Arkivverket

[#62126] Tyding av skanna kirkebok


Gjest Rune Folkvord
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Folkvord

Hei! Er det noen som vil være behjelplig med å tyde det som står her i:Kirkebok for Sauherad, Telemark MINI 1827-1850 født 15.11.1828 døpt 20.11.1828 i Saude Prestegjeld: Torkild Towsen Dette står nederst på side 10 'Døpte 1828' og han er nr.122.Jeg ville gjerne få tydet det som står etter navnet Torki. Håper noen kan hjelpe meg med dette! Mvh. Rune Folkvord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Fossum

Hei,Regner med at du mener det som står etter faren Tow Torkildsen ? Det står Tow Torkildsen Soldat geworden.Mvh Roger Fossum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Det er jo noe med liten skrift i spalten for ekte/uekte. Der tror jeg det står 'Hst 3 gange til Ægteskab før foreldrene...?'. Var det vanskelig å få kona til å gå til alters kanskje?Hvis du er interessert i resten av teksten også er det i tillegg til Tow Torkeldsen soldat geworden 'og Anne Olsdatter Sunde, husmannsfolk'.Faddere er Kari Olsdatter Sunde, Anund Halvorsen Sunde, Ingeborg Olsdatter, Sigurd Larsen Sunde Eie, Aasild Halvorsdatter Kleiven.Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Ja, Berit, det stemmer nok, for de ble viet 29. desember 1828, det vil si da barnet var halvannen måned gammel. I KB står det at det ble lyst for dem 12 oktober, 26 oktober og 2 november - så det rakk de før fødsel og dåp, men ikke å gifte seg Lenke (øverst på siden).K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Folkvord

Hei! Jeg takker så mye for alle tilbakemeldingene jeg har fått! Det er tydelig at det finnes mange 'skriflærde' der ute.Mvh. Rune Folkvord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.