Gå til innhold
Arkivverket

[#62129] Hjelp til tyding av ekteskap i Søndeled


Gjest A. Vidvei
 Del

Recommended Posts

Gjest A. Vidvei

Jeg håper på hjelp til å lese denne vielsen. Jeg finner dessverre ingen klokkerbok som kan hjelpe meg.9.1.1842 inngås det ekteskap mellom Ole Mortensen Sunde, 25 år (?) og Kirsten Axelsdatter, 21 år. Hennes far er Axel Olsen.Her er lenken: LenkeDet jeg ikke klarer å lese er opplysningene om føde- og oppholdssted, samt brudgommens fars navn. Jeg trodde først dette var Morten Vroldsen, men nå er jeg veldig usikker.På forhånd takk! Hilsen Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ang. Ole: jeg får faren til å bli Morten Vroldsen, og fødestedet Gum... søy - Gumstad/Grimstad? På FS fant jeg en Ole Mortensen dpt. 22/9 1816 Gjerstad i AA med foreldrene Morten Vroldsen og Ane Olsdt.Ang. Kirsten så lurer jeg på om fødestedet er noe likt dette ..øme sonela sogn?, men på FS fant jeg en Kirsten dpt.28/10 1821 Søndeled AA med foreldrene Axel Olsen og Mari Rasmusdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Det står nok Grimstad eller Gierstad på brudgommen.Når det gjelder bruden, står det vel Homme S..?? Sogn. Homme stemmer med dåpen det vises til og bosted i 1865.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Det er en Ole med foreldre Morten Vrolsen og Ane Olsdatter som er døpt i Gjerstad 22. september 1816 (født 17. september):Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Gjerstad i Gjerstad, Ministerialbok nr. A 4 (1816-1829), Fødte og døpte 1816-1817, side 6. Permanent sidelenke: LenkeHilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Bredal

Brudgommen er fra Gierrestad Sog(n), det var datidens måte å skrive Gjerstad på. Bruden er oppgitt født på Homme i Sønneløv Sogn (datidens skrivemåte for Søndeled).Denne presten er gjennomgående slapp med å markere forskjell på o og ø. Han har det også ofte med å kutte en bokstav eller flere i slutten av ord. Jeg kjenner litt til dette, da jeg er i ferd med å navneindeksere denne boken. Jeg er imidlertid ikke kommet til vigslene, så jeg har ikke behandlet denne siden enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Bredal

Brudgommen er fra Gierrestad Sog(n), det var datidens måte å skrive Gjerstad på. Bruden er oppgitt født på Homme i Sønneløv Sogn (datidens skrivemåte for Søndeled).Denne presten er gjennomgående slapp med å markere forskjell på o og ø. Han har det også ofte med å kutte en bokstav eller flere i slutten av ord. Jeg kjenner litt til dette, da jeg er i ferd med å navneindeksere denne boken. Jeg er imidlertid ikke kommet til vigslene, så jeg har ikke behandlet denne siden enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.