Gå til innhold
Arkivverket

[#62130] Gunnar Sønsteby og Leif Larsens dekorasjoner


Gjest Ola Ljødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Ola Ljødal

I Wikipedia står det om Gunnar Sønsteby at han var 'landets høyest dekorerte borger'. Dette er vel riktig når man legger vekt på ordet 'høyest', men jeg mener å ha lest at Leif Larsen (Shetlandslarsen) var vår MEST dekorerte veteran. Er det riktig å forstå det slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Hope

Gunnar Sønsteby er den høgaste dekorerte norske borgar som følgje av at han er den einaste som har motteke Krigskorset med 3 sverd (eit sverd per tildeling - frå 1945).Leif Larsen vart tildelt Krigskorset med sverd og stjerna (stjerna indikerte tildeling nr 2 fram til dette vart markert med nytt sverd frå 1945). Dette gjer han til 2. høgast dekorerte nordmann (i lag med 8 andre [i tillegg er ein danske og tildelt Krigskorset med sverd og stjerna]).Kven som er Norge sin mest dekorerte veteran er nok vanskelegare å fastslå. Mest truleg er Noreg sin mest dekorerte veteran ein person som har delteke i mange FN/NATO operasjonar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

På Wikipeda står det at Shetlandslarsen var den høyest dekorerte allierte marineoffiser, mens det videre står at Gunnar Sønsteby er den høyest dekorerte nordmann. Jeg tolker det dithen at Sønsteby er den høyest dekorerte av de to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Det er sikkert riktig at Gunnar 'Kjakan' Sønsteby er den høyest dekorerte når det gjelder norske krigsdekorasjoner. Men Sjetlandslarsen befinner seg nok i en særklasse når det gjelder militære æresbevisninger.Den britiske marineoffiseren, David Howarth, var nestkommanderende på Sjetlandsbasen. I sin bok 'Nordsjøbussen', skriver han bl.a. følgende om Leif Larsen:'Han var ikke bare en fremragende representant for vår styrke, han var en av de mest bemerkelsesverdige personligheter under hele den annen verdenskrig. For sin innsats hos oss ble han belønnet med 'Conspicuous Gallantry Medal', 'Distinguished Service Medal and Bar', 'Distinguished Service Cross' og 'Distinguished Service Order' og selvfølgelig også med norske krigsdekorasjoner.*) Intet annet menneske - hverken brite eller utlending - har noensinne mottatt alle disse britiske militære æresbevisninger.**) Og denne serien av belønninger var i virkeligheten det høyeste uttrykk for takknemlighet som den britiske krone kunne vise, for som utlending kunne ikke Larsen få Victoriakorset.'*)Krigskorset med sverd og stjerne, St. Olavsmedaljen med eikegren, krigsmedaljen, deltagermedaljen med rosett og Håkon VIIs 70-års minnemedalje.**)Fordi de to første tildeles bare menige og de to siste bare til offiserer, og det har vel neppe hendt - hverken før eller siden - at en og samme mann først har fått toppdekorasjoner som menig og deretter det samme som offiser.Så det er sannsynligvis riktig når Sjetlandslarsen blir omtalt som verdens mest dekorerte sjøoffiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Jeg visste at jeg hadde lest dette som Bjørn Olav refererer, men husket ikke hvor. Da forholder det seg altså slik jeg antydet i mitt første innlegge. Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.