Gå til innhold
Arkivverket

[#62134] Martines Eliass.Fimland,f.1813 samme person som Mathias Andreas Eliass.Fiml.?


Gjest Magrethe Lillestøl
 Del

Recommended Posts

Gjest Magrethe Lillestøl

Eg klarer ikkje å finne dåpen til min forfar Martines(Martinus) Eliassen Fimland i kirkeboka. Han var sønn av Elias Mortensen Fimland og Olina Pedersdatter. I juli 1830 blir han konfirmert og i følge kirkeboka er han da 18 år, dvs at han skal være født i 1812. I juli 1839 gifter han seg med Malene Olsdatter og er da 26 år, altså født i 1813. MEN i kirkeboka for Førde er det eneste barnet til Elias og Olina født i perioden 1811-1814 en gutt som blir døpt 07.03.1813 og han heter Mathias Andreas. Denne Mathias Andreas blir ikkje konfirmert etter det eg kan se. Etter litt frustrasjon slo det meg at det kan jo være samme person???? Presten kan ha skrevet fornavnet feil sånn at Martines har blitt til Mathias, at det er Mathias ved dåpen og Martines ved konf og ekteskap? Men eg har jo ingenting som beviser det. Så eg lurer på om andre har funnet ut av dette, evt. vært inne på samme tanke som meg? Er veldig takknemmelig hvis nokken har et fornuftig svar til meg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Jeg synes ditt eget resonnement høres fornuftig ut: at navnet er blittt feilført ved dåp. Dette har jeg sett eksempler på før. Dersom du vet positivt at det er rette foreldre til Martines du har, så ville jeg også gå ut fra at Mathias Andreas=Martines/ Martinus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.