Gå til innhold
Arkivverket

[#62136] Christopher Pedersen Hierman. Likvers.


Gjest Stein Arne Fauske
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Arne Fauske

Prest i Borgund og prost på Sunnmøre Christopher Hierman døydde i 1690. Etter ei samtidig kjelde vart dette verset gravert på ei tin-plate og festa til kistelokket:Jeg Christum bar i 30 aar, hans Meenighed Jeg lerdte i fyrtiv og otte Aar, Forløsning jeg begierte Jeg værdens Striid og modgangs tid i værden vel har funden, nu er jeg fri, Gud har mig i udvaldes knippe bunden. Er det nokon som skjønar meininga bak 'Jeg Christum bar i 30 aar' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Navnet, CHRISTOPHER betyr : ”DEN SOM BÆRER KRISTUS”.Dativ-form av egennavn (Christum) er jo ikke vanlig. Men her er det åpenbart at det spilles på poetiske strenger, og at navnet Christopher har en betydning som skal fremheves.Egentlig kan det vel sies at ….”Jeg, Christum bar”….rett og slett betyr ”Jeg, Christopher”.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

For oss i vår tid er det ikke enkelt å forstå 1600-tallets virkelighetsoppfatning. Men dette likverset er jo typisk for sin tid.Kontakten mellom Gud og mennesker (”meenighet”) gikk via prest og konge. Forfatteren av likverset (Christopher selv??) hadde den oppfatning at Sunnmøre hadde blitt båret (og holdt oppe ?) av salig Christopher i 30 år. Det innrømmes at dette har vært en tøff jobb.-Ikke nok med at han skulle være bærer av Kristus gjennom hele livet, men 30 av disse årene skulle han også bære Sunnmøre.At han ”lerdte” i 48 år kan vel tyde på at han i 18 år forut for sin overordnede prestetjeneste (prost eller sogneprest) hadde et annet embete, kall eller tjeneste.Men jeg ser av registeret over prester i Borgund kannikgjeld Lenke at Christopher Pedersen Hjermand gjorde tjeneste som sogneprest i Borgund i 45 år (1645-1690) og dette er jo ikke helt i harmoni med tallene likverset.Skulle jeg driste meg til en svært så u-ærbødig moderne oversettelse av teksten ville det blitt noe sånt:”Jeg, som ikke bare har båret Kristus, har også båret Sunnmøringene i 30 år. Jeg gjorde geistlig tjeneste i 48 år, og ønsket meg en avslutning. Jeg har erfart både motgang og strid i denne verden. Nå er jeg fri og Gud har knyttet meg til de utvalgte.”(PS: Men dette lyder jo meget primitivt i forhold til originalen.)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

”TJENER-HERRE”-perspektivet i den lutherske ortodoksien (den tidsepoken Christopher var prest) har en merkelig dobbelthet i seg.Som kongens fremste lokale embetsmann hadde sognepresten en klart overordnet (og tilnærmet ufeilbarlig) stilling, som selvsagt også grep dypt inn i det geistlige kallet (NB: slik vi kan se det nå). – Og det var vel slik prestene ble erfart.Men samtidig hadde man et paradoksalt utgangspunkt som sier at : ”Den som vil være den første blant dere, skal være de andres trell” (Bibelsk teksteksempel fra Matt.20,27).Det er dette paradokset som på en kodet måte kommer fram i dette likverset. Man bruker betydningen av navnet, CHRISTOPHER, for hva det er verdt, for samtidig å løfte fram den salige Christopher til en slags helt (den første blant dere).IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Arne Fauske

Takk nok ein gong Iver. Det er mogleg dei 30 åra viser til den perioden Hierman var prost på Sunnmøre. Eg har diverre ikkje fått høve til å sjekke dette enno.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.