Gå til innhold
Arkivverket

[#62141] Hjelp til å vurdere kildeinformasjon.


Gjest Litta Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Litta Olsen

HeiI forbindelse med at jeg hjælper en danske med å finne slekt i Norge kom jeg over en pedigree på FS: LenkeJeg vil naturligvis forsøke å verifisere det som er mulig, men hadde satt pris på innspill fra dere. På rent generelt grunnlag.Bl.a. virker stedsnavnbruken rett forvirrende.Noen synspunkter på denne slektslinjen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Kvale

Hei Litta I forbindelse med nr1 Jens Johan Nilssens ekteskap med Anne Dorthea Paulsdatter så finner vi den her Nordland fylke, Hemnes, Ministerialbok nr. 825A09 (1842-1863), Ekteviede 1854, side 413-414. LenkeHar ikke kikke på de andre men gjør regning med at det er i samme distriktet du kan jo ta en kikk.Hege :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kristiansen

Bruken av stedsnavn er gjennomført og tydelig etter min mening. Gårdsnavn, navn på sogn, prestegjeld og land. Ett gårdsnavn har skrivefeil, det heter Drevvatn ikke Drevatn. Olsøn, Larssøn er omskrevet til engelsk Olsoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

I de tilfellene der årstall for fødsel/vielse/død er angitt med 'abt', altså about eller omtrent, er det grunn til å ta de angitte stedsnavnene med ei klype salt. Bruken av 'abt' betyr normalt at årstallet er en mer eller mindre kvalifisert gjetning (fødselsår på grunnlag av alder ved død er kvalifisert gjetning) uten støtte i f.eks. kirkebok. Dermed er også stedet som skal knyttes til hendelsen ukjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Til Åse,Gårdsnavn, sogn, prestegjeld er for så vidt OK, men jeg er usikker på om de er rett. Fylke mangler også.F.eks. står det ved FT1801: Drevasslogt gard, Hemnes sogn, Ranen prestegjeld, Nordlands amtmens det her står Korgen sogn, Hemnes prestegjeld.....Hvilket skal være sogn og hvilket skal være prestegjeld??Før jeg fant denne siden, hadde jeg konsekvent brukt Hemnes Prestegjeld, men tenkt at jeg på slutten skulle gå over alle stedsnavn og få alt riktig. Derfor blir jeg litt forvirret, når det står helt annerledes her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Kristian,jeg sier meg enig med deg mht. stedsnavn, dersom det ikke spesifikt står en plass. Jeg vil se hva jeg kan finne i kirkebøkene, før jeg bestemmer hva jeg vil beholde.-og takk for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Kristian,jeg sier meg enig med deg mht. stedsnavn, dersom det ikke spesifikt står en plass. Jeg vil se hva jeg kan finne i kirkebøkene, før jeg bestemmer hva jeg vil beholde.-og takk for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hemnes prestegjeld har også blitt kalt Rana prestegjeld. Og Hemnes sogn er en del av Hemnes prestegjeld. Korgen sogn er et annet sogn i Hemnes prestegjeld. Så eksemplene i innlegg 5 kan være riktige, alt ettersom hvilket årstall de er knyttet til. Korgen sogn ble f.eks. opprettet i 1863. Se bl.a. her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Men da blir det jo feil å bruke Korgen sogn ved alle personene før 1863. I pedigree'en jeg refererte til brukes det helt tilbake til 1600-tallet og jeg reagerte litt på at det var så konsistent :-).Jeg lenker også personer til folketellinger og her vil det virke litt motstridende, så jeg tror nå at jeg vil bruke navnet som er rett for den tiden, personen levde.Så kan jeg heller legge inn en kommentar om endringene i prestegjeld- og sogne-grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

En bør i alle fall ta et bevisst valg og være konsekvent.I noen utstrekning er det greit å bruke moderne administrative grenser. For eksempel bruker vel de fleste slektsgranskere Hordaland fylke i steden for Søndre Bergenhus amt for perioden 1763-1919, og om vi skal registrere en person født i Trondheim 1659, er det nok de færreste som ville skrive Trondheim, Sør-Trøndelag (ev Trondheim len), *Sverige* - selv om området var svensk mellom 1658 og 1660.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

En bør i alle fall ta et bevisst valg og være konsekvent.I noen utstrekning er det greit å bruke moderne administrative grenser. For eksempel bruker vel de fleste slektsgranskere Hordaland fylke i steden for Søndre Bergenhus amt for perioden 1763-1919, og om vi skal registrere en person født i Trondheim 1659, er det nok de færreste som ville skrive Trondheim, Sør-Trøndelag (ev Trondheim len), *Sverige* - selv om området var svensk mellom 1658 og 1660.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.