Gå til innhold
Arkivverket

[#62142] Askim; Ole Fugleskjelle (1903-1993)


Gjest Aud Sandbu
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Sandbu

På DIS-gravminner finner jeg Ole Fugleskjelle f. 06.05.1903 (i Sel), død 19.02.1993 i Askim.Han var gift med ei Marit Petra f. 04.08.1901, død 21.06.1990 samme sted.Er det noen lokalkjente som vet hvilket yrke Ole Fugleskjelle hadde? (Det er blitt meg fortalt at han muligens skulle ha drevet en butikk av noe slag.)Jeg tar også gjerne imot opplysninger om hans kone Marit Petra og evnt. barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik J. Skjørten

Hei Aud. Jeg er av gammel bondeslekt fra Askim og husker godt Ole Fugleskjelle . Han var bonde, eide gården Vestre Auten, g.nr. 4, og etterhvert g.nr. 2. Han solgte gården til sønnen Erik f. 1933 i 1970. Ole Fugleskjelle var gift med Marit Jacobsen Berger f. 1901, fra Tosebygda i Trøgstad, av gammel bondeslekt. Det finnes ingen gårdshistorie for Trøgstad, men hvis du tar kontakt med Inger Johanne Bredeg Karlsrud, Bredeg, 1860 Trøgstad, som er slektshistoriker og nabo til gården Berger, får du sikkert opplysninger Marit og Ole hadde 3 barn; Erik f. 1933 (se over), Astrid f. 1934, Kari f. 1942. Kilde: Askim gårdshistorie, bind 2, s. 299 og 303.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Hei Fredrik,Dette var akkurat de opplysningene jeg håpet på! (Så var det altså ikke riktig at han drev noen form for butikk, men, men...) Flott at jeg fikk vite litt om kona og barna også. Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.