Gå til innhold
Arkivverket

[#62143] Hans Arnolduss. EMAHUS TØNDER f 1710 gm Else Marie Rolfsdtr GREVE f 1705


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hei, Else Marie Rolfsdatter Greve, dtr av Maren Kruse Hansdatter & Rolf Jansen Greve, ble døpt 11 mai 1705 i Bergen KK, død etter 1751, var gift med Hans Arnoldussøn Emahus Tønder (1710-1752). Her er mange Tønder- og Greve-tråder, men jeg kan ikke se at disse to har vært nevnt i noen av debattene.Jeg ønsker opplysninger om deres barn, Hans' herkomst, bosted mv.Fakta:Vielsen i KK i 1730: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=90&filnamn=vigd1663_1&gardpostnr=8644&merk=8644#ovre>LenkeDatteren Marie Anes dåp i KK i 1731: Lenke Relaterte debatter: Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Ref Lenke Innlegg 86 og 87: 'blant barna til Maren Hansdatter & Rolf Greve er bl.a. tidl. notert Else Marie Rolfsdatter Greve døpt 11 mai 1705 i Bergen KK, d. e. 1751, g.m. godseier på Dønnes i Nordland Hans Arnoldussøn Emahus Tønder (1710-1752).Hans skal ha overtatt Dønnes etter stefaren Peder Lauritzen Brønlund 1738, men skal selv ha vært sønn av godseier på Dønnes i Nordland Arnoldus Olsen Tønder (ca. 1645-1711) og Maria Anna Hansdatter Emahus (ca. 1685 Trondheim-16. aug. 1721) i hennes 1. ekteskap (hun skal ha vært g. 2. m. overauditør Peder Lauritzen Brønlund (f. 3. juni 1687) i sitnevntes 1. ekteskap).Hans og Else Maries datter Maria Anna (sept. 1731 - 29. mai 1802) ble g. 1751 m. oberstløytnant Isach Jørgen Mortensen Coldevin (1724-93). Her er det jeg har notert om dem:'Den slektsgrenen Isach tilhørte hadde i flere generasjoner levd som offiserer i Trøndelag. Han besøkte Dønnes i Norland som ung løytnant, og forelsket seg i den vakre Maria Anna. I 1751 giftet de seg. Hans 20 år gamle brud var enearving til Dønnes. Da svigerfaren døde like etter bryllupet ble Isach Coldevin bestyrer av eiendommen, og overtok som eneeier da svigermoren døde. Hadde som offiser noe utdannelse i bygningsfag og sto for flere reparasjoner på kirker rundt om på Helgeland.' 13 barn!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

De skal ha hatt bare ett barn. Men jeg har funnet Hans som fadder 1 juni 1730 i Bergen KK for hustruens kusines sønn Andreas Andersen Eydenberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

ok.Da får vi bare finne ut av etterslekten til Marie Ane og Isach Coldevin. Det bør vel la seg gjøre.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Se slekten Angell m.flere som ligger på nettet. 3 datautskrifter av Jacob Hornemanns ....(nesten helt sist på siden) Se side 282, person 1959.VI.8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Berit, og der står flg:'Abel Margrethe Ibsen, født 05.06.1793, død 29.12.1875 i Thomas Angells Hus i Trondhjem. Tvill. til 1958.VI.7. Gift 17.08.1830 i Bakke krk. med Isach Jørgen Sandborg, født 05.10.1787, død 16.02.1738 paa Øvre Stubban. (Foreldre: Krigscom. Christian Sandborg, født 18.08.1752, død 16.12.1826 og Maren Fredrike Coldevin, født 17.11.1760, gift 18.08.1785, død 19.04.1846. Maren var datter af Obliut. Obliut. til Donnes Isak Jørgen Coldevin, født 28.07.1724, død 13.12.1793 og Mari Anna Emahuus Tønder, født 26.09.1731, gift 1754, død 29.05.1802. Mari Anna var datter af Hans Emahus Tønder til Dønnes, født 13.07.1710, død 13.06.1752 og Else Marie Greve, født 10.05.1705, gift 11.10.1730, død 1761).'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

På samme side finner jeg etterkommerne etter Isach Jørgen Coldevin f. 28 Jul 1724 g. 1751, Marie Anna Emahus Tønder, f. 26 Sep 1731 (datter af Hans Emahus Tønder og Else Marie Greve) d. 29 Maj 1802. Isach døde 13 Dec 1793. Oberstløjtnant; godsejer på Dønnes.12 barn med mange etterkommere er nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, fikk den nå, og der har viGREVE Else Marie [27321], 1 Rollef Jansen [31766], 1 TØNDER Hans Emahus Arnoldussen [27332], 1 Maria Anna Emahus Hansdatter [27310], 1Da har jeg nok tilstrekkelig stoff til slektsboken, men om noen ønsker å skrive et kapittel om denne slekten, så er det velkomment, maks 2 sider, gjerne med ane- og etterkommertavle med utg pkt i Else Marie Greve og Hans Arnoldussen Emahus Tønder.Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har vel noe mer på Marie Anna Emahus og ektemannen Isach er enn det som kommer frem ellers i debatten. Marie Anna var født ca 1731, og døde 22.05.1802 ifølge 'Slekten Benkestok' av Wilhelmine Brandt. Ifølge samme kilde var Isach Jørgen Coldevin og 28.07.1724, og han døde 13.12.1793. Jeg har en datter på disse: Stinchen Cathrine Coldevin født ca 1752, og død etter 1801. Hun ble gift 13.11.1771 med Christen Pettersen Dass. Han ble født i ca 1743. Han er oppgitt å være 26 år ved innrulleringen 1769, og 48 år da han ble gravlagt på Lurøy kirkegård 04.04.1791. I enkelte kilder er det påstått at han ble født i ca 1737. Jeg har disse barna på dem:1)Isach Jørgen Coldevin født 1772 og død 1836. Han var skipper og handelsmann på Lurøy gård.Går videre et annet sted her med hans familie.2)Marianna Emahus Christensdatter Dass døpt i Lurøy kirke 03.07.17743)Petter Christensen Dass født ca 1778-79, og gravlagt 01.01(?)1794 på Lurøy kirkegård. Han dukket opp i kirkeboka da jeg så etter noe annet i Lurøy. Jeg regner med at med dette navnet så må han være sønn av Christen Pettersen Dass og Stincken Cathrine Coldevin.4)Adelus Christensdatter Dass døpt i Lurøy kirke 09.01.1785Isach Jørgen Dass Coldevin(født ca 1772) ble gift med Cornelia Flor Strøm(tror jeg har dette fra Frode Holthes hjemmeside, men når det gjelder barna så har jeg i tillegg funnet en del i kirkeboka for Lurøy:1)Christine Cathrine Dass født 31.01.1794, og konfirmert i Lurøy kirke 8. p. trinit som var 03.07.1809. Hun døde 27.08.1865. Hun var gift med Henrik Leganger2)Isach Jørgen Coldevin 28.04.1795, og konfirmert i Lurøy kirke samme dag som sin søster Christine. Han ble gift 09.11.1815 med Anne Cathrine Bernhoft Brinkmann ifølge Per Nermos hjemmeside. Det dukket opp en datter i kirkeboka for Lurøy: Cornelia Floor Isachsdatter Dass døpt i Lurøy kirke 02.06.1816.3)Sara Christine Isachsdatter Dass døpt i Lurøy kirke 20.p.trinit som var 09.10.17964)Stinchen Cathrine Isachsdatter Dass døpt i Lurøy kirke Dom.Jubilatet som var 3.søndag etter påske(29.04)1798.5)Mariana Isachsdatter Emahus Tønder døpt i Lurøy kirke Fer.1.pentacostes 12.05.1799.6)Daniel Isachsen Strøm Dass født 01.03.1803, og døpt i Lurøy kirke 17.04.1803. Han var proprietær og eier av Lurøy gård, og ifølge 'Slekten Benkestok' døde han den 07.04.1794.7)Ingeborg Ana Isachsdatter Coldevin døpt i Lurøy kirke Dom.9. p trinit.18048)Andrea Christine Isachsdatter Dass døpt i Lurøy kirke 11.p.trinit som var 25.08.1805.9)Wilhelmina Marie Coldevin døpt i Lurøy kirke 1.søndag etter påske(29.04)181010)Johan Christian Isachsen Bordkorp Das døpt i Lurøy kirke 11.p.trinit(09.08)1812, og konfirmert i Lurøy kirke 08.07.1827.Jeg har en Benjamina Petronella Isachsdatter født ca 1799 som datter av Isach og Cornelia, men det er jo ikke mulig siden et annet barn ble døpt 12.05 samme år. Jeg har ikke greid å finne Benjamina som døpt.Dette er ikke mine aner, men etterkommere i noen generasjoner etter søsken av mine aner(blant annet var Christen Pettersen Dass her gift Adelus Christensdatter Mikkelborg som søster av min forfar Hans, og Arnoldus Olsen Tønder var jo bror av en av mine mulige aner Reinholt Fredrik Tønder som druknet på Alstenfjorden i 1704-eget emne om dette 'Maren Reinholtsdatter Tønder')Jeg har en god del aner på Arnoldus Olsen Tønder. Det er mye å finne om hans aner i boka 'Geistligheten i Nord-Norge og Midt-Norge 1536-1700'. En finner også en del på Frode Holthes hjemmeside og Simon Ellefsens hjemmeside. Jeg skulle gjerne ha sendt informasjon på e-post, men siden jeg ikke har dette i noe dokument så blir det vanskelig. Slekten Tønder har også vært oppe på Slektsforumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Kirkebøkene for Lurøy som gjelder her i mitt innlegg nr.15 er Ministralbok for Lurøy 1767-1824, og sammendrag av kirkebok for Lurøy(noe står under selve kirkeboka på Digitalarivet) 1774-1793, og 1774-1819.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Arnfrid i innlegg nr. 4: Har du sett i de utlagte kirkebøkene for Nesna 1704-1737 for å finne flere barn av Hans Emahus Tønder og Else Marie Greve? Hans var jo eier av Dønnes gård, men jeg er jo ikke sikker på om han bodde der da. Dønnes gikk på den tiden under Nesna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tusen takk også til Anne Lise.Ja nå har jeg mengder av data om denne grenen. To dokumenter med noenlunde det samme som Anne Lise har lagt inn i (15) en del mer. Jeg skal gå systematisk gjennom de aktuelle KB, for vi må ha primærkilder, i hvertfall på 1700-tallet, når vi skal lage en slektsbok i 2008..Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Vet ikke om det har interesse, men siden jeg mente jeg hadde vært borti Coldevinnavnat i bygdebøkene for Frosta i Nord-Trøndelag som jeg har kjøpt så tok jeg en kikk der. De var av samme slekten, og kanskje dette kan være av interesse(bind 10 av Frostaboka side 582 under Øvre Hogstad)hvor det blant annet står: Oberst Jørgen (Georg) Isaksen Coldevin var født i 1687 og død i 1754. Han ble i besittelse av en del gårder i bygden Frosta ved giftermål med Elen Ebbesdatter Hornemann(1696-1751). Jørgen var eier og bruker av Øvre Hosgstad i 1723.Så er jo da disses barn nevnt. Det som kan være interessant videre her er at det nevnes ag Jørgen(Georg) hadde en bror Morten Isaksen Coldevin som skipskaptein og eide og bebodde gården Elnan i Beistad. Han var stamfar til den vidt forgrenede Coldevin-slekten i Nordland. Dessvere står det ikke noe mer der om hans etterkommere i Nordland, men det er vel kanskje mulig at Isak Jørgen født 1724 var sønnen hans? Beklager at jeg kanskje kommer litt utenfor emnet her nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Bedre med for mye enn for lite, Anne Lise.Ja, vi skal ha et eget kapittel om Coldevin-slekten, vet ikke hvem som skal skrive det (???), men det er bra med alt vi får.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det står også i den samme Frostaboka at slekten Coldevin trolig hadde sin opprinnelse fra de nordtyske hertugdømmer, og ga i sin tur opprinnelsen til en skipper-,handels- og embetsmannsslekt i Tønsberg. Skal ikke skriver mer om denne slekten her nå, men heller kanskje bidra med 'Frostagrenen' når Coldevinslekten kanskje taes opp senere her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Du kan få skrive kapittelet om Tønder- og Coldevin-slektenene til Slektsboken vi holder på med. Kunne du tenke deg det? Slektsboken skal være en nettbok.Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det kunne jeg gjort hvis jeg hadde hatt mer oversikt over alle grener i slektene Coldevin og Tønder enn jeg har. Dessuten har jeg flere prosjekter for andre som jeg må gjøre ferdig først, og disse blir jeg sikkert ikke ferdig med før tidligst langt utpå høsten. Blant annet holder jeg nå på i enkelte grener av Falchslekta og Angellslekta i Trønelag/Helgeland som må gjøres ferdig for en mann, og det gjør jeg mens jeg venter på bygdebøker for Storelvdal i Åmot i Hedmark der jeg har lovet å forske for venninne for lenge siden. Jeg startet jo i Rendal tidligere på denne grenen i år, men så ble det bestilt feil bygdebøker videre da jeg kom over til Åmot. Det er flere måneder siden jeg ble spurt av en mann om å forske på hans slekt på Dønna. Så nå kan jeg rett og slett ikke love mer på en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Når det gjelder slekten Coldevin så har jeg kun det som har kommet frem i dette emnet. Når det gjelder slekten Tønder så har jeg jo fra Reinholt Fredrik Tønder født ca 1681 og bakover og en del om hans søsken, men disse søsknene hadde jo også etterslekt. Jeg har en del etterslekt på noen av søsknene, men mangler også mye der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk for nye innlegg Anne Lise.Fordelen med en nettbok er at man ikke må forholde seg til dead line, boken kan hele tiden suppleres, og om nødvendig endres. En liten notis på inngangssiden skal fortelle hva som er nytt, evt revidert.Så snart vi har hele slekten på plass og sjekket mot kilder, så skal jeg jobbe litt med lay out, legge inn noen flere lenker og dernest vil den bli tilgjengelig for alle.Deretter kan de som vil arbeide med sidegrenene, Loss, Galtung, Coldevin, Tønder, Hess, Pyck, Skånevik, Glad, Bang, Greve, Rytter, Lind, Bye, Wrangel, Schjelderup osv. osv. Disse sidene vil da kunne være selvstendige nettsider eller en del av slektsboken, ihvertfall lenkes opp til slektsboken. Så her kan man jobbe i sitt eget tempo og selv velge hvordan man vil presentere det.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.