Gå til innhold
Arkivverket

[#62147] Fransk bosetting på Sveriges vestkyst ?


Gjest Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Borgen

Dette er historien som er blitt meg fortalt: I forbindelse med at kong Carl Johan 14. ble fransk tronfølger til Sverige rundt 1810, hadde han med seg et stort følge av franskmenn som slo seg ned i Sverige, på vestkysten. Dette var visstnok et mer eller mindre lukket samfunn, som giftet seg innad i 'klanen'. De som inngikk forhold til svensker, skal ha blitt utstøtt. Er det noen som kjenner til denne historien, eller som kan gi meg tips om hvor jeg kanskje kan finne noe mer om dette var tilfelle?Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Hei.Har du noen informasjon om hvor på Sveriges vestkyst disse skulle ha slått seg ned ... ved Øresund?, i Halland? ved Gøteborg eller i Bohuslen? Jeg har såvidt begynt å kikke etter i noen svenske og danske bøker jeg har, og som omhandler bl.a. den svenske 'västkusten'.Mvh. Bjørn Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Ja, der har du'n, Reidar. Oppkalt etter Johannes døperen - Jean Baptiste - og med etterkommere i alle de tre nordiske kongehus, samt det belgiske og det detroniserte greske kongehus.Kong Carl 14. Johan i Sverige og kong Karl 3. Johan i Norge.Forfatteren, Karsten Alnæs, skriver i en av sine romaner at han blant folk på Vaterland i det daværende Kristiania ble kalt for Sjarles Johansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Ja, der har du'n, Reidar. Oppkalt etter Johannes døperen - Jean Baptiste - og med etterkommere i alle de tre nordiske kongehus, samt det belgiske og det detroniserte greske kongehus.Kong Carl 14. Johan i Sverige og kong Karl 3. Johan i Norge.Forfatteren, Karsten Alnæs, skriver i en av sine romaner at han blant folk på Vaterland i det daværende Kristiania ble kalt for Sjarles Johansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Ikke sikkert historien er riktig, det ser ikke ut som om noen kjenner til den, eller vet hvor jeg skal forsøke å lete.....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Ta og legg spørsmålet ut på Dis Sverige sine sider....På DIS Forum... Sannsynlig de kjenner noe bedre til historien enn oss. www.dis.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.