Gå til innhold
Arkivverket

[#62148] Marte Jansd Reed / gm Kristian Teigen i Hyen/Naustdal


Gjest Jarl V. Erichsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg jakter på Marte Jansd Reed, f omkr 1857 i Gloppen med foreldre Jan Arneson Gjengedal og Eli Nilsd Reed. Eli ble spedalsk og Jan var også syk, så jeg regner med at Marte ble fostret opp, kanskje på Ommedal.Senere ble hun gm Kristian Teigen (Hyen/Naustdal), og fikk nok mange sønner (FT 1900 nevner Ola, Nils, Jakob, Anders, Mads og Elias).Kan noen hjelpe meg info om disse - og særlig etterslekt?- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Her er Kristian og Martha (?!) ved ft 1900: LenkeNB! Koblingen bygger kun på et slektsnotat om at hun bodde i Naustdal og navnelikhet. Jeg skal nå bla i kirkebøker.- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Det er et mulig spor når det 12/10/1902 - i Hyen - konfirmeres en gutt - Nils Olai Kristiansen Gjengedal, f 17/3/88 - med foreldre gårdbruker Kristian Olsen og Marthe Jakobsen. Kanskje Marthe brukte fosterfarens navn? Lenke - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Familien er omtala i Geir Kleiveland: 'Naustdal Bygdebok Gards- og ættesoge Band II'. Utgjeve av Naustdal Sogelag, 1997. Teigen Bnr 1. Slektsrøter og etterslekt også til andre gardar i Naustdal. Blir litt mykje å skrive av. Har du høve til å låne boka gjennom biblioteket? Eller bygdeboka kan bestillast her: http://naustdal.kommune.no/sogelaget/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Via en annen informant tyder mye på at de seks sønnene utvandret til USA, og bare én kom tilbake. Han hadde barn i Norge. De øvrige var barnløse. Kankskje kan vi finne ut mer om dette? - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Viggo Ree

Dette var interessant! Takk skal du ha, Jarl - for at du nok en gang engasjerer deg med å skaffe fram informasjon om Reed-slekten fra Gloppen. Jeg er oldebarn av Nils Nilss. Reed (f. 1858 - yngstemann i søskenflokken på 8 der Eli Nilsd. Reed var eldst). At Eli og Jan Arneson Gjengedal hadde en datter var nytt for meg, men din svigerfar i Oldedalen, Jakob Kvamme, skal ha kjent til dette. Men så har ingen drevet noen spesielle søk etter eventuelle etterkommere etter Eli og Jan (så vidt jeg vet). Datteren Marte var altså kusine av min farfar Ørnulf Ree. Hun og ektemannen Kristian Teigen er oppført i folketellingen fra 1900 med 6 barn - alle gutter. Man kan også starte i andre enden når det gjelder å spore opp slekt. Jeg slo opp i telefonkatalogen og skatteopplysningene på nettet der jeg søkte på mennesker med etternavnet Teigen i Naustdal. To av funnene var interessante. Den ene var Anders Johan Teigen født 17.5.1925. Han svarte ikke på telefonen. Den andre var Audun Teigen født 20.5.1930. Han svarte. Det ble en kort, men hyggelig samtale. Da jeg spurte Audun om han husket navnet på sine besteforeldre svarte han raskt Marte og Kristian. Alle deres 6 gutter utvandret til Amerika, men den eldste - Ola (f. 1882) - vendte tilbake til fedrelandet. Ola var far til Audun. Av en søskenflokk på 8 lever 3 i dag. Det er Anders Johan - og Joar Teigen (født 8.8.1933 - bosatt i Florø). Anders Johan, Audun og Joar er altså mine firmenninger. Audun berettet også om sine onkler i Amerika. Ingen av disse har etterkommere. Han nevnte spesielt Anders Matias (f. 1894) som druknet under skøytegåing på for tynn is (dette skal ha vært i 1916 i følge Bygdebok II - Emigrant 2 som jeg nettopp har lastet ned). Audun nevnte også hans onkel Mads (f. 1896) som endte opp som pelsdyrjeger i Canada (han sa Alaska, men det spiller liten rolle - hans skjebne visste visst ingen). Også hans onkel Elias (f. 16.8.1899) ble nevnt under telefonsamtalen - han som fikk et tre over seg (denne skogsarbeidsulykken skal ha vært ca. 1923). - Lykke til videre med søket etter Elis etterkommere, Jarl. Dette var moro - også for en som ikke er skikkelig inne i slektsgranskningens spennende verden (men det kommer nok!). Jeg har allerede berettet for slektsinteresserte i min Reed-grein at du har mye interessant på gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Takk & takk i like måte, Viggo!Etter praksis her på brukerforum må vi nok jobbe videre i forhold til de nålevende utenom offentlige fora, men dette er veldig interessant.Jeg snakket med svigerfar Jakob, og han kjente ikke til kontakt mellom slektsleddene, - men han erindret kanskje noe som var blitt sagt om kontakt mellom Kandal og Naustdal (over fjellet??) helt tidlig i århundredet.Ellers synes jeg dette er en gripende historie i forhold til Elis skjebne med spedalskhet, Jans sykdom og Marte oppfostring andre steder. Her er mye å gruble på mtp kontakt, åpenhet, sykdomssmerte m.v. Og så i tilleg dette med at de tusta seg til med gården og Elis første mann/forlovede. Dette er like interessant som Berlinerpoplene!- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.