Gå til innhold
Arkivverket

[#62153] Nytt tema på hans andersson lavik-daae dyrdal?


Gjest Gunn-Anita Rysjedal
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn-Anita Rysjedal

Tidligere tema gjaldt søken etter Hans Anderss Lavik/Daae. Der var mange som jobbet med dette og Arnfrid Meland jobbet intenst med å få bekreftet eller avkreftet hvorvidt han var uektefødt sønn av Sogneprest Daae i Lavik. Vi kom aldrig fram til hvem som var hans foreldre eller hvor han kom i fra. Nå har jeg søkt på nettet og på Ancestry-filer ved å søke på ham uten å bruke navnet Daae, kun Lavik som etternavn. Jeg har også da i søket lagt inn hans kone Marie Johannesdatter Kroken og deres barn. Da har det dukket opp en del slektstrær med denne Hans. I noen av dem heter han Hans Andersson Dyrdal, født 29 mai 1714 (ikke 1719 som 'min Hans' og død samme dato som jeg har på både ham og konen og barna deres.Og han er født i Sverige-Hjulsjø-Ørebro! Foreldrene hans er Anders Olsson Kyrkjebø 1687-1740 og Sigrid Sjursdatter Kyrkjebø 1670-1740. Ettersom vi aldrig fant ut hvem 'min' Hans var og kom ifra - kan dette være ham? Da får vi avkreftet at 'vår' Hans faktisk ikke var uektefødt sønn av presten Daae og ikke stammer fra den slekten. Er det noen som kan kaste seg ut i dette, og som vet hvor de skal begynne å lete - kanskje i Sverige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svehn Ruskelöv

Hei Gunn-Anita!I ättebok for Kyrkjebö står det: Anders O.Kyrkjebö(1687-1740)g.m.enka Sigrid S.Frivik/Kyrkjebö(1670?-1740). Barn:Lukris f.1713,Hans f.1715 og Barbrå f.1716.Barn nr 2 Hans A.Kyrkjebö(1715-1779) var g.1736 m.Barbrå R.Sörevik(1716-1783),de hadde 8 barn f.o.m. 1736 og t.o.m. ca.1755.Finnes ikke noen sammenheng med Hans A. Lavik.Denne Hans A. finnes ikke reg./bosatt under gård Dyrdal. Og ikke heller finnes det nämnt att Hans A. skulle väre födt i Örebro/Sverige.Dette er det eneste jeg kan väre behjelpelig med nå,og så får vi se hva andre mener som ser dette innlegget.Ha en fin söndag Gunn-Anita.Mvh,Svehn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.