Gå til innhold
Arkivverket

[#62155] Niels Aagaard Jensen Schauboe. Kristiansand, Bergen, Tranøy.


Gjest Lillian Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lillian Johansen

Hans foreldrene Jens Schauboe Aagaard og Thomine Jørgensd. giftet seg 19. okt. 1815 i Kristiansand, hvor Niels ble født 13 Sep 1816.Familien flyttet til Bergen, senere flyttet Niels til Tranøy i Nordland.Jeg skulle gjerne visst mer både om Niels og om hans foreldres slektsbakgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kristiansen

Niels flyttet til Reisen i Tranø, som ligger i Troms; nåværende Sørreisa. Her er familien i 1865 LenkeHar du funnet familien i Bergen - i databaser over kirkebøker, scannede kirkebøker osv? Har du opplysninger om Niels og familien i Sørreisa? (Jeg spør for eventuelt å slippe å lete etter opplysninger du allerede har :-).) Hva slags yrke hadde Jens Schauboe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Johansen

Takk for svar. Jeg vet igrunnen lite om familien/slekten, men har reg. følgende; Døpt 21.08.1853 Tranøy; Jacob Jensenius f. 18.06.1853. Foreldre: Nils Jensen Skaubo og Hustru Caroline Adamsdatter af Gottersjord.Jacobs sønn Andreas f. 27.11.1877 i Måsøy, Finnmark ble gift med Gerda Andora Andersen fra Talvik. Hun var søster av min farfar.Videre har jeg fått med meg vielsen til Niels og Caroline 18.10.1848, Tranøy.Var Niels Schauboe Aagaard fra Kristiansand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Johansen

Mente å spørre om Jens Schauboe Aagaard fra Kristiansand (4). Ser av Carstens svar at han ble døpt i Bergen av foreldre med slektsnavn Aagaard. Da var kanskje slekta Aagaard derfra? Men hvor kommer Schauboe-navnet inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

Schauboe eller Skagbo er betegnelsen for en person fra Skagen. Mange skudehandlere fra Nordjylland har slået sig ned i Kristiansand-området, jvf. f.eks. Klitgaard: Nordjylland og det norske Sørland. Skudehandelens Indvirken paa Befolkningsforholdene. Mange navne fra Kristiansand vidner herom: Wiborg, Vigsøe, Hiardemaal, ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Skal innom SAK en tur i neste uke, det kan være en mulighet for, at slekten er nevnt i Karl Leewy sin Kristiansand historie.Skal sjekke det, å komme tilbake.Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Følgende personer nevnes i Karl Leewy sine skrifer om Kristiansand med navnet Schauboe:*Christine Dorothea Schauboe. fødd Von Munthe av Morgenstierne. *Kristian Wilhelm de Schauboe (tollbetj) *Oluf Borch de Schaueboe (Stiftamtmann) *Ulrich Fredrich Anton de Schauboe (amtmann)Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.