Gå til innhold
Arkivverket

[#62157] Haukås i Møre og Romsdal på 1600-, 1700- og 1800-tallet


Gjest Enok Synnestvedt Groven
 Del

Recommended Posts

Gjest Enok Synnestvedt Groven

Min Mormor : a) Klara Haukås f. 1900 (Haukås) d. 1994. gm. b) Ole Anton Groven f. 1905 (Groven) d. 1976Jeg vil ha hjelp til å finne mer ut om familiene deres bakover i tid. jeg vil nå skrive det jeg til nå vet og tror, så kan dere fylle ut det dere finner ut. Jeg vil først og fremst diskutere a) Klara Haukås og hennes familie, da det blir enklere og mer oversiktelig å se på en familie av gangen. Jeg vil legge opp to bilder med slektstavlen til Hans Knutsen Haukås, en person jeg gjerne vil vite om jeg er i slekt med.a) Klara Haukås f. 1900 (Haukås) d. 1994. (Elnesvågen) gm. b) Ole Anton Groven f. 1905 (Groven) d. 1976 (Elnesvågen)c) Andreas Pedersen Haukås f. 1858 gm. d) Maria Johannsdatter Rambjøre) Peder Knutsen Haukås gm. f) Ane Olsdatter Åsg) Knut Pedersen Haukås f. 1795 d. 1891 Ordfører i Fræna Kommune gm. h og i) Anne og Sigrid Knutsdatter Syltesæterj) Peder Knutsen f. 1751 gm. k) Karen Knutsdatterl) Knut Hansen f. 1719 gm. m) Beret Pedersdatter f. 1717n) Hans Knudseno) Knut Hansen Ætta hans kom på Haukåsgarden i 1683. gm. p) Gjertrud Bjørnsdatter Hoeim

bilete5462.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Personene 6,7,8,9 og 12 er fra Heidal i Gudbrandsdalen. Person nr. 53 på mitt slektstre (tipptippoldemor) het Ane Iversdatter Haukaas. Hun kom til Averøy. Jeg mener at jeg leste noe sånt som 'fra fastl' i en kilde for 25 år siden. men som helt uerfaren noterte jeg ikke kildehenvisning. Er dette også Fræna ? Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Enok Synnestvedt Groven

Averøy ligger utenfor Fræna. I så fall het hun Ana Iversdatter Haukås, men jeg vet ikke hvem det er. Jeg må bli sikker på mitt slektskap med person nr. 1 og 2 før jeg kan si at jeg er beslektet med noen på slektstavlen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

Til innlegg 1 o. Gjertrud Bjørnsdatter Hoeim g. m. Knud Hansen Haukås.I eit skifte på Ytre Hoem i 1681 etter Biørn Thorstensen er nemnt enka Jertru Aslachsdatter og barna Anne, Marith og Bergete Biørnsdøtre. Buet er på 135 rdl. (Giertrud ser ut til å mangle her)I skiftet etter Giertu Aslachsdatter Ytter Hoem 28/7 1690 er enkemannen Peder Olsen og den sal. kvinnens barn er Gjertrud Biørnsdatter Refshoel, Anne Biørnsdatter Holl, Marit Biørnsdatter Helset og Bergitte Biørnsdatter Houchaas. Alle tilstede ved sine ektemenn. Buet 127 rdl. 2 ort.Opplysningane er frå Marius Sandviks notatar vedk. skifte i Fræna kommune. Korleis ein skal tolke at Bergitte er nemnt gift til Haukås og ikkje Gjertrud kan ein undres over.I manntaller for 1701 for Waagøe under Haukaas:Knud Hansen 48 år og har sonene Biørn Knudsen har Bruck 9 år, Hans Knudsen 4 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Er det flere Haukås-gårder i Fræna ? Min Ane Iversdatter var f ødt ca 1765. Jeg håper at jeg ikke sporer av dette. Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Enok Synnestvedt Groven

Jeg tror gården var inndelt i tre eller fire bruk. Jeg skal se om jeg finner henne i mine papirer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

Det er skifte etter Knud Hansen Hauchaas 15/10 1719. Enka var Giertru Biørnsdatter og barna var Hans Knudsen, Gjertrud Knudsdatter, Brite Knudsdatter og Mildri Knudsdatter. Formynder for barna var Søfren Hansen Tornes. Falittbo.Bjørn som hadde 'Bruck' i 1701 er truleg ikkje i live i 1719.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.