Gå til innhold
Arkivverket

[#62158] Johan Henrich Bremer gift 28-1-1724 på Kongsberg


Gjest Carsten Friis Fischer
 Del

Recommended Posts

Gjest Carsten Friis Fischer

HejPå en af Lassens Sedler skriver han, at en Johan Henrich Bremer 28-1-1724 bliver gift med en Margrethe Nilsdatter Hegard på Kongsberg.Er der en som evt. kan se i kirkebogen hvilken titel denne Bremer har ved giftemålet.På forhånd tak.mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Friis Fischer

Hej ElseTakker mange gange for dit indlæg.Havde håbet, at der muligvis havde stået kirurg eller feltskær. Hans far med samme navn var netop disse ting på Vinger. (hvis det er hans far ?).Nu vil jeg lige prøve at lave en efterlysning på konen hans.mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg har stusset på det samme, men kommet frem til at det må være senior som gifter seg om igjen.Hun (Hegard) står som 49 år gammel da hun dør boende hos ste-svigersønnen Jacob Christian Bøhling 18.04.1757 (begraves 4 dager senere). Da hun er enke etter regimentsfeltskjær synes det klart at det ikke er kirurgsønnen (som også er død på dette tidspunkt).Jeg må si ifra at jeg ikke har studert dette nøyere og at dette er en høyst foreløpig arbeidshypotese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Friis Fischer

Hej GeirTakker for dit bidrag.Men jeg tror at du har fejl.Jeg tror derimod at det kunne være junior som gifter sig.Senior (hvis det er ham som er faren) dør jo på Vinger i 1731. Hans kone Margrethe Elisabeth dør i 1757 i Christiania. Hun var iflg. kirkebogen født ca. 1667. Senior og Margrethe Elisabeth må være gift omkring 1695-1703 når man ser på børneflokken. Desværre nævner junior jo ikke sin kones navn da han beskriver sit ophold i Persien og Rusland. I tidligere indlæg (Bremer slægten) dør alle hans 6 børn jo i Persien. Nu skriver du jo godt nok, at hun er 49 år ved sin død. Men jeg mener nu, at hun er 90 år. (skifte eller kirkebogen ?) Men denne Margrethe Nielsdatter Hegard ? Hvem kunne hun være datter af. Og hvorfra stammede hun ? Nu er min norske geografi jo ikke altid hvad den burde være. Men Kongsberg og Vinger. Er det ikke ret tæt på hinanden ? Eller skal vi vestpå med Kongsberg i forhold til Vinger ?mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Jeg synes det ser ut som om alderen hennes ved dødsfallet er 90 år, slik Carsten sier. Nå er det ikke så mange 90-åringer å sammenlikne med i kirkeboken (!) men på motstående side er det innført et dødsfall hvor vedkommende var 19 år. Nitallet ser veldig likt ut, dessuten skriver presten firetallene helt annerledes.Dødsfallet er her: LenkeMvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Vi kan sikkert diskutere hvilke tall som står der, men hovedpoenget er tittelen sommeg bekjent sønnen aldri hadde, ikke engang i Russland. Men det er en indirekte kilde - den må jeg komme tilbake til - som var et indisium i tillegg. (Dessuten ville det vært merkelig at vi skulle kjenne juniors døde barn, mne juniors kone skulle bli unevnt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Johan Henrich Bremer 28-1-1724 som ble gift med Margrethe Nilsdatter Hegard på Kongsberg, kan ikke være identisk med regimentsfeltskjæren som døde i 1731. Den sistnevntes barn er vel født fra ca 1700 og utover.Regimentsfeltskær Johan Henrik Bremer og Margrethe Elisabeth fikk iallfall seks barn som er nevnt i skiftet etter sønnen i 1753. '20 nov. er det skifte efter Johan Henrik Bremer (Bramer), Kirug i St. Petersborg og død derstedes. Et kgl. reskript af 2. nov. 1753, hvorefter skiftet skal behandles ved Kbh's magistret, efter at afdødes efterladenskaber = 555 Rd er sendt hertil af Det Danske Gesandtskab i St. Petersborg. Fader af samme navn, død i Christiania, moder Margrethe Elisabeth. Fem søskende: 1) Johan Didrik Bremer, død, ejer af oliemøllen på Amager, efterlader to døtre: Cornelia Margrethe B. gift med boghandler Otto Christopher Wentzel, og Anna Lucia B. 2) Elisabeth Amalie Bremer, gift med pottemager Christopher Kindtler i Christiania. 3) Dorthea Kirstine Bremer, gift med bager Jacob Bölling sammesteds. 4) Marie Elisabeth Bremer 5) Susanne Margrethe Bremer. Et tingvidne udstedt 13. juni 1754 af Christiania Byting angående arvingernes identitet. Faderen ses deraf at have været feltskriver, og afdøde havde gjort tjeneste på den russiske flåde. Et kgl. resript af 21. dec 1753 hvorved magistraten tillades at lade det sædvanlige proclama med års og dags varsel nedsættes til 6 måneder. Formue 555 Rd Omkostninger 47 Rd Sluttet 12. nov 1754.” (Kilde: Gudrun Wallengren, København, Brukarforum, digitalarkivet.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Men jeg har funnet frem nå at han skriver til sin bror at han også mistet sin kone (foruten de 6 barn som Carsten nevner). Nå har jeg skiftene i Christiania frem til 1800-tallet så om det er et skifte etter regimentsfeltskjærerens enke skulle det fastslå svaret. Skal se om jeg får tid til å se etter i helgen. (Faren døde på Vinger, 16.11.1731 er begravelsesdato, ikke dødsdato som det står i enkelte artikler/oppslagsbøker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Friis Fischer

Hej allesammenSkiftet efter Margrethe Elisabeth (enke efter Senior) har jeg for nogle år siden modtaget fra Oslo. Men heri kommer vi heller ikke Margrethe Elisabeths efternavn nærmere. Såvidt jeg husker bliver også der bare benævnt som regimentsfeltskærens enke. Ægteparrets børn bliver ligeledes nævnt. Marie Elisabeth og Susanne Margrethe af børnene vides ikke hvor de er henne. Og det irritere mig at de bare er sporløst forsvundet.Ja. Jeg har dog altid ment, at 16-11-1731 var dødsdatoen.Hvorfra ved du at det er begravelsesdatoen ?Er det bare almindelig kotyme på den tid ?mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

At 16.11.1731 er begravelsesdato går frem av kirkeboken. Det var både alminnelig å skrive denne dato dessuten er det presisert ('begr').På den annen side ser jeg at jeg skal skrive mindre etter hukommelsen, jeg blandet sammen med et annet far/sønn-forhold.Jeg har ikke hatt tid til å slå opp skiftet i helgen, men skal få gjort det en av dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Christensen

HeiDersom man leter litt framover i kirkeboken for Kongsberg finner man døpt 15 April 1724 Johan Hendrich Bremers Datter Mette Cathrine. Faddere: Anne Grosvold, Sønnov Jensen, Christopher Schrøder, Niels Johansen, Hewndrich Gunnersen.Er det noen som kjenner til barna til Bremer junior ??mvh Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Friis Fischer

Hej allesammenJa. Kongsberg ligge jo så altså i Buskerud. Men derfor kunne der jo godt være tale om Johan Henrich Junior som får en datter døbt 15-4-1724. Altså den Junior som MÅSKE ? er søn af den gamle feltskær på Vinger. En datter døbt 3 måneder efter forældrenes giftemål.Ja. det er jo før sket i Danmarks historien, eller man burde nærmere sige i Danmark-Norge historien at sådan noget er hændt. Et er jo sikkert, at det er Margrethe Nilsdatter Hegard som er moren ved denne dåb.Men igen. Er der ingen skifteregister for Kongsberg området bevaret for denne periode (1700 tallet) ?mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Skifteregister for Kongsberg finnes i Digitalarkivet her: LenkeMen det er bare bevart en protokoll for 1705 - 1712, pluss protokoller fra og med 1739.Det finnes også panteprotokoller og registre fra Kongsberg utlagt som prøveversjoner. Se på Digitalarkivets melding for dato 11.06.2008.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Friis Fischer

Hej StigTakker for oplysningerne.Spørgsmålet er så bare, om familien (hvis det er den jeg tror det er ?)kun blev en kort periode i området.Men det må tjekkes.mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Stig Nyberg

Jeg ser i kirkeboken at Johan Hendrich Bremers barn ble begravet på Kongsberg den 11.05.1726.Kongsberg var jo bergstaden til Danmark-Norges største sølvverk, og siden jeg likevel skulle se på sølvverksmanntallet fra juni 1724, kikket jeg etter Johan Henrich Bremer også, men han sto ikke. Han står heller ikke i borgermanntallet for 19.04.1723, gjengitt i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift II (for 1930). Han står heller ikke i sølvverkets eksaminasjonsmanntall for 1732 eller blant de overordnede betjentene, og heller ikke i borgermanntallet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Friis Fischer

Hej StigTakker mange gange fordi du lige havde Bremer navnet i hukommelsen. Skulle Bremer (Bræmer, Brehmer)navnet yderligere dukke op i din gennemgang af materiale for Kongsberg området, er jeg altid interesseret i det.mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Carsten Friis Fischer

Hej allesammenVi er jo begyndt at få affotograferet de berømte 'Nygaard Sedler' her i Danmark. Svarer jo velsagtens til Lassens sedler i Norge.Man er nået til B i Nygaards sedler.Heri står der, at en Johan Henrik Bremer søger arbejde som en slags konsumptinsbetjent/tolder i Flekkefjord i 1717.Ligger Flekkefjord i Buskerud området ?Ligeledes står der på sedlen, at han er pestbarber på Brandsø ved Fyn.Brandsø er en lille ø i Lillebælt.Brandsø var karantænestation under divere epidemier.Ligeledes står der, at han, konen og børnene er i stor armod. Jeg tror at det er den rigtige, når vi tager i betragtning at han ender som kirurg i Sct. Petersborg.Men som sagt 'I hvilket område ligger Flekkefjord ?'mvhCarsten FischerPS. var det ikke en ide også at få lagt Lasses Sedler ud på nettet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Flekkefjord ligger helt sør på Vestlandet, eller rettere helt Vest på Sørlandet, i Vest-Agder fylke, på grensen mot Rogaland, 373 km langs veien fra Kongsberg (5,5 timer med bil i år 2009). Kongsberg ligger i Buskerud, noe vest for Drammen. Kongsberg og Flekkefjord har altså hele den lange Sørlands-kysten mellom seg. (Lenke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Finnes noen kjent eller antatt slekstforbindelse mellom Johan Henrich Bremer (g. 28-1-1724 på Kongsberg) (s. av chirurgen på Kongsvinger av samme navn) oga) Fredrik Adrian Bremer (1668-1711) (fra Kiel), fogd i Lofoten og Vesterålen, g. 1796 i Trondheim med Else Marie Iversdatter Wolf ? (FAB var s. av Jørgen Henriksen Bremer, borgermester i Kiel, og Christina).b) Fredrik Fredriksen Bremer (1623-1682) (fra Lübeck), borgermester i Christiania, g. ca.1660 med Susanne Elisabeth Johansdatter Moth fra Flensburg ? (FFB var s. av Friedrich Bremer, kjøpmann i Lübeck, og Cathrine Bartholdsdatter Botsack).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Friis Fischer

Hej PerTakker for geografi undervisningen.Mig bekendt er det (hidtil) ikke bevidst at der skulle være nogen forbindelse imellem Vinger Bremer`erne og de andre Bremer personer som du nævner her.Jeg kan dog ikke lade være med at se navnet Susanne Elisabeth Johansdatter Moth kontra den yngste af børnene hos Vinger Bremer`erne. Den yngste af børnene her hedder Susanne Margrethe Bremer.Hun er velsagtens født ca. 1700-1710 når mantager hendes mors alder i betragtning.Og det er jo Susanne navnet der her vækker min nysgerrighed. Så almindeligt er det jo heller ikke på den tid.Men nogen forbindelse er jeg ikke istand til at drage.mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

(19) Den Johan Henrik Bremer som søger arbejde som en slags konsumptinsbetjent/tolder i Flekkefjord i 1717, kan han være den samme som kirurgen i St. Petersburg? Kan det stemme aldersmessig?Skiftet etter kirurgen i St. Petersburg begynte 20. nov. 1753, etter mine notater her fra Brukarforum. Det blir omtrent 45 år etterat han event. søkte seg til Flekkefjord.Hvor gammel må han ha vært for å søke Flekkefjord-stiliingen? Og hvor gammel må han da ha vært når han døde, om det er samme mann?(1) Carsten skriver: På en af Lassens Sedler skriver han, at en Johan Henrich Bremer 28-1-1724 bliver gift med en Margrethe Nilsdatter Hegard på Kongsberg. Kan dette være Flekkefjord-mannen og/eller kirurgen? Om det er den samme som søkte stilling i Flekkefjord 7 år tidligere, må den første konen være død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Friis Fischer

Hej BodilTakker for din mail.Moren til Johan Henrik Bremer (hvis det er hans mor) er jo født ca. 1667. (Margrethe Elisabeth 1667-1757).Johan Henrik Bremer bør være ældste søn af feltskæren på Vinger. Hvis moren har været ca. 25 år gl. ved 1. barns fødsel skriver vi ca. 1692.Du skriver 'Det blir omtrendt 45 år efter han evt. søgte sig til Flekkefjord' Nej. Det må være omtrendt 35 år efter. Så han har altså været ca. 25 år da han søger Flekkefjord stillingen. Godt nok aligevel en ung alder. Men hvis moren har været ca. 20 år gl. ved 1. barns fødsel, er han jo pludselig ca. 30 år gl. ved ansøgningen til Flekkefjord.Jeg ved godt, at dette her bare er 'hvis og hvis og hvis'. Men helt umuligt er det jo ikke. Så ved sin død må han jo havde været ca. 60 år gl.Nu skal vi jo bare lige være opmærksom på, at på Nygaards Sedler er årstallet 1717 jo bare det år han søgte Flekkefjord stillingen. Det er jo ikke det år han er på Brandsø i Lillebælt.Ja. Det ville jo havde været noget nemmere hvis han ikke var rejst til Persien og Rusland. Men var blevet hjemme.mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.