Gå til innhold
Arkivverket

[#62164] Bernt Ellefsen f. 1881 kanalarbeider fra Tvedestrand


Gjest Kari Anne Støyl
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Anne Støyl

Jeg lurer på om dette kan være ”min” Bernt Ellefsen, men jeg er ikke sikker. Jeg veit ikke hvor ”min” Bernt er fra, men han skal være født i 1881, og dette er den eneste jeg finner i FT1900 som er født da. Jeg har ikke klart å finne ut noe mer om han. Det eneste jeg har funnet av kirkebøker fra Tvedestrand på nettet er fra 1885-1916. Det er for seint for dåpen hans, men konfirmasjonen burde ha stått her. Men det gjør den ikke. Hvem var han? Jeg har prøvd å leite i kirkebøker fra Tvedestrand uten å finne han verken født eller konfirmert. Foreldrene til Bernt Ellefsen skal hete Severin Ellefsen og Gyda Katerina Berntsen, men jeg har heller ikke klart å finne ut noe mer om dem. Er det noen som kan hjelpe meg med å få bekreftet at kanalarbeideren fra Tvedestrand er ”min” Bernt? Hilsen Kari Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Tvedestrand hørte vel til Holt på den tiden. I farten fant jeg en Bernt f 1881 i kirkboka for Holt Lenke Men han var sønn av handelsbetjent Gustav Berntsen Glastad.Hvor flyttet kanalarbeideren til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Bernt ble født 17. juni 1881 og døpt 10. juli i Dypvåg kirke: Lenke (se dåp nr. 50).Foreldre: Matros Severin Elefsen, 23 år, og Gyda Karoline Elefsen, også 23 år. Og blant fadderne finner vi den Gustav Berntsen fra Glastad i Holt, som Knut nevner i innlegg 2. Antakelig var Gyda og Gustav søsken.'Adressen' er Stokkebo i Dypvåg, og det ligger jo (relativt sett) ikke så langt fra Tvedestrand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Gyda Karoline Berntsdtr., f. 1858, innflyttet 1876 fra Eidsvold til Staubø i Flosta 'for at tjene' ('ægteviet i Dybvaag'): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ifølge Dypvågboka kom Severin Ellefsens far, Ellef Aanonsen, opprinnelig fra Nissedal i Telemark. Han var g.m. Christine Sørensdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Hei Kari Anne,Jeg har et ganske omfattende materiale omkring Bernts farmors aner, som går langt tilbake i tiden. Om du er interessert, kan du nå meg på e-mail: helge.viking@hotmail.com.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Anne Støyl

Tusen takk for god hjelp! Dette hjalp meg til å finne ut hvor jeg skal fortsette å leite. Artig å se at Ellef Aanonsen var fra Nissedal. Mannen min har mer slekt som kommer derfra.Hilsen Kari Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.