Gå til innhold
Arkivverket

[#62171] Jonetha Nielsdatter.


Gjest Robert Monsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Robert Monsen

Jonetha Nielsdatter f.ca. 1888 i Nordre Trondhjems Amt. (31 år i 1819) Hun var enke i 1819, og hadde vært gift med Anders Bang Pedersen, fra Rana. De hadde 3 barn, Niels Peter f.ca. 1810, Hanna Dorothea f.ca. 1813 og Anne Maria f.ca. 1816. Jeg søker etter dette ekteparets giftemål i Nordre Trondhjems Amt? Er det noen som kjenner til dette giftemål?VennligstRobert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Monsen

Tusen takk for hurtig svar, både Aud og Ann-Mary! Kirkebok for Bakke kirke, 1798-1817, fant jeg jo ikke i Digitalarkivet, så dette var supert levert! Om det er mulig med svar på ytterligere spørsmål, er jeg imponert! 1) Jeg trenger hjelp til fødsel på Hanna Dorothea, f.ca. 1813? Ved giftemålet, 18. juni, er anført Jonethe Nielsdatter Brenne. Brenne er kanskje et stedsnavn. Hvor event. ligger dette, og 2) Kan kirkebok for dette stedet finnes, og event. fødsel for Jonethe Nielsdatter, f.ca. 1787-1788?VennligstRobert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Denne Jonette Nilsdatter,kanskje.Bor på Brenne i Skogn,alder 13 år.Foreldre Nils Jonsen og Anna Olsdatter (Forøvrig er Skogn min hjembygd) Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Barn av Nils Jonsson og Anna Olsdatter:NB! Alt må SJEKKES mot kirkeboken,for å være sikker på at det ikke er barn av TO foreldrepar med samme navn!Ole,døpt 24 okt 1784:[url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=100243800207&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9NTro&juris2=NTro&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Nord-Trondelag&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeMaren,døpt 27 aug 1786:LenkeJonetta,døpt 23 mars 1788: LenkeElse,døpt 5 feb 1792:LenkeOlava,døpt 13 april 1794:LenkeJohannes,døpt 25 juni 1797:LenkeJonette,døpt 23 feb 1800(tvilling)LenkeMette,døpt 23 feb 1800(tvilling med Jonette):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik Grannes

Hei... Hvis det er Jonette Nielsd Franck og anders Bang Pedersen en leter etter ser det ut til at en er på vei i feil retning.Jfr flere temaer her om Bang og Franck, -bl a 37 236 og 36 627.teg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Monsen

Hei Tom Erik Grannes!Din info om at det var Jonette Nilsdtr. Frank som var gift med Anders Bang Pedersen, Jfr. bl.a. Rana Gardshistorie, s. 123, bruker 7), så er dette feil. Jonetta Nilsdatter Frank ble gift i 1822 med en helt annen! Du finner mestersmed Frank's fam. i Hornemanns Stamtavler!VennligstRobert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Monsen

Til Aud og Ann-Mary!Jeg er imponert! Så hurtig, så presis og helt riktig! Nå fant jeg jo videre bakover i FT-1801! Jeg er takknemlig og glad for begge deres info til meg!Vennlig hilsenRobert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik Grannes

Hei Robert..Her ser det nok en gang ut til at Frøholms Gardshistorie for Mo prestegjeld må leses med stor skepsis. Før jeg gir meg til med å stryke og rette i mine notater ber jeg om at du klargjør følgende: 1) Var det Jonette Nilsd Brenne som kom som enke og giftet seg med Peder Hansen i Steinbekkhaugen i 1821?? 2) Var nevnte Jonettes første mann Anders Bang Pedersen Gårstjønnli? 3) Du sier at Jonette Nilsd Frank giftet seg i 1822. Vet du hvor og med hvem? Jeg har ennå ikke tatt helt innover meg at den blomstrende beskrivelsen av Jonettes opphav under Steinbekkhaugen i gardshistorien kun er dikt og tøv. Hvor har Frøholm dette fra?Uansett takker jeg deg for din stedige innsats for å finne Jonettes og Anders rette opphav.mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Monsen

Tom Erik Grannes (14)Du finner jo svar på dine spørsmål under de svar jeg fikk hos Aud og Ann-Mary, samt mitt svar til deg under (11). Ellers finner du resten i RG,s.114.5) og s.123. med rettinger under 7) Hvilken grunn Frøholm har hatt til å tilføye det han har under RG.s.123.7) er jo ikke dokumenterbart - så langt! Forøvrig finner man jo feil i alle gardshistorier som er skrevet, (også i kirkebøker etc.) derfor må den som søker etter slekt m.v. i skrevne dokumenter alltid foreta minst 2-dobbelt sjekk på opplysningene!HilsenRobert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Robert!(innlegg 15)Ang barna i innlegg 9.'Din' Jonetta med foreldre og søsken bor ved tellingen 1801 i Brenne (som jeg fant i innlegg 7) Barna jeg fant i innlegg 9,inkl. din Jonetta,døpt 23 mars 1888, hører til i Brenne,men ikke tvillingene Mette og Jonette,døpt 23 feb 1800. Tvillingene hører til vel til de de på Agle.Se dåpen på FS((innlegg 9)og dåpen til tvillingene i innlegg 13.Nils Jonsen på Aglie og MARTHA (som egentlig heter Anne Martha)Nielsdatter.Nils Jonson og Martha Nilsdatter bor på Aglie ved tellingen,og 'din Nils Jonson og Anna Olsdatter bor i Brenne.Eller tar jeg nå helt feil? Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Monsen

Ann-Mary (17).Det du her nevner her er ifg. min info riktig! Fam. Nils Jonsen fra Aglie, har jeg ikke sjekket, da denne f.t. er utenfor min interesse!VennligstRobert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik Grannes

Hei..Om Jonette Nilsd Brennes opphav og aner; -se tema 21 214 innlegg (13).Robert:Vet du noe mer om hvor og med hvem Jonette Nilsd Franck giftet seg i 1822??mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Monsen

Tom Erik!NB! Om fam.Mestersmed Frank, (Jfr.11) finner du i Hornemanns Stamtavler. (Mikrofilm kan lånes fra Bibliotek/Riks/Statsarkiv.Jonetta Nielsdatter Frank (f. 1788, døpt. Domkirken, Tr.h., 17./9-1788. (Jfr. Kb. Domkirken, 1770-1819, s.82) ble Egteviet i Vår Frue Kirke, Trondhjem, 10. okt. 1822, med tollbetjent (Toldrøiert) Johan Pedersen Bredahl (Jfr. Kb. 1821-1840, side 276, Nr. 22)Madam Jonetha Bredal døde 4/1-1848, Tr.h, begravet 12/1, (Jfr. Domkirken, kb. 1837-1855, (uten sidetall) Nr. 6. Johan Pedersen Bredal, f. 1796, døde Tr.h., 17/12-1877, begravet 22/12-1877.NB!Du har vel enda interesse av din eierandel av Inner-Granneset på Ytteren, 131/15. Har du forresten funnet vårt slektsskap? Jeg husker jo din far - før han kom med i polititroppene i Sverige.VennligstRobert Monsen robmon@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik Grannes

Hei Robert..Takk for at du la inn det du hadde om Jonette Nilsd Francg her. Det er sikkert fler enn meg som trengte denne hjelpen for å få ryddet i sine aner etter først å ha stolt på Frøholm.Jeg sender deg en mail..mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.