Gå til innhold
Arkivverket

[#62172] Malena Fredriksdatter i Røros


Gjest Lena Eriksson
 Del

Recommended Posts

Gjest Lena Eriksson

Malena omnämns i Rørosboka bind 4, sid 494 som maka till Matias Jonsen Sund. Jag får den uppfattningen att hon tillhör resandesläkten Rosenberg på något sätt. Paret får en son Karl Fredrik i Levanger 1809 23/10. Matias verkar ha gift om sig med en Berit Steffensdtr. En son Hans står som häktmakare som ju var ett känt yrke för de 'omreisende', hos fadern i FT 1865. Han är då 32 år gammal.Är något mer känt om Malena?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Lena.Jeg henviser deg til tema 55168, hvor Mathias Sund og hans to koner er behandlet, samt hans barn i og utenfor ekteskap. (skriv inn temaets nummer i søkeboksen øverst).Mvh Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det meste om Mathias Jonsen Sund er å finne i Rørosboka 4 side 180 (se tema 55168). Historien er kort fortalt: Han forlot sin første kone Anne Malena Fredriksdatter i Skogn (Levanger) og reiste tilbake til Røros. Der fikk han minst 4 barn med Berit Steffensdatter, bl a Hans du nevner i ditt innlegg. Alle hans leiermål ble innberettet til fogden, og han måtte sitte i fengsel for sine leiermål som GIFT mann. Først i 1838 kunne han gifte seg med Berit Steffensdatter. Som det står ved vielsen: hans første kone var død i Skogn 'for 3 år siden' og begravet i Levanger sogn.Dette er alt hva jeg vet om Anne Malena Fredriksdatter. Det er vel ikke sikkert hun noensinne var på Røros? Og jeg tviler på at hun er født der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.