Gå til innhold
Arkivverket

[#62175] Litt teknisk hjelp - legge ut bilde på forumet i GIF eller JPG


Gjest Lill Juelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lill Juelsen

Hei - har scannet et dokument som bilde og skulle forsøke legget det ut på webdebatt. Men det vil ikke la seg kopiere inn i teksten og ikke lagre som GIF eller JPG. Noen tips?Takker for ev. hjelp.Vennlig hilsen Lill Juelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Trykk på 'blyanten', skriv innlegget og trykk på 'Bla gjennom'. Da får du tilgang til dine egne bilder og kan velge derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Det er ikke alltid så enkelt som å føye til en jpg. Jeg har slitt med å legge inn et bilde i lang tid. Jeg har 'vrengt' maskinen min flere ganger etter feil, lagt bildet inn i flere bildeprogram uten at det hjelper, og jeg har også bedt andre legge bilder inn, de også uten at bildet viser seg på forhåndsvisninga.Det må være et eller annet vi som ikke får bildene inn gjør feil, men hva?Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Her på bildet av den øvre delen av altertavlen ifra Berg kirke (Halden) finner vi den polske (Liveland) adelsmannen Gerlof Nettelhorst våpenskjold i midten, omkranset av sine to hustruer skjold. Han kom til distriktet Halden fra Christian V’s hoff i Danmark hvor hadde han vært ved hoffet fra 1599 til 1607. Det var vel omtrent på denne tiden han kom til Norge, som han giftet seg med Anne Johansdtr Due/Taube. De hadde vært forlovet i flere år før de giftet seg. Hun skrev seg til Geddeholm (Gedsholm) i Skåne. Hennes skjold til venstre på altertavlen. Hun brukte tydeligvis Taubes våpenskjold. I 1614 giftet han seg med Viveke Bjelke, datter av Ove Bjelke og søster av kansler Jens B. Gjennom henne fikk han det store Os-godset som besto av nordre del av Halden og store deler av Berg. Bjelkes skjold til høyre. Netterlhorst ble lensherre i Idd og Marker 1609. Han eide blant annet også etter hvert Berby herregård i Enningdalen og Blomsholm säteri i Bohuslän.Nettelhorst ga tomt til den første kirken i Halden, som ble bygget 1629. Til Berg kirke ga han i 1615 denne altertavlen som er avbildet her, og en like flott prekestol noen år etter. Begge skjært ut av Niels Snekker fra Fredrikstad. Dette var den første lutherske tavle i Berg kirke, og den skal være en av de fineste bevarte i norske kirker. Kirken er fra 1100 tallet. Da Nettelhorst døde 1643 (visstnok begravet i Berg kirke), etterlot han seg to sønner, Even som var døvstum og Willum som ikke hadde fått farens evner. De døde like etter hverandre. Det ble søsteren Margrethe og hennes mann rittmester Peder Bagge som tok over alt hva Nettelhorst hadde skaffet seg av gods og gull. Den norske mannlige grenen Nettelhorst døde ut med Willum og Even.Bildene ble tatt fra en 3 meters vaklende stige inne i kirken. Kvaliteten på bildene kunne vært bedre. Våpenskjoldene har nok ikke de rette heraldiske fargene, tavlen ble restaurert på 1800 tallet, og sikkert også senere.Liv

bilete5475.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Du kan legge inn bilder når du lager et nytt innlegg. Nederst under der du skriver inn teksten står følgende 'Du kan også lasta opp eit bilete frå din eigen maskin (jpg eller gif).og til høyre står der 'Bla gjennom' Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Det flotte bildet i nr. 6 kan bli enda bedre med litt bildebehandling. Fikse hvitbalansen og gi det litt ekstra skarphet. Se eks. her. Det er jo ganske få pixler i dette bildet som lå på forumet så det blir uansett ikke helt topp, men på det originale bildet vil det synes enda bedre. Mvh. Johan Arthur Hansen

bilete5477.2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Kan jeg benytte dette på Heraldikk-sida, Liv?Dersom JA, send bildet til meg så stort som mulig på: post 'krøll' arnsteins 'dot' net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Sender deg bildet større Arnstein. Det er morsomt at du kan bruke det.Manipulering av fargene på bilder er jeg som gammel amatørfotograf ikke tilhenger av, så lenge dette ikke er en bildekonkurranse O.l.Pixlene har jeg helt bevisst holdt nede.Det finnes ikke blå vegger i Berg kirke. Det blir helt feil. I dette tilfellet bør vi ha fokus på objektet og ikke kvaliteten på bildet. Hvis så hadde vært ønskelig hadde jeg benyttet stativ og lyssetting.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Det blir ikke nødvendigvis manipulering av bildene å bildebehandle dem selv om det i dette tilfelle fikk hel feil farge på veggene. Et bilde tatt med digitalkamera bommer ofte på eksponeringen og jeg har ofte måttet fikse på bildene jeg har tatt for å få dem like de fargene som det skal være. Selv dyre kamera kan bomme av og til.Noen kamera har endel fortegninger slik at rette linjer blir bøyde. Dette kan rettes opp uten at jeg vil kalle det manipulering av bildet. Er enig i at det viktigste er fokus på objektet, men du nevnte selv at du ikke var fornøyd med kvaliteten. Uansett var det et flott motiv. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.