Gå til innhold
Arkivverket

[#62176] Catharine Kølle 1788-1859, 'Den første kvinnelige turist' og landskapsportrettør


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hun var ugift og bodde på Holmen i Ulvik fra 1806 med familien, far, Christian Kølle, mor Elisabeth Monrad, og to søstre, Helene Johanne 1795-1877 og Ambrosia 1796-1855. De kom fra Snarøya i Asker. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f10220&gardpostnr=170&personpostnr=3630&merk=3630#ovre>Lenke En nettutstilling her http://kulturnett.ivest.no/tema/C_Koelle/bilde.htm fra Kulturnett i Vest viser noen bilder, men hun skal ha malt ca 250 akvareller, som i dag eies av fotoarkivet til Bergen Museum. Også Reisejournalen / dagboken hennes er der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tusen takk, Yngve, Ja, der ser du, 'de' e' øgene vi først blir blind på'. Var jo inne og leitet. Lurer på om hun har en akvarell av gamle Strandebarm kirke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Her er iallefall to bøker om Catharina:Tittel: En kvinnelig oppdagelsesreisende i det unge Norge : Catharine Hermine Kølle / Anka Ryall, Jorunn Veiteberg Forfatter: Ryall, Anka 1949- Veiteberg, Jorunn 1955-Årstall: 1991 Trykt: Oslo : Pax ISBN: 82-530-1524-0, ib. Sidetall: 176 s. ill. Tittel: Catharina Kølle : vår første vandrerske : en skisse / Jan E. Hansen ; illustrert av Ulf Aas Forfatter: Hansen, Jan E. Aas, UlfÅrstall: 1991 Trykt: Oslo : Stenersen ISBN: 82-7201-174-3 Sidetall: 102 s. ill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Noen vil kanskje stusse når du sier at Kølle kom fra Snarøya i Asker. På Snarøya lå som kjent flyplassen Gardermoen, og det var i Bærum. Det har seg imidlertid slik at i eldre tider var Bærum et anneks-sogn under Asker. De to flotte middelalderkirkene av sten Haslum og Tanum i Bærum var annekskirker under hovedkirken i Asker. Så det er rett at Kølle kom fra Asker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Alvin,Da vil det også være artig om vi kan finne at hun foreviget de to kirkene på Haslum og Tanum. De står vel enda siden de var i stein...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Jo, begge kirker står, er relativt velholdte og brukes som sognekirker. Cathrine Hermine ble døpt fra Snarøya i 1788. Det står ikke hvilken kirke hun ble døpt fra, men jeg vil anta det var Haslum siden Snarøya var østre Bærum. Det står ikke så mye om Christian Kølle (også Kolle) i Asker og Bærums historie fra 1983, men disse bøkene er jo mer generelle. Hitsetter: 'Christian Kølle (1736-1814) utga i 1792 en 'Kort Beskrivelse over Snarøen' og beskrev da også bygningene på Snarøya gård der han bodde'. Så vidt jeg forstår, står denne gården fremdeles, og det er bilde av gården tatt i 1960. I 1801 er Christian 65 år og hans hustru Elisabeth Monrad 42 år gamle. Begge i 1. ekteskap. Christian kalles student!! og gaardbruger. Var han pensjonert militær? Hvordan hadde det seg at de flyttet til Ulvik da det jo ser ut til at de var veletablerte på Snarøya, og Christian ikke helt ung lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da jeg i sommer tok meg god tid på Hadeland og Ringerike ble jeg oppmerksom på alle de steinkirkene som var i området bygget rundt 1700. Det var imponerende. Forøvrig har jeg liten kunnskap om bygninghistorie på Østlandet.Jeg vil anta at Haslum og Tanum finnes på DIS nettside, evt andre steder.Kristian Kølle skal ha vært teolog og skoleeier, -hvilke skoler han eide vet imidlertid ikke jeg. Jeg vil tro at vi kan finne mer info om han. Vet vi hvor han kommer fra? Vi har jo en Kolle-gård i vårt Sunnhordlandsdistrikt, nærmere bestemt i Fusa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Om det skulle ha noen interesse, en miniversjon:nå er du tilbake i 'mitt' gamle, gode Christiania. Christian Kølle ble født der, døpt i Slottskirken 22. august og var sønn av Catarine Hermine Juel og zahlkasserer Jens Kølle. Den siste ble i 1740 arrestert og senere dømt for underslag, døde i 1741. Hans gård i Kongens Gade tilfalt Staten, dette ble senere Waisenhus.Også på morssiden er det mye å fortelle, slektsnavn som Sand, Wiggers, Monrath og Karre fra 1600-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk for spennende innlegg Geir,Vet man noe om hvorfor familien flyttet til Holmen i Ulvik?Vet man om mor Elisabeth var død før familien flyttet til Ulvik?De tre døtrene forble visst alle jomfruer, slik jeg har forstått det. Det er jo interessant i seg selv.Hvilke skoler var det Christian Kølle eide? Vet man noe om det? Og var det noen spesiell grunn til at han ikke fikk noe prestekall?Dette var mye, og jeg kunne sikkert funnet svar på noe i den nevnte litteratur, men det er da også spennende å utveksle kunnskap her i DF.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Tanum og Haslum kirke ble bygget på 1200-tallet. Mon tro om det ikke er det samme for de fleste kirker du nevner som bygget på 1700-tallet. Jeg kan nevne Søsterkirkene. Det ble vel ikke bygget så mange kirker, i hvert fall ikke stenkirker, på 1700-tallet. Da begynte man å rive! kirker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Arne B. Kristiansen

Mormoren til Christian het Elen Juel (1677-1757/58) og skal i følge hans autobiografi være søskenbarn til fogden til Østerdalen, Solør og Odalen Christian Juell (1679-1744). Dette ifølge artikkelen 'Om slægtskabet mellem nogle norske familier av navnet Juell [Juel]' Af E.A.Thomle i Norsk Tidskrift fro genalogi, pers.hist, biografi og literaturhistorie b.II. Hun var gift med Peder Lorentzen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Flere av barnene til asessor Peder Lorentz [Lorentzen] blir inngift inn i slekten Juell. Bl.a. blir en datter Johanne Marie gift med Jens Christensen Juel som dør 1708 i Bergen som krigskommisær. http://www.wangensteen.net/Thomle-filer/Om slægtskapet mellem nogle norske familier af navnet Juell (Juel).pdfFaren til Andreas Juel fogd over Hardanger og Søndhordlands fogderi samt Halsnø kloster er jo toldvisitør Nils Juel. Han var gift med Petronelle Marie Blix hvis mor var Marie Elisabethe Pedersdatter. Og hennes far var Peder Lorentz.Nu for tiden holder jeg på å samle inn informasjon om solørslekten Juell, men det er morsomt å se at slekten Juel har flere forgreininger som henger sammen. Jeg får vel lete mer i arkivet som jeg holder på med. I sin tid har jeg møtt flere som er i Halsnøyslekten. Har til og med vært på speiderleir ved Halsnøy kloster i sin tid.All informasjon må med tiden bli fullt ut kontrollert og kvalitetssikret før en kan dra konklusjoner, da det er mange feller som en kan falle i. Og spesielt når en snakker om slekt 300 år tilbake i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Alvin (5)... Tror du roter litt når du sier at flyplassen Gardermoen lå på Snarøya. Det var Fornebu som lå der. Oslo Lufthavn Gardermoen ligger i Ullensaker kommune, dog en liten flik av den nordre del av vestre rullebane ligger i Nannestad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Lyngstad

I boka 'En kvinnelig oppdagelsesreisende i det unge Norge : Catharine Hermine Kølle' (se innlegg 4) er det en katalog med fullstendig oversikt over de kjent bildene fra Catharine Kølle. Det er listet 251 katolgnummere med beskrivelser av motiv og antatt dato for arbeidet.Verken Strandebarm, Tanum eller Haslum kirker er nevnt som motiv. Derimot er det motiver av følgende kirker fra Norge(med forbehold om at jeg kan ha oversett noen): Avaldsnes på Karmøy, Udsten Kloster, Odda, Ullensvang, Kaupanger, Jordanger, Sogndal, Fortundal, Haug på Ringerike, Jevnaker, Norderhov, Modum, Koppang, Ål, Vang i Aadalen, Trondheim domkirke, Levanger, Skaanevig, Rosendal, Graven, Kinservig, Vossevangen, Vang på Hedemark og Øvshoug på Sunnmøre. Det er også nevnt hvor bilde befinner seg.Jeg har vært og sett motivene fra Ringerike på Historisk museum i Bergen og fikk kjøpt et fotografi av motivet med Haug kirke på Ringerike som er fra samme vinkel som min utsikt til kirken idag. Kirken er ombygd etter at hun malte den med akvarell i 1835 eller 1850.Boka har mye informasjon. Det står at moren Elisabeth Monrad ble sinnsyk på begynnelsen av 1800 tallet og at hun ble bortsatt i pleie. Hun døde i Os ved Bergen i 1829.Faren drev på Snarøya en pensjonat skole for 6- 8 gutter. Han flyttet fra Snarøya pga usikre tider, han angir tyveri av korn, poteter og sauer fra gården som grunn for oppbruddet. Dessuten hadde Danmark-Norge gått med i Napoleonskrigene i 1797 og det var usikre tider og slutt på oppgangstidene i Norge. Han solgte gården i 1803. Først kom de til Strandebarm, på Tangerås var de var blitt lovet hus gjennom prosten Kahrs, men huset var så dårlig at de reiste videre med samme båt. De bodde da noen år i Kopervik på Karmøy, mens han lette etter et permanent bosted. De kom til Holmen i Ulvik ca 1807.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Inger for utfyllende opplysninger om Catharine og hennes familie.Prøvde å finne hennes mor Elisabeth Monrads dødsfall i Os, men det finnes ikke i KB der. Heller ikke i Ulvik.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

I følge Distreff døde moren i Oslo. De andre opplysningene om familien stemmer med overnevnte informasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Innlegg 17) Helt enig med deg. Man forundres av og til i ettertid hva man har fått seg til å skrive, og vel også si. Og da spesielt i dette tifelle på bakgrunn av at jeg som ung arbeidet to somrer på Fornebu, og siden har bodd med sikt både til Snarøya og Fornebulandet! Innlegg 22) Helt enig med deg. Jeg ser nå at Presten har brukt forkortelsene H:K., T:K. og A:K., altså for Haslum, Tanum og Asker. Det er bra at noen passer på en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Det nevnes et bok av Koren: Slekten Kølle, 1938 på C.F. Scheel sin Family History Litterature [MH] ![MH] = Morten Hansen: Norske Slektsbøker. Oslo 1965. ] http://home.online.no/~cfscheel/SL-KU.HTMDet var noe vanskelig å finne den, da den ikke dukke opp bl.a. på søk på Bibsys.no. Etter en forespørsel på Riksarkivet så dukket manuskriptet opp i manuskriptsamlingen. Siden denne og noen flere ikke er lagt inn på databasen til privatarkivene så er det ikke rart den ikke dukket opp.Det som kom frem er:Koren Kristian [samlinger til slektens Kølles historie][manuskript]: avskrift av Chr. Kølles selvbiografi med Korens noter til biografien. - Trondhjem, Oslo 1938. 1. hefte og en samling løse blad ang. slekten Kølle Riksarkivet. Manuskriptsamlingen ms.qv.133, hendvendelse i arkivskranken.Med tiden skal jeg få tatt meg en titt i samlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.