Gå til innhold
Arkivverket

[#62177] Kullskriver Erich Toresen på Eidsfoss


Gjest Per Holte Rosenkilde
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Holte Rosenkilde

Erik Toresen giftet seg 9. mai 1750 i Skoger med enken Siri Larsdatter. Han var da trolig knyttet til gruvemiljøet på Konnerud. Han ble senere kullskriver på Eidsfoss.Siri Larsdatter var betydelig eldre enn Erik. Hun ble begravd på Eidsfoss 18 mai 1776, og alderen ble oppgitt til 73 år. Hun var da uttrykkelig benevnt som kullskriverens kone.Bare et drøyt år senere, 21 sep 1777, døper deres eldste, og om Siris alder er rett, trolig eneste barn sin førstefødte på Eidsfoss. Det er påfallende at Erik ikke er blant fadderne ved den anledningen.Jeg lurer derfor på om noen kjenner til hvor lenge han fungerte som kullskriver på Eidsfoss, og hvor han eventuelt senere tok veien.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg kan ikke se at Sigurd H. Unneberg i bygdeboka for Hof nevner den eksakte funksjonstiden for kullskriver Erik Toresen - men det er skifte etter forgjengeren hans (Hans Olsen) i 1773. Erik Toresen ble etterfulgt av Christian Riis, som senere ble klokker i Hof (men Unneberg nevner ikke når han tiltrådte).Pussig nok skriver Unneberg også at Erik Toresens og Siri Larsdatters datter Berte var død i 1776, men det kan jo ikke stemme - dersom hun fikk et barn i 1777. Siri Larsdatter skal for øvrig ha hatt sønnen Mathias Svendsen fra første ekteskap.Men alt dette var vel gammelt nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Berte var gift med en 'gammel bekjent', skomaker Jan Jansen Warme, sønn av hammersmeden med samme navn, så der tror jeg nok Unneberg må ha bommet.I tillegg til Mathias hadde også Siri en datter Berte fra første ekteskap, men hun var død før moren.Men det underlige er hvordan Erik forsvinner etter konas død - jeg har ikke funnet ham begravd i Hoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Kanskje du skulle ta en nærmere titt på den Erich Thoresøn som gifter seg 14. november 1778 i Sande i Vestfold med Marthe Andersdtr. Skriften er ikke av de enkleste, men jeg synes han er titulert 'Grube Stiger Enkem...(?)':Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ifølge IGI får de disse tre døtrene døpt i Sande (deriblant ei Berthe):International Genealogical Index / Norway - 3 Select records to download - (50 maximum) 1. MARIA SYRENE ERIKSEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 07 OCT 1783 Sande, Vestfold, Norway 2. BERTHE CATHRINE ERIKSEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 04 SEP 1780 Sande, Vestfold, Norway 3. ANNE MARIA ERIKSEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 26 MAR 1779 Sande, Vestfold, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Og det samme er han ved begravelsen 14. januar 1784. Det viktigste er likevel at han er da oppgitt 52 år gammel, så jeg får endelig bekreftelse på at det er samme mann som er født på Kongsberg i 1732, sønn av overstiger Thore Erlandsen og første kone Berte Hovelsdatter.Bostedet hans er vekslsvis oppgitt som Borgen og Tornberg. Kan Sande-ekspertisen gi nærmere opplysninger om hvor de to stedene befinner seg (kanskje spesielt avstanden til Konnerud)?Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg er slett ikke lommekjent i denne lokalgeografien, men ved søk i Norgesglasset ser jeg at Borgen (i hvert fall tilsynelatende) ligger 6-7 km sør for Skoger sentrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

En rettelse til innlegg 11. Berte Hovelsdatter var Thores andre kone. Den første het Cathrine Marie Hansdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.