Gå til innhold
Arkivverket

[#62186] Ole Eriksen Kolstad, 1666-1733, Ringebu


Gjest Anita Holck
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Holck

Står det noe om ham eller følgende sak i bygdebøkene for Ringebu? Jeg er ikke helt sikker på om han er riktig person, men navn, omtrentlig fødelsår og sted stemmer jo.Molde Kirkes regnskapsbok, 1692, 26/6, betalt for Johanne Jensdatters barns Grafsted i Kirchen - 3 ort.Romsdals Tingbok 16 p. 85: 1693 5/10: Ting for Fanne Ott. hvortil Fogden instefnet Johanne Jensdatter for begangen Leiermaal og paa hendes Vegne møtte hendes Fader Jens Jensen og foregav at hans Datter af Ole Erichsen Kaalstad, skal være besovet og at han vil henne ægte ... osv.Romsdals Tingbok 2 p. 122: Ao 1699 15/3: ... Jens Jensen her på stedet boende havde indstefnet en Person fra Guldbrandsdalen ved navn Olle Erichsen Kaalsta, for hans, hans Datter Johanne Jensdatter, haver krencket oc besovet ...Den innstevnede Ole Kolstad hadde reist fra stedet forrige lørdag morgen, fortalte hans vert i Molde, men han hadde lovet å komme tilbake til stedet igjen. Da hans formue på stedet ikke var særlig stor og han nå ikke er å finne, oversendes saken til hans 'Værneting' osv.Kan denne saken muligens ha kommet opp på hans hjemsted?Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Ihvertfall var min forfar Ole E. Kolstad fortsatt ungkar i 1693.Det var nok ikke ofte slike ting ble protokollert i distriktsbefrukterens hjembygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Nei, jeg hadde vel en ide om at dersom saken ble sendt hans 'Værneting', betydde det at saken kom opp i hans hjembygd - og at, dersom det var riktig mann, ville dette kanskje være nevnt i bygdeboka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Jeg har bladd i Tingboka for Ringebu, men kunne ikke finne noe om Ole Eriksen Kolstad omkring 1699-1700.Ole Eriksen Kolstad gifter seg i Ringebu 14. des 1699 - se på Kolstad under Ringebuslekter http://onshus.no/MvhTordis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Takk for hjelpen, Tordis.Da har vel saken bare 'kokt bort'. Jens Jensen Friis døde mellom 1699 og 1703. Da var det vel ingen som fulgte opp denne saken lenger. Datteren Johanne giftet seg aldri og døde før 1706.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.