Gå til innhold
Arkivverket

[#62196] HO; Anders Aamundsen &g Margrete Johannesdtr, n. Bg 1762-1773. Hvor blir de av?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Anders Aamundsen (kanskje Ersland) og Margrete Johannesdtr (kanskje Tveito) får barn i Bg, døpte i NK mellom 1762 og 1773:Omund 1762:[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=dp13011700nk&gardpostnr=9180&personpostnr=74029&merk=74029#ovre>LenkeBeate 1763:LenkeAamund 1767:LenkeMargrete 1770:LenkeLars 1773:LenkeDet dør en Anders Aamundsen i rode 5-130 i 1783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Grethe,Det dødsfallet har jeg oversett. I så tilfelle ble barna foreldreløse mens den yngste var 10 år. Aamund f 1762 ser også ut for å kunne være død før 1767. (Det var ikke vanlig i byn å kalle flere med samme navn.)I 1801 er barna så store at de kan være blitt gift, så denne skal ikke bli lett. Jeg får sjekke om der kan være noe skifteopplsyninger etter de to. Tar det over helgen. Takk igjen, Grethe.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Men det som likevel får meg til å stusse litt, især på dødsfallet jeg fant, er at Margrete er 64 år gammel. Det betyr at hun var 54 år da den yngste ble født i 1773, og det blir vel ikke helt riktig...HmmmmEllers ser jeg at det er et ektepar Anders Amundsen og Margrethe Johansdatter som blir gift i Skånevik i juni 1752. Men de har vel neppe noe med ditt par å gjøre.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jo, det kan være de som blir g i Skånevik. Margretes foreldre bodde der i en periode, mellom Strandebarm, Ho, og Skjold, Ro. Da kan de jo ha fått flere barn der før de kom til Bergen. Margrete skal være f 1728.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Og her kommer de:Yngve Nedrebø, SAB / DA, 31.8.2008 09:49 (2)Boet etter Anders Aamundsen og kone Margrethe ble begynt 29. august 1783: 'Arvinger kjendes ikke'.Boet etter Ommund Jensen Ersland er sluttet 21. februar 1785 og nevner barna 1) Jens Ommundsen Ertzvær, 2) Hans Ommundsen i Augvaldsnes sogn i Ryfylke, 3) Ommund Ommundsen, i Stavanger, 4) Anders Ommundsen var død i Bergen. Han hadde vært i ekteskap med Margrethe Johannesdatter, og hadde etterlatt seg sju barn: Johanens Andersen, skomaker, Ommund A., Lars A., Guro A., Giøri A., Margretha A., og Beatha A., alle i Bergen, og 5) Siri Ommundsdatter, g.m. Halvor Erichsen Gundergierde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, men jeg klarer ikke å finne barna igjen i Bergen. Vi vet heller ikke når Margrethe døde. Margrete skal være f ca 1728. Men at dette er riktig familie er sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK. Da må barna ha blitt oppfostret hos andre. Den yngste var, som før nevnt, kun 10 år i 1783. Ble de sendt til Nordhordland i pleie, eller til familien i Sunnhordland / Rogaland, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Da skal Beatha være født ca. 1758 og Maritha er født ca. 1772. Dette er noe års avvik i forhold til Beathe døpt 1763 og Margrete døpt 1770 (jf. 1).Ekteskapet til Lars Johannesen og Marthe Andersdatter Tveten – nest nederst på høyre side – jf. Hordaland fylke, Skånevik, Ministerialbok nr. A 2 (1790-1824), Ekteviede 1799, side 109. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Beata, datter av Anders Tveten, ble døpt i Skånevik 7.10.1757 – se helt nederst til høyre på høyre side av kirkeboka Lenke. Søsteren Marithe/Marthe var også fra Tveten ifølge giftermålet i 1799 (jf. 17)Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK. Nei, det skal nok ikke bli så lett å finne barna igjen i 1801, kanskje bortsett fra Anders. Dersom det er ´vår´Margrethe som dør i 1783, se lenke (2) så må presten ha skrevet feil i KB. jeg har sjekket den og det står helt tydelig 64 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dåpen til skolapperens datter april 1787 viser at en Guri Gjerumsgaard er blant fadrene. Kanskje Johannes søster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Navnene Johannes, Beate og Guri/Guro Andersdtr fra Tveten går igjen i en annen debatt her (61010), men da som barn av Anders Johannessen og Marta Olsdtr - i innlegg (76) i den debatten er de listet opp. Det er ikke utenkelig at de samme navnene går igjen i flere familier, men hvilken kan være vanskelig å finne ut av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.