Gå til innhold
Arkivverket

[#62198] Litt lesehjelp!?


Gjest Aase R Sæther
 Del

Recommended Posts

Gjest Aase R Sæther

Eg vil gjerne ha hjelp til å lese innførsla som gjeld barnet Solvei på høgresida her Lenke - det som står etter fadderane. Eg les deler av det, men er veldig ute av trening på gotisken for tida, så kanskje nokon hjelper meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Aase!Det er kjekt å sjå at du jobbar med rosenlundsslekta!'NB: De 3 sidste af ovenmældte Faddere, tilligemed Pigen Martha Giest Dr. Huusebøe, som ved Barnets Fødsel vare nærværende, tilkiendegave, at Moderen til Barnet Sigri Henrichs Dr. Kierstien, udj Hendes Fødsels Nød, angav til Barnefader ovenmældte gifte Mand Hans Olsen Grinde, hvilket [...] naar forlanges, med Eed ville bekræfte.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Mange takk! Eg blir provosert av dette gamle sleipe trikset; når fødselssmertene var på sitt verste, sa dei nysgjerrige nærkonene 'sei no kven som er faren, då letnar det' - så fekk dei vite det dei ville, men om det letna for den fødande? Neppe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgrim Sørnes

Poenget var vel å finne barnefaren slik at han kunne tvinges til å betale for den lilles oppfostring - jeg tror ikke det var ren og skjær nysgjerrighet, men økonomiske betraktninger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.