Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Rigmor Waler Iversen

[#62210] Hans Christensen Smith innsatt i Eidsberg 4.mai 1710

Recommended Posts

Kan noen være snill å hjelpe meg med det som står øverst på høyre side i kikeboka for Eidsberg her: LenkeHans Christensen Smith var sønn av Christen Hansen Smith og Else Jensdatter Plate.Han var gift 1.g.m Margrethe Hansdatter Moss og 2.g.m Margrethe Marie Bendixdatter Heide.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Else B. Rustad

Jeg klarer ikke alt, men her er begynnelsen:Anno 1710 Dominica 2den post Pascha d. 2de Maji blef ieg Hans Christenssen Smit indsat udi Eidsberg Hoved-Kirche til at være Sogne-Prest for Eidsberg Meenighed af Dend Ædle, Vel-ærværdige og Høylærde Mand, .... Voldemar Flitz, Sogne-Prest for Aas Meenighed paa Folloug og Heets(?) Provsti ofver Øvre Borge-Syssels Prostie efter det mig Allernaadigste forundte Kalds-Bref dateret Kiøbenhafn, d. 2de Januarii 1710 af den Stormægtigste Konge og Herre Konning Frideric dend fierde, Konge til Danemarch og Norge...Resten får noen andre ta seg av!Mvh Else B.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En hjertelig tusen takk til deg Else, med et *Smil* fra Rigmor

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Den greske teksten skal jeg ikke prøve meg på. :-)) Er et bibelsitat vil jeg tro. Har kun få tilføyelser:Der Else har ' ... ' står det Sg. for signør=herre, tenker jeg. ' Heets Provsti' tolker jeg som Herets Provst = herredsprost.Lenke. Flitz var ergo sogneprest over Ås i Follo og prost i Øvre Borgesyssel. Finner nesten ingenting om ham, kun litt i NSF's prestehistorie og fra Niku om Ås kirke at han forærte en skriftestol og døde i 1712.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Sten Høyendahl

Når det gjelder herr Hans Smit og hans samvittighetsfulle føring av kirkebøker, skal vi være svært glade for at den gamle pietist virket i Eidsberg i en årrekke.Og hva føringen av kirkebøker angår - se bare hva hans etterfølgere presterte i 1740-, 50- og 60-årene!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange slags tusen takk Vigdis og Sten for ytterligere informasjon :o)Mvh og *Smil* fra Rigmor

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.