Gå til innhold
Arkivverket

[#62213] Gårdshistorie


Gjest Stine Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidar Oddløkken

Jeg vet ikke helt hva du er ute etter, men her er i hvertfall et bind V av 'Norske Gardsbruk' fra 1971 til salgs. Men jeg vet ikke om det er riktig område for deg?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Det er flere enn ett bind tilsalgs på Bokloftet. Ellers kan jo disse bøkene bestilles for lån gjennom ditt lokale bibliotek. Mvh.Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stine Larsen

Takk for hjelpen. Jeg vil gjerne finne oplysninger og historie om forskjellige gårde i Hedmark, derfor søker jeg et lenk til bøker eller siter på internettet, hvor jeg kan finne slikt. Mvh Stine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Stine - du må nok komme med litt mer informasjon om hva du søker dersom du skal klare å finne noe!Hedmark er et fylke (tilsv. amt) og består av 20 kommuner. Hver av disse kommunene har utgitt bygdebøker, f.eks. Alvdal - 2 stk., Eidskog - 5 stk, Elverum - 7 stk, Nord-Odal - 5 stk og Sør-Odal - minst 8 stk.Nå ha jeg bare nevnt 5 av kommunene - og er allerede kommet opp i et anntall av 27 bøker. Det blir helt håpløst for deg å lete gjennom alt dette uten å ha et gårdsnavn eller noe annet å forholde deg til.(Jeg søkte etter 'kommuner Hedmark' og fikk opp kommunene, deretter gikk jeg inn på DIS-Norge og søkte i 'genealogiske ressurser' under hver kommune hva som fantes av bygdebøker for den respektive kommunen. Men der står jo ikke gårdenes navn. Da må du i tillegg sjekke O. Rygh: 'Norske Gaard Navne')Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Dessuten er Hedmark fylke større enn hele Jylland!Dersom du har et gårdsnavn eller flere - kom med det! Her på Brukerforumet er det helt sikkert noen som kan hjelpe deg.Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stine Larsen

Takk for svarene. Jeg søker etter Nygård i Elverum (Hedmark). Jeg finner den i folketellingen fra 1900, men klarer ikkje at finne den i skannede tinglysningsdokumenter eller andre steder. I folketellingen har gården bruksnr 26, gardnr 13 og krets 9. Dessuten søker jeg etter Rustarbakken i Ringsaker/Veldre (Hedmark). Jeg finner ikkje en gård med det navnet når jeg søker. Mvh Stine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Nygård er omtalt i bind 2 i Elverumbygdebøker på side 75.Det står at stedet var skyldsatt fra Solheim i 1890 og bebygd av smed og vognfabriant N A Torp.I 1901 overtok Martin O Berg fra Melåsberget stedet, da Torp flyttet til Løten med familien. Berg drev som smed og hovslager til 1950 årene. Verktøyet hans ble overtatt av Glomdalsmuseet.mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.