Gå til innhold
Arkivverket

[#62214] OSLO; Maren GUNNERUS gm Nils Pedersen SØNDERBORG i DK, Oslo, i 1726


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Nils Pedersen Sønderborg (1695 - † før 1738), gm Maren Gunnerus, i 1726. De fikk datteren Helene (1726 - ) gm Hr Ole Lie.Biografi: 1701: Nils Pedersen Sønderborg, 6 år, bor hjemme på Lyse Kloster. Nils er fadder i Bergen i 1721. Han inngår ekteskap med Maren Gunnerus i Oslo domkirke 4. januar 1726. Forlovere var E. Gunnerus og Christian Gjerdrum. Nils og Maren får datteren Helene i 1726, døp 26. november 1726 i Oslo DK. Skifte etter Nils grandtante, Kirsten Loss, i 1733 viser at Nils da bor i Oslo. I 1738 og 1744 bor Maren Sal. Sønderborgs, Nils Søndeborgs enke, i Grensen i Oslo.datteren Helene og Ole Lie i 1801 LenkeHvem var Maren Gunnerus?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, jeg var inne på tanken at biskopen kunne være hennes søster, alderen passer jo, men jeg vet jo egentlig ikke noe sikkert.Er det noen som har laget noen side om denne slekten? Søkte på FS, men der var ingen ting av interesse. Skal også sjekke DIS-treff.Tusen takk igjen, Grethe.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Johan Ernst skal være født i 1718. Nå ser det ikke ut for at det er andre menigheter enn Oslo Domkirke som er skannet og lagt ut enda. Han var ikke der. Dersom Maren er hans søster, må jo hun være noe eldre, siden hun blir g i 1726. Hun kan selvsagt også være en søster av hans far, Erasmus, som kan være den ene forloveren. Skal se om jeg finner når han var født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Denne har jeg ikke sett.Men jeg vet ikke sikkert om slektskapet Maren/Erasmus, men kan muligens finne det ut - i det minste utelukke noen muligheter - kanskje allerede i kveld.Slottskirken er også skannet (under Aker) og der døpes første spor av Erasmus Gunerus i Christiania (Christina 13.10.1719). Øvrige barn døpes i Vor Frelsers Kirke. Både Slottskirken og Vor Frelser ser ut til å være uttømmende denne perioden, så jeg stiller meg litt tvilende til at biskopen faktisk ble født i Christiania - han burde være ført samme sted som Christina.Maren dukker opp fra 'intet' for meg i 1726. Jeg skal ikke prøve meg på teorier, men venter til jeg har undersøkt et par kilder. Nå venter tannlegen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Du er ikke glemt, men er blitt forsinket. Tenkte å begynne å lete etter skiftet til Erasmus Gunerus nå. Da vi har døds- og begravelsesdato skulle dette forhåpentligvis gå bra ikveld, i motsatt fall tar jeg det imorgen.PS. Jeg antar du vet at Ole Lie var fra Christiania?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, Geir. Jeg har lest litt om Ole Lie, og har vel registrert at han var fra Christiania, men jeg har ikke studert hans slekt direkte.Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Øynene mine tålte bare 4 år fra Gunerus' dødsdato, fortsetter imorgen. (Ole Lie var bare nevnt i tilfelle du hadde interesse av ham)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Alt som kan være med til å gjøre slektsboken til interessant lesing er velkomment. Så om du har noe info om Hr Ole Lie, så tar jeg gjerne imot det, men du trenger ikke legge mye arbeid i det. Om du har domuenter i så henseende, eller om Gunnerus-slekten (en eller to n-er i navnet?) så er min epost affi krøllalfa online dot noMvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg kjenner ikke til slektsboken du nevner (er så sjelden utenfor min egen andedam), men skriver like gjerne direkte til deg om Gunerus/Gunnerus/Gonerus/Gonnerus - første form mest vanlig mens Erasmus levde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, nei jeg forstår det. Det er en slektsbok etter Hr Peder Rasmussen og hans hustru Elin Nilsdatter i Strandebarm, Hordaland ca 1600. Nils Pedersen Sønderborg var deres oldebarn.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Arnfrid Mæland

5. sep 1761 sender biskop Gunnerus flere 'bryllupsbrev', bl a: 'til Christiania, se. til Monsr. Lie (Hr. Ole Lies Fader, Stephen Lie) og til Madame Sønderborg (Jomfrue Sønderborgs Moder, Maren Sønderborg), hvilke ogsaa bleve francherede.' 24 jul 1761 skriver Fredrik August Charisius (bror av biskop Gunnerus svoger, Hans Henrich Charisius gm Cathrine Hedvig Gunnerus) i brev til biskopen som avslutning: 'Næst min underdanige compliment at formelde til Dydige Frue Søster, Jomfrue Sønderborge, Lille Elisabeth og Broder Johannes har jeg den ære med største veneration og Høiagtelse at henleve......P. S. Tillad at jeg, efter sluttet Brev, tager mig den Frihed at incom.modere, udbedende det D. H., om det ikke skulde være for stor bryderie, vilde meddeele mig en attest om min opførsel og Levemaade, den jeg ved Lejlighed vil vente mig tilsendt.' Med andre ord kan det se ut for at Helene har vært hos biskopen også i tiden før bryllupet. Hennes mor, Maren, bodde jo fortsatt i Christiania. Det store spørsmålet vedr denne slektsgrenen er fortsatt hvilken Jomfru Sønderborg som var fadder til Helene og Hr Lies førstefødte i 1768 i Støren.... Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tror jeg fortsetter i denne debatten da det synes mer fornuftig. Oppdaget plutselig at Geir hadde sagt at dåpen var i Slottkirken for datteren til Erasmus, Christina, i 1719, her er den Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7675&idx_id=7675&uid=ny&idx_side=-119>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Følgende barn av Erasmus Gunnerus og Anna Gerhardsdatter nevnes : 1) Johan Ernst f 28.2.1718. Biskopen. 2) Christina f 1719 (se innlegg 17) 'Stine, der havde været gift med Kaptein Brohier, styrede som enke huset for broderen allerede ved hans ankomst til Trondhjem. I brevene nævnes hendes 3 børn, nemlig Johan Mathæus Brohier, søkadet i Kjøbenhavn, og to døtre Elise og Agathe, der ligeledes opholdt sig hos mor broderen i Trondhjem. Han havde indsat dem og deres moder til sine arvinger. ' 3) Patrocius Wilhelm, døbt 9. juli 1721 4) Peder, døpt 2o. januar 1723. 'Peter Gunnerus, var født i Kri- stiania 1723, blev 1749 pers. kapellan i Eidanger og resid. kapellan sammesteds, hvor han døde 1759. Han var gift med Marthe Karine Dorph, der døde 1762, og havde 3 børn: Niels Dorph, Anne Marie og Erasmus.' 5) Anna, døbt 9. juni 1724 6) Anna ?? 7) Dorothea Charlotta, døbt 24. mai 1725 8) Catharina Dorothea, døbt 12. april 1726 9) Cathrine Hedevig, døbt 4. oktober 1727. 'Cathrine Hedvig var gift med tolder i Kristiansand, tidligere officer, kammerraad Hans Henrich Charisius (han hed ikke, som ved nr. 437 ovfr. op- lyst, Emanuel Junge Charisius). En broder af ham, Ferdi- nand August Charisius, var amanuensis hos Gunnerus i de første par aar i Trondhjem.' 10) Ditlev, døbt 27. november 1728 11) Else Sophie, døbt 12. april 1730 Desuden omtales, at Erasmus Gunnerus 13. marts 1727 betalte for gravsted for et lite barn, videre at det 15. september 1727 og 26. september 1730 begraves barn av han. Jeg fant også et barn av han begravet i 1731 i DK. Skal se om jeg kan finne igjen disse dåpshandlingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Patrocius Wilhelms dåp 9. juli 1721 i Oslo DK, Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7231&idx_id=7231&uid=ny&idx_side=-277>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Men det var da noen merkelige navn.... Peder var døpt 26. jan 1723 i Oslo DK (ikke 20. jan) Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Anna var døpt 9. jun 1724 i Oslo DK Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Anna Dorothea Charlotte 24. mai 1725 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Catharina Dorothea 12. apr 1726 Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7231&idx_id=7231&uid=ny&idx_side=-322>Lenke Permanent bildelenke: LenkeCathrine Hedvig 4 okt 1727 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeDitlev 27. nov 1728 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kanskje litt merkelig at ikke Maren Gunnerus og/eller Nils Sønderborg er faddere. Det virker som fadderene er hentet fra det øverste sjiktet i befolkningen. Eller hva syns dere andre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Faddere i Christiania følger et annet mønster enn hva jeg har registrert er vanlig ellers i landet. I mindre grad er familie (og naboer) benyttet, vanligvis forsøkes 'å hente' faddere fra et høyere sosialt sjikt enn foreldrenes. Dette mønsteret kommer klart frem når man sammenligner med der foreldrene selv stiller som faddere, vanligvis et nivå 'under' sitt eget.Vanskelig forklart, men forhåpentlig lett å forstå. (Jeg har tall-materiale som vil bli offentliggjort på et egnet sted når de er systematisert og ferdig bearbeidet, gjelder 1690-1800).De barna du leter etter, skal jeg ha, men jeg må finne dem fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Geir,Jeg har vel funnet alle unntatt Johan Ernst. Han er ikke i Oslo DK og ikke i Aker Slottskirken, i hvertfall ikke rundt den datoen som er oppgitt for hans fødsel, 28.2.1718. Antar at de fire som gravlegges er identiske med de som er funnet døpt. Maren og Nils hadde vel bare Helene, så den er også grei.Men en ting; hva er dokumentasjonen for at procurator Peder Pedersen Sønderborg i Christiania er sønn av Peder Sønderborg i Arendal og ikke av Peder Sønderborg på Lyse Kloster? Vet ikke om jeg har fått det helt med meg. Når omtrent kan Procurator Sønderborg ha flyttet til Danmark? Vet man det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.