Gå til innhold
Arkivverket

[#62218] Abrahamine Abrahamsdatter, Aker 1789


Gjest Anton Barth
 Del

Recommended Posts

Gjest Anton Barth

Jeg trenger litt lesehjelp til en dåp i Aker i desember 1789. Abrahamine er datter av Ingeløv Olsdatter og Abraham, men jeg greier ikke å tyde hans etternavn, ei heller det ordet som står foran Ingeløv. Hun (eller begge) er tilsynelatende fra Vækerø, der Ingeløv også er bosatt i 1801 (FT) med ny familie. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anton Barth

Takk for hjelpen! Det er egentlig Ingeløv jeg leter etter, men et sted må jeg begynne. Jeg fant Abrahams begravelse i 1789, 37 år gammel. De to er ikke ekteviet i Aker i tidsrommet 1771-89.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anton Barth

Dette er fantastisk! Takk igjen! Ifølge Askerboka er Ole Blege identisk med Ole Eriksen Bleiker (1715-64), sønn av Erik Olsen som overtok Bleiker i 1719. Ole arvet halvparten av gården, og det er kanskje litt merkelig at Ingeløv havner som husmannskone på Vækerø...? På den annen side solgte Ole sin Bleikerpart i 1763, og døde året etter, så mye kan jo ha skjedd med familiens økonomi underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.