Gå til innhold
Arkivverket

[#62221] Hjelp til å tyde i kirkebok fra Borge, Lofoten


Gjest Anne-Rita Kolberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne-Rita Kolberg

Kan noen hjelpe med med disse. Det er nr. 6 på siden - LenkeDet er sannsynligvis mine tipp tipp oldeforeldre, er intressert i alt som står på dette paret.Anne-Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Dette er ikke lett.Det er i hvert fall vielsen til Lars Hansen og Nille Jensdatter.Lars var 27 år, ungkar og handelsmand eller husmand på 'Gaarden Klefstad'. Deretter følger noe om 'Gimsøy.....tilhørende'.Nille var pige, 36 år. Stedsnavnet greier jeg ikke tyde.Forloverne var Nicholaus Christians. Bøestad og Sigvarth Christians. Nymark??Vielsen skulle være i Walberg kirke, men datoen kommer ikke tydelig fram. Siste kolonnes anmerkning dreier seg om vaksinering, og her heter det at begge har hatt naturlige kopper.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Jeg kan forsøke å tyde noe av det som gjenstår: Jeg leser også 'hand.mand' - ikke husmand. Ellers står det 'Gaarden Klepstad'. Så står det 'Gimsøy Sogn ... tilhørende'. Videre. 'Nille Jensdt. Pige, gl. 30 A. Bonde familje'. Videre: 'Sigvarth Christians. Nydmark'. Jeg tror det står noe slikt i kolonnen 'Vielsesdagen': Vielses Dagen skal .... med 1ste ...Jægtens Ankomst 1824 d. 5 August.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Rita Kolberg

Takk til både Geir og Ottar. Jeg har vært borte noen dager så derfor sen respons.Jeg trenger noen til å vurdere dette sammen med meg. Kan dette paret være det samme som får et barn i Borge i 1824, 6. juni - her er fødselen [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16694&idx_id=16694&uid=ny&idx_side=-15>LenkeOg kan dette være dem på folketellingene i 1801. Først Lars nr. 200 LenkeOg Jonille nr. 914 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Det er ingen tvil om at du har funnet den rette Jonille og Lars i folketellingen 1801. Jonille var 10 år i 1801 og skulle således være født ca. 1791. Her er dåpen hennes i 1791:LenkeSidene er veldig tettskrevet her, så det er vanskelig å lese, men faren heter Jens Kongsjorden (farsnavnet er vanskelig å lese). Moren heter Katrine Iversdtr. som stemmer med folketellingen 1801. Jens er sikkert død en gang mellom 1791-1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Rita Kolberg

Takk skal du ha, det er greit og få andre til å se om det man gjør er rett. Og takk for at du fant dåpen hennes og navn på faren.Anne-Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.