Gå til innhold
Arkivverket

[#62222] Lars Olsen Auli, Nes i Akershus


Gjest Tom Premer
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Premer

Lars Olsen, født på Nordre Auli i 1770 ble, ifølge Nes BygdebokIV, gift med en Anne Olsdatter. Det står ingen ting i bygdeboken om hvor hun kom fra, når hun ble født og når hun giftet seg med Lars. Det står at hun døde i 1826, men jeg finner henne ikke i kirkeboken. Jeg er takknemlig for opplysningerVennlig hilsenTom Premer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Ifølge lenken til FS i innlegg 2 skulle Anne være født 1774,Grini.På FS : Anne ,døpt 16 okt 1774(Her er dødsåret oppgitt til 1823): [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=700139578185&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9Aker&juris2=Aker&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Akershus&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeFant denne dåpen i kirkeboken.Anne ,døpt 16 mars 1774.Foreldre Ole Gulbrandsen og Mari Andersdatter(høyre side):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hvis det var riktige Anne jeg fant dåpen på ,så kan kanskje dette være hennes søsken?Anne,døpt 25 mars 1769,Greni.Død 18 feb 1770: [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=700139578182&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9Aker&juris2=Aker&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Akershus&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeGulbrand,døpt 13 des 1772,Greni.Døde 1 mai 1773: Lenke Goro,døpt 1 sept 1776,Greni: Lenke Aase,døpt 18 juni 1779,Greni: LenkeGulbrand,døpt 22 april 1781,Greni: LenkeAnders,døpt 2 jan 1785,Greni: 1) Lenke2)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Tar alle forbehold nå,siden dette KUN kommer fra FS:Ole Gulbrandsen og Mari Andersdatter giftet seg 15 juli 1767. Ole var født i des 1730,Greni.(FS oppgir både 17 0g 27 des som dåpsdato!) Han døde i 1801.Hans foreldre var Gulbrand Olsen og Anne Grimsen(Grimsdatter). 1) [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=700120149296&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9Aker&juris2=Aker&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Akershus&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke2) LenkeKIRKEBOKEN: Vielsen mellom Ole Gulbrandsen Grini og Mari Andersdatter(høyre side) LenkeGulbrand Olsen og Anne Grimsdatter giftet seg 13 okt 1720. Gulbrand var født 2 juni 1792.Hans foreldre var Ole Gulbrandsen og Eli Rasmusdatter.Gulbrand døde 21 juni 1771. Anne var født 26 mars 1702,Froehaug,Nes.Hennes foreldre var Grim Danielsen og Aase Gudmundsen.Anne Grimsdatter døde 27 juli 1773,Greni: LenkeGrim Danielsen og Aase Gudmundsdatter giftet seg 8 juli 1690.Grim var født 1655.Grim døde 15 des 1705. LenkeAase Gudmundsen var født omkring 1671.Hennes foreldre var Gudmund Kiolsen og Aase Nilsen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Barna til Grim Danielsen og Aase Gudmundsdatter:Johanne,24 des 1693.Død 2 mars 1756Giftet seg 3 feb 1718 med Clemet Gudmundsen : [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=700139578225&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeGøran,23 feb 1696.Død 28 juni 1730.Giftet seg 2 nov 1724 med Gudmund Amundsen: LenkeKnud,12 mars 1699.Død 3 aug 1714. LenkeAnne,26 mars 1702.Død 27 juli 1773.giftet seg 13 okt 1720 med Gulbrand Olsen. LenkeGudmund,23 nov 1704.Død 12 juli 1705:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Fortsatt med alle forbehold!Ole Gulbrandsen og Eli Rasmusdatter giftet seg 4 juni 1689.Ole skal være født 1664.Hans foreldre var Gulbrand Olsen og Marte Olsen: [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=700133378339&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=:>Lenke Barna deres:'Din Gulbrand ,2 juni 1692(i innlegg 7)Aase,27 okt 1694.Død 12 juli 1796: LenkeAase,26 juni 1696.Død 4 mars 1719: LenkeSissel,6 juni 1706: LenkeGulbrand,2 juni 1709.Død 22 mars 1719(Søsteren Aase døde 18 dager før Gulbrand): LenkeAnders,9 feb 1716.Død 1756:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

På FS ser jeg at Eli Rasmusdatter dør samme dag som sønnen Gulbrand .Dødsdagen var 22 mars 1719 for begge to,og Eli's datter Aase døde altså 18 dager før mora og broren.Eli Rasmusdater skal visstnok være født 1672 i Odalen. Lenke Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Eli's ektemann Ole Gulbrandsen døde 15 mai 1719,samme året som kona Eli , sønnen Gulbrand(begge døde 22 mars) og datteren Aase(døde 4 mars). LenkeAnn-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Takk, Ann-Mary. Det var litt av et nattarbeide du har utført! Jeg har sjekket med Nes bygdebøker og mine tidligere 'funn' og funnet ut at det som er i FS må være feil Lars og Anne. Min Lars er født på Nordre Auli og er i min slekt både på min morfars farfars og min morfars mormors side. Han ble eier og bruker av Nordre Auli bruk 1.Jeg finner ingen Lars Olsen på Lundberg. En Anne Olsen Greni (1776-1813) ble gift med tambur Lars Olsen Lundberg som kom til Auli (Nes BB III s. 258). Jeg finner ham ikke på noen av Auli-gårdene i Nes BB IV og V.Det er tydelig at flere Lars Olsener og Anne Olsdøtre ble gift med hverandre i Nes. Ingen av navnene er uvanlige. Det skulle vært flere Joakimer, Botolfer, Madeleiner og Beatrixer! Men, ikke for mange.Takk igjen for en kjempejobb. Kanskje er det noe som vil passe hvis det skulle dukke opp en link mellom 'mine' Lars og Anne og 'dine' Lars og Anne.Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Hei igjen Ann-Mary.Det kan absolutt tenkes og jeg har ikke forlatt den tanken. Men det er det med dokumentasjon, da. Hvorfor ble ikke personnr. funnet opp 300 år tidligere?Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Lars Olsen Lundberg var tambur. Kanskje finnes han i gamle militære ruller? Mange soladater av ulike slag var jo forlagt på gårder rundt omkring.Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Anne Olsdatter Greni og Lars OlsenVielse 27 okt 1796? (se innlegg 4)Fra FS: Lars Olsen,født omkr 1770,Lundberg,gift omkring 1797,Aulie.Død 1811: [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=100212372486&lds=1®ion=12®ionfriendly=Norway&juris1=Norw9Aker&juris2=Aker&juris3=&juris4=®ionfriendly=&juris1friendly=Akershus&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke Lars Olsen og Anne Olsdatter paa ØSTRANDEN døper datteren Marthe 9 juli 1797.Faddere er Anne Andersdatter,Aase Olsd GRENIE,Anders Gulbrandsen JELLUM,Andreas Nils WENEVOLD og Arne Eriksen Oulie: LenkeLars Ols og Ane Olsd Oulie døper datteren Mari 11 feb 1799 . Faddere:Dorte Folmoe,Tore Oulie,Anders WENEVOLD og Arne Oulie,Ole ibid.: LenkeLars Ols. Oulie og Ane Olsd døper datteren Olene 24 mai 1801. Lenke Lars Ols: og Ane Olsd:Oulie døpre sønnen Anders 22 sept 1805. Faddere:Mari WENNEVOLD og Niels ib,Arne Oulie og Birte ib,Engebret ...(?) WENNEVOLD. Lenke Lars Ols og Ane Olsd Oulie døper datteren Birthe Olene 13 des 1807. : Lenke Lars Ols Oulie og Ane Olsd døper datteren Anne Gorine 13 mai 1810:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Hei nok en gang Ann-Mary!Takk igjen for en kjempejobb. Jeg har de samme barna som du har med et par unntak. Nes Bygdebok IV oppgir en sønn ved navn Ole, født ca. 1802. Det kan være feilskrift for Olea. Anders er ikke oppført i bygdeboken. Nå skal jeg sjekke kirkeboken for 1823 vedr. Annes død. Det er mye som taler for at den Lars som gifter seg 27.19.1796 er 'min' Lars. Siden jeg ikke har funnet noen på Lundberg, er det vel det. Synes du jeg skal ta denne vielsen for 'god fisk'? I så fall har jeg kommet mange skritt videre.Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Jeg vet ikke om du skal ta den for god fisk,men det ser da ut til at det kan være denne Lars Olsen Lundberg som er på Aulie .Kanskje noen andre i forumet vet mer om dette?Beste hilsen Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne N. G. Hagen-Pettersen

Hei.Jeg har tatt en liten titt på fadderbruken til hvertfall datteren Marthe. Aase er en søster til Anne. Anders G. Hjellum er svogeren deres, han var gift med Goro O. Greni 1776-1813, forøvrig var Aase gift med en bror av Anders G. Hjellum, nemlig Embret.En annen ting ser man gården Oulie i 1801, så bor moren til Lars Olsen sammen med dem, hun het Marte Nilsdtr, 55 år og enke Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne N. G. Hagen-Pettersen

Soldat Ole Larsen Auli og enke Marte Nilsdtr Vennevold med kgl disp for slektsskap. gift 08.11.1769Dpt no 94. Lars i 1770. Foreldre. Ole Larsen og Marta Nielsdtr Oulie Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.