Gå til innhold
Arkivverket

[#62244] Anne Christensdatter f. ca 1775 - amme for Sartz/Bugge Larvik 1801


Gjest Kristinn Hegna
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristinn Hegna

Anne Christensdatter er i FT 1801 Larvik oppført som ugift amme, 26 år gammel, hos prost og sogneprest Johan Fredrik Sartz og Else Bugge her [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f10707&gardpostnr=7&personpostnr=94&merk=94#ovre>Lenke.Jeg går ut fra at man for å kunne være amme, selv måtte ha født et barn.I FT1825 for Larvik er den samme Anne Christensdatter oppført som 51 år gammel enke etter Christopher Jacobsen med tre yngre barn og en datter Maren som er 25 år, her Lenke (datteren Anne Marie, 20 år står tre linjer over). Grunnen til at jeg er overbevist om at dette er den samme Anne Christensdatter, er at Sartz og Bugge er faddere ved dåpen til hennes første 'ekte' barn, født i 1805, 1810 og 1813.Men den uekte datteren Maren - hvor finner jeg henne? Hun bør være født ca 1797-1800, men jeg finner henne ikke...Hverken FT1801 eller FT1825 oppgir Anne Christensdatters fødested. Jeg har funnet konfirmasjonen av en Anne Catrine Christensdatter i Larvik 1792

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Siden du ikke har fått svar på ditt spørsmål her, så legger jeg inn enlenke til det skiftet du nevner: LenkeIkke så enkelt å finne ut av dette når kirkebøker mangler fra dette tidsrom. Håper noen kan bekrefte eller av krefte om det kan være samme dame nevnt 15 år gammel ved skiftet?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nei, den siste damen kan du nok helt se bort fra, for hun er her i familien sin i 1801-tellingen. LenkeDa håper jeg det kan være mulig å finne flere opplysninger om ammen og hennes opphav.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Et innfall bare. Hva om den Maren Kristine som Anne Chr. var ansatt hos foreldre til , kunne være Annes Egen datter? Det hendte mye merkelig i de dage, og jeg ser at ekteparet her en sønn på 1 år , pluss en forstersønn på 12 år?Kan det være en feilføring her?LenkeFant heller ingen Maren som passet til Annes datter i Larvik i 1801.Fortsetter letingen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, dette er virkelig et mysterie. Eneste pleiebarn Maren jeg finner i Vestfold i 1801 er denne jenta hos en enke på Langeby i Sandar: LenkeTror ikke hun paser heller.Kan hende vi kan finne noe om barneflokken til Else Bugge og presten Sartz?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Og her konfirmeres denne Maren Kristine Sartz i Larvik: Lenke Se 1. øverst v. s. Her står nevnt dåpedato også.Skulle like å finne den Maren som bor hos mor 1825 konfirmert .Fortsetter letingen.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn en lenke her med mye historie om Sartz slekt.Her står også at ekteskapet mellom Johan Fr. Sartz og hustru Else var meget godt, så da er vel teorien om datter Maren kristine het feil?http://www.restaurering.net/sartz.yttersoe.htmDet er veldig merkelig at Anne Chr. datter Maren ikke kan finnes i området nær LARVIK i 1801, hun er jo sammen med moren i 1825-tellingen.Her var litt lesestoff i alle fall om du ikke har dette fra før?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Takk for alt dette, Gunn! Har vært bortreist i helga, så jeg så det ikke før nå!Jeg kommer tilbake til det senere i dag. Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Nå har jeg lest gjennom. Jeg har også vært inne på tanken om at Maren Kristine/Caroline og den uekte datteren Maren var samme person. Kanskje hun var psykisk utviklingshemmet og ble satt bort til sin amme, tenkte jeg. Men Maren Caroline Sartz gifter seg med Aleksander Bugge i juli 1822 følge FS, og dør i okt 1834 (også FS, men jeg kan ikke finne noen av opplysningene i kirkeboken). Så det må være to ulike personer såvidt jeg kan skjønne. Anne Christensdatters datter Anne Marie (datter av Christopher Jacobsen) gifter seg her [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8246&idx_id=8246&uid=ny&idx_side=-222>Lenke. Finner ikke flere opplysninger der heller som gir noen spor.Legger lenke til mitt tema om Christopher Jacobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nei , dette er en virkelig nøtt. Finner heller ikke skipstømmermand Christen Olsen i 1801, heller ikke Erich f. ca 1773.Eneste gutt i passende alder til Carl Christensen er denne karen som var læredreng i 1801 hos en gullsmed i Bragernes. LenkeDet der blir nok ren gjetting, er jeg redd.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Finner et par Erich Christensen i passe alder i Gjerpen i Telemark, begge gifte der, om de kan være av interesse? LenkeMen hvor det faderlige opphavet befinner seg, har jeg ikke funnet ut.Om han var på sjøen så er det mulig han ikke ble registrert i tellingen som du antyder, eller han kan være død tidligere, men da burde han vel vært i skiftene?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Har lett fortsatt etter den forsvundne Maren 1801.Ikke så mange pleiebarn i området heller.Her fant jeg en Maren Cathrine som ikke er ført som datter i barneflokken, men det kan jo være en ren forglemmelse?Legger lenke her i alle fall så du kan kikke på dette? LenkeOm hun lever i 1825 så må hun jo være et sted gjemt i 1801?Alder i 1825-tellingen kan likevel være feil, men om moren var amme, så burde henns barn være ført i 1801-tellingen.Nå tror jeg jeg gir opp leting for denne gang om ikke det skulle dukke opp flere spennende spor.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Takk for innsatsen, Gunn!Jeg fant dette skiftet hvor Christen Olsen og sønnene Carl og Erich figurerer Lenke. Der er ikke Anne Catrine nevnt, men jeg finner henne ikke død i perioden mellom skiftet i 1791 og dette skiftet i 1808.K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, dette er da også et mysterie. ved skfte etter Ellen Carlsdatter er jo alle 3 barn nevnt? Men det forklarer kan hende at vi ikke finner dem i 1801-telling ?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Ja, det er kanskje bare et blindspor også... Hun kan jo ha kommet fra Tjølling, Hedrum, Brunlanes... Må innrømme at jeg er tom for ideer når det gjelder det man kan oppnå fra stua hjemme ihvertfall :-)Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Jeg fant denne damen her som kanskje er litt for ung, i Tjølling LenkeDet står om henne at hun 'tjener hos Kelsø i Laurvig', men jeg skjønner ikke hvem 'Kelsø' er... I Vestfoldslekt er det ikke spor etter fødselen hennes i kirkeboka (gitt at hun er satter av Kristen Sørensen på Bisjord), men heller ikke giftermålet hans. De kan ha flyttet fra Larvik.Noen som har noen tips om denne familien? Eventuelt om 'Kelsø'?K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nei, jeg ser du støter på stadig nye merkelige saker.Det jeg lurer på er som den damen i Tjølling er datter i huset?Hun er ført som tjenestepige og ikke nevnt som datter, selv om etternavnet passer med far i huset?Finner ingen av disse barna døpt i Tjølling, under Vestfoldslekt. ( Mulige innflyttere)I Hedrum finnes det mange med Christen som fornavn. Der er problemet igjen at flere er ført opp uten etternavn, kun med gårdsnavn.Har heller ikke funnet Kelsø -navnet, eller noe liknende i Larvik, dessverre.Jeg kan ikke få slått opp i mine Tjøllingbøker , da jeg for tiden befinner meg i Sverige. Får lete litt når jeg kommer hjem igjen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg omsider yngste barn i barneflokken fra Tjølling døpt Hans her: LenkeKan hende det er mulig å finne flere opplysninger under Kristen og ikke Christen?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Første gang jeg finner Kristen Sørensens barn døpt i Tjølling, der denne Ole: LenkeDet kan godt være at familien har flyttet først fra Larvik. Ser at faddere er fra byen.De barna som er født etter 1790 ser ut til å være fra Tjølling, Skreppestad og Bisjord.Da kan det faktisk hende at Anne som er nevnt tjenestejente likevel er en datter. Her mangler vel kirkebøker igjen, om de da ikke er ført på Langestrand?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Jeg tror det er ganske sannsynlig at den Anne som er tjenestepike hos 'Kelsø' er datter av Christen Sørensen. Jeg fant også Pernille, født 1787 i Tjølling Lenke men ikke giftermål mellom Christen Sørensen og moren. At fadderne ser ut til å være fra byen er vel også et tegn.Finner ingen Christen Sørensen i Langestrand.K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Enig i din vurdering her. Har heller ikke funnet i kirkebøker for Langestrand. Det digitale starter vel heller ikke før 1777. Tror nok at det foreldrepaert Christen Sørensen og Anne giftet seg nok et annet sted, muligens Larvik ?Jeg har dessverre ikke tilgang til andre kilder enn de digitale for tiden.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, her er Pernille døpt , Familien bodde på Skreppestad, og en fadder ser jeg er nevnt på Grøtting.Lenke Det er ikke langt fra Skreppestad til Grøtting i Tjølling.Heller ikke langt inn til Torstrand i Larvik.Nesten bare over LÅGAbroa. Her i området har jeg selv bodd i barndommen, så jeg burde vel kjenne bedre til disse slektene, men ikke så enkelt når kirkebøker mangler.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.