Gå til innhold
Arkivverket

[#62250] Ørger Olsen Buran f. okt. 1792 i Skogn, Innflytter til Trondheim ?


Gjest Gunnar Andre Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Andre Myhre

Ørger ble født på gården Buran i Alstadhaug sogn, Skogn pr.g. i oktober 1792, døpt 20 søn. e. trin. dvs. 21.10.1792 i Alstadhaug kirke. Forel; Ole Eriksen Buran og Guri Torkilsen Almli.SPØRSMÅL; Er der noen som hvet om ØRGER flyttet inn til Trondheim. Vis noen kan verifisere at han reiste ut har jeg rette Ørger som gift i Strinda kirke i 1823.Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei Astrid.Skrivefeil av meg. Strinda / Bache selvfølgelig.Jeg mener at dette er en sterk kandidat, derfor er det vesentlig å få verifisert om han dro til Trondheim, men da var det dette med å finne han i innflytt. prott. Og da er det vell Backe igjen.? Men hvor?Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Her er Ørjer Olsen i Skogn i 1801:LenkeHan er vel den eneste mulige kandidaten så vidt jeg kan se ut fra at han var 28 år i 1823.Har du noen formening om hvorfor Ørger Olsen Berg og Berit Kirstine Pedersdatter giftet seg i Bakke kirke? Var hun fra Bakke eller Lade sogn? Barna - de man finner på FS - er alle døpt i Domkirken.Inflyttingslister for Domsognet i T. heim begynner på 1815. Du finner også innflyttingslister for Strinda, og utflyttingslister for Sogn Alstadhaug, men ikke så tidlig.Ville det ikke være en ide å ta kikke i bygdebok for Skogn, hvis du da ikke allerede har gjort det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det står Øsger Berg i databasen (Vår Frue). Her legger jeg inn lenke også til min. boken nr 53:LenkeJeg mener jo det står Ørger!Jeg er ikke sikker på om det er dine jeg har funnet begravet her. Jeg så imidlertid igår at Ørger og hans kone bodde i Ihlen da et av barna ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har bygdeboka for Skogn her, og Buran hvor Ørjer og foreldrene bodde er i Markabygda som gikk under Skogn. Dessverre står det ikke noe der om at Ørjer kanskje dro til Trondheim. Det som står i bygdeboka er: Ole Eriksen som var 60 år i 1801 var bygselmann i 1801, og han var gift med Guru Torkildsdatter som da var 45 år. Barn:1)Johanna 21 år2)Ole 10 år3)Ørjer 8 år4)Peder 6 år5)Berit 2 årDen bygdeboka jeg har starter med folketellingen 1801, og hvis man skal finne noe videre på disse må man enten se i bind 2 a eller 2b av Skogn Historie. Synd at det ikke sto hvor sønnen Ørjer dro, men bygdebøkene for Skogn er dessverre ganske mangelfulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Flott, Anne Lise. Jeg har nå forresten en mistanke om alderen på Ørger Olsen Berg og hans kone (28 og 25) kunne være byttet om ved vielsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det kan godt være du har rett Astrid. Når det gjelder Ole Eriksen så har jeg vel en mistanke om at datteren Johanne som var 21 år i 1801 kanskje var en datter fra et tidligere ekteskap når det gjelder Ole Eriksen. Siden det ved dåpen i 1792 står at Guru Torkildsdatter var fra Almli, så kan det vel hende at Guru og Ole enda ikke var gift da. Kanskje er det også noe å hente i bygdebøker for Strinda. Hvis Ørjer holdt til i Malvik som var en del av Strinda på den tiden, så finnes det bygdebøker der. Jeg har ikke tilgang på disse på minst 1 måned(Stjørdal bibliotek har dem).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

OLE ERIKSEN BURAN. Faren hans het Erik Olsen Buran og mora var Anne Orgersen Sjaastad: [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=700115667748&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9NTro&juris2=NTro&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Nord-Trondelag&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke Barn av Ole Erichsen og Gurru Torchildsdatter: Anna Johanne,døpt 15 feb 1788: LenkePeter,døpt 1 jan 1784,død omkring 1796: Lenke Berit,døpt 12 okt 1788,død omkring 1788(ifølge FS) :LenkeFS: LenkeOle,født 28 nov ,døpt 6 des 1789: Lenke Orger(Ørger),født omkring 1792: LenkePeder,døpt 26 des 1794: Lenke Lucie,døpt 10 sept 1797(død 9 sept 1799,ifølge FS): Lenke FS: LenkeBerit,døpt 29 aug 1799:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei Astrid, Anne lise og Ann-Mary. Til 6; Ørger død 49år 11.07.1851 Steinberget Ihla, Trondheim (rett er vell Strinda) begr. 20.07.1851 Vår Frue. Lysning 25.03.1823 i Lade kirke og oppgitt som Arbeidsmann og Inderst ved gifte. Til 7; Berethe Kjerstine er ifølge dødsprott.Vår Frue, oppgitt til 73 år alså 1794.(finner ikke noen på denne alder men født i 1798.) Hun døde 31.07.1867, Steinberget Ihla, enda er vel dette Strinda?Begravet 07.08.1867. Vår Frue. Til 8; Dette er rette ØRGER. Alle barna er født Steinberget Ihla og er vel egentlig Strinda men telles under Trondheim. Til 9; Ok. Til 10; Skjønner poenget men da stemmer vel ikke dette med Ørger ved død.? Til 11; Har vel blad i Strindabøkene men disse er vel mere en historie om Strindas arbeids-utvikling og kultur.Lite å hente? Til 11; ØRGER er døpt 21.10.1792 ifølge kirkeboken Skogn / Alstadhaug. Så vis denne Ørger er riktig var han 59 år ved sin død. Dette er vel en kurant skrive-lygefeil på alder.Gunnar Andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.