Gå til innhold
Arkivverket

[#62261] The North of Europe Land & Mining Co. Ltd (Engelskbruket)


Gjest Odd Andreas Sørgård
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Andreas Sørgård

I 1865 solgte Fredrik Holst store områder i det som nå er Vefsn, Grane og Hattfjelldal kommuner (skjøte 6/3 1865), til fem engelskmenn. Disse stiftet samtidig The North of Europe Land & Mining Co. Ltd (poppulært kalt Engelskbruket) for å administrere den store eiendommen.De fem engelske kjøperne var Thomas Collis, Stephen Edward Comyn, Joseph Rodney Croskey, William Frost og Alexander Prince. I lokalhistoriske bøker, særlig Vefsn Bygdebok, står det intet om deres bakgrunn. Hvordan finner jeg hvor de var fra og hvilken familiebakgrunn de hadde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Hei Odd Andreas,Det er nok ikke like lett i England som det er her å søke og finne, men de har tjenesten på ancestry.co.uk [url="http://www.ancestry.co.uk/>http://www.ancestry.co.uk/ som gir tilgang til folketellinger og fødsels- og giftermålsregistre. Du kan søke uten å betale, men da får du bare opp halve informasjonen. Eventuelt kan duregistrere deg for 14 dagers prøveabonnement.Jeg har også funnet mye informasjon om kilder osv på www.genuki.org.ukÅ søke krever imildertid at du vet noe mer enn navnet - fødselsår, bosted osv. Det er så mange med samme navn at det er lett å gå seg 'vill'.Google er ikke ueffent det heller:Her er det noe om en Stephen E. Comyn Lenkeog en Joseph Rodney Closkey

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Andreas Sørgård

Takk for at du prøver å hjelpe meg. Desverre har jeg ikke sett at noen av engelskmennene har blitt oppgitt med bosted eller fødselsår. Jeg vet at bygdebokforfatteren, som har vært meget grundig og nøye i sitt arbeid, har prøvd å finne ut av dette uten hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Kristinn Hegna

Jeg fant i folketellingene for 1851 og 1861 en Stephen E Comyn som er utdannet lege, født i India og bor i Cheltenham, Gloucestershire... Legger inn bildet. Ingen andre ved det navnet i FT i følge Ancestry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Andreas Sørgård

Dette virker interessant. Mulig dette er den Stephen Edward Comyn nevnt i mitt første innlegg. Men hvordan skal jeg få dette bekreftet?Mvh Odd Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.