Gå til innhold
Arkivverket

[#62264] Ikke alle som ble registrert?


Gjest Aina Elida Gellein
 Del

Recommended Posts

Gjest Aina Elida Gellein

Hva var sjangsen for at en person ikke ble registrert før i tiden??? Fryktelig frustrerende... Det gjelder min oldefar. Hans mor og far tror jeg er registrert, det stemmer med navn og fødselsår på de, å hans kone å barn er registrert, men ikke han??? Deet eneste jeg har bevis på at han har eksistert er at han står registrert som far på min farfar i kirkeboken...Har lett både etter dokumentasjon på vielsen til mine oldeforeldre og etter evt dåp på han, men finner ikke en døyt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Oles bror Erling døpes 20. oktober 1907. Da kalles foreldrene Torvald Gunerius Gellein og Serine Ovedie Olsdatter:[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2419&idx_id=2419&uid=ny&idx_side=-18>LenkeTorvald Gunerius Gellein og Serine Ovidie Karoline? Kloksten vies i Lade kirke 28. januar 1903:LenkeTorvald er sannsynligvis identisk med gårdsarbeideren Thorvald Gunerius Thronsen på Stafneplads i FT-1900 Strinden:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Thorvald Gunerius blir født 18. mai 1881, døpt 17. juli s.å. i Havstein kirke, som sønn av ungkar, arbeider Odin Gunerius Gellejn og piken Nikoline Thronsdatter.LenkeDermed har du forklaringen på hans forskjellige etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Ah, skulle akkurat legge inn samme lenke, men der slo du meg med 4 minutter, Ketil!Men tilbake til spørsmålet i innlegg (1).I riktig gamle dager hendte det nok at presten glemte en og annen innførsel i kirkeboka. Men på 18- og 1900-tallet er nok 99% med. Men som vi ser, er det ikke alltid de bruker det etternavnet vi forventer. I dette tilfellet brukte han altså farsnavnet til moren som etternavn i FT 1900, og ble dermed ganske vanskelig å identifisere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aina Elida Gellein

Tusen tusen tusen hjertelig takk alle sammen!!!!!!!!!!! Jeg har en liten teori om saken, å det er at Torvald er født utenom ekteskap, dermed 'uekte' sønn og derfor ikke registrert etter de giftet seg. Nå har jeg funnet en god del data og fakta takket være hjelp fra dere, å dere aner ikke hvor glad dere har gjort meg! Tusen tusen takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aina Elida Gellein

Jeg vet nå at jeg kan spørre om hjelp om jeg står fast da, så slipper jeg å sitte her å være frustrert så fryktelig lenge! hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.