Gå til innhold
Arkivverket

[#62265] Noen som ønsker oppslag i Norges håndverkere/håndverksmestere?


Gjest Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Vedahl

Min morfar og min morfars bror var bakere. Min morfar het Viktor Emanuel Hansen f. 1883 i Kristiania og hans Bror het Louis Hansen f. 1893 i Kristiania. Klarer du å finne noe ut om dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

I 1.utgave er det håndverkere f. ca. 1870-1900 /- og 2.utgave f. ca. 1900-1920 /-. Gjelder hele landet, fortrinnsvis med fagbrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da blir mitt spørsmål om der står noe om farfar,Hordaland/Bergen/Etne: skredder Ingolf Mæland, f 1880, kan også stå som Meland eller Landaas.Hordaland/Etne: hans sønn skredder Vidar Mæland, f 1913.Hordaland/Fana/Bergen: skredder Nils Nilson Natland el Kvitingen f 1863, oldemors bror.Hordaland/Årstad/Fana/Bergen: Min oldefar Aksel Haldorsen Mjøs, kan også stå som Landaas eller Mæland / Meland. Han hadde borgerbrev innen handel, men jeg har ikke funnet ut noe mer.Romerike: Skredder Aksel Kristian Mæland / Meland, f. 1884, farfars bror. Bosatt på Årnes, Nes på Romerike.Bergen: Malere Alf og Alfred Harms Hansen, kan også stå under bare Hansen, også Alfreds far maler Carl Marius Hansen, min manns far, farfar og oldefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Det er nesten flaut å si det Arnfrid, men jeg fant ingen av dem. Jeg fant 2 sønner av Ingolf omtalt i Norske skolefolk, utgitt 1966, men det har du sikkert fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle Grøhn

Vet ikke om det er aktuelt til dette, men min oldefar het Anders 'Antti' Grøhn var fra Finland, levde ca.1866-ca.1913 og var Fargersvend/Fargerimester i alle fall ved Stigen Uldvarefabrikk på Mysen i Eidsberg i Østfold.Han jobbet kanskje seinere også ved noen fabrikker i Bergensområdet og/eller Sørlandet.Står det noe om ham?Mvh Jarle Grøhn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei!Vet ikke om de to nedenstående er for tidlig ute til å stå i håndverkerregisteret. Det gjelder min tippoldefar og hans bror som begge kom til Sarpsborg fra Bohuslen i Sverige på slutten av 1850-årene og begge var bakere.Min oldefar var Christopher Larsen/Larsson (1833-1916) og han arbeidet i Sarpsborg som baker, jf FT1865 Lenke. Som pensionert bakermester bodde han i Kristiania, men når han kom dit og om han også var aktiv som baker der vet jeg ikke sikkert. Han bodde fortsatt i Sarpsborg sept. 1874 (min oldefars dåp). Antakelig var han og broren begge utdannet bakere før de kom til Norge, iallfall var han 'Bager' alt ved lysningen før han giftet seg i Sarpsborg i mai 1863.Broren het Johannes Larsen /Larsson og han vet jeg ikke mer om etter han opptrer som baker ved sin brors Christophers eldste sønns dåp i Sarpsborg 1.1.1864.Om de kan finnes i Norges håndverkere kunne det føye til mer informasjon, så jeg ville være takknemmelig for et oppslag!Mvh. Gine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Otterå

Hei,Jeg lurer på om du kan finne noe om barber- og frisørmester Iver Olai Olsen. Helt på begynnelsen av 1900-tallet drev han barber- og frisørsalong i Øvre Slottsgate 14 i Oslo, på hjørnet til Karl Johans gt. (i dag ligger restauranten 'Tre brødre' i huset). Iver Olai var født i Kristiania 5. mai 1866. Etter det jeg har funnet i adressebøkene skilte han lag med sin kone rundt 1910, og han er registrert som barbermester i Markveien 24 i 1917. Etter det har jeg ikke funnet noen spor etter ham. Det kan være en mulighet at han skiftet etternavn, det gjorde nemlig en av hans brødre og flere nevøer (men ulike navn). Barna til Iver Olai er nevnt i kommunale folketellinger med navnet Olsen Holm. Skulle gjerne visst hvor det ble av Iver Olai, og når han døde.mvh leif erik otterå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Hva med hattemaker Ole Olsen (Opdal), residerende enten i Trondheim, Drammen/Strømsø eller Oslo? Kanskje står også Carl Christian Mortensen ved Kristiania Seildugsfabrik der? Han burde i alle fall stå i 1938-utgaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Remi Pedersen

Hei Carsten.Står det noe om garvermester Hans Otto Martinus Lahlum (Lalum), født 23/6 1863, Kampen i nåværende Oslo, død 4/5 1909 på Lillehammer. Han bodde i Gjøvik hvertfall i perioden 1887-1897, flyttet deretter til Lillehammer. Før 1887 var han nok en periode i Sverige, men svennebrevet og mesterbrevet bør være tatt her til lands.Alle tekst er av interesse.På forhånd takk.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Kinck

Hei Carsten,Står det noe om Hans Lauritz Olsen, murer i Kristiania, f. 1838 på Nes i Akershus 1838? På forhånd takk.MvhEivind Kinck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elisabeth ivem bergman

Lurer på om du finner noe om Fredrik Andersen,født Antonsen Født på Nes-Romerike-bosatt i Oslo Han skal ha vært rørlegger. Født29101874-død23061948 Mvh.Elisabeth Ivem Bergman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Hei igjen Carsten.Jeg lurer nå på om det er nevnt noen TRONDSEN / Tronsen / Throndsen fra Bergen;Thoralf / Toralf f 1894 BAKERRudolf f 1900 ELEKTRIKER----Så gjelder det fam. DALEN i Haugesund;Hans Mathias f 1877Hanna f 1902 KAFE og butikkBjarne f 1910 MALERMESTERMagne f. 1915 BAKER----og så gjelder fam. JANSEN fra Stord / LeirvikDe drev også med håndevrk og handel.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

HeiDa har jeg bladd i det jeg har og det eneste jeg fant var fra Rogaland fylkesleksikon utgitt 1950: Dalens Malervareforretning, Sørhauggaten 143, ble startet 1937 med Bjarne Dalen som innehaver. Forretningen ligger i Haugesunds beste trafikkåre, og har således en god kundekrets fra distriktet og byen. Ved siden av forretningen driver Dalen håndverksdrift og har således i disse år opparbeidet en bra kundekrets.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Var redd for at det var lite å hente.Opplysningen om Dalen fra Rogaland Fylkesleksikon hadde jeg også fra før, men tusen hjertelig takk for at du alltid er rask med å sjekke.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.