Gå til innhold
Arkivverket

[#62265] Noen som ønsker oppslag i Norges håndverkere/håndverksmestere?


Gjest Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Moen

Hei!Finner du noe om en skreddermester Anton Andersen som drev eget verksted i Trondheim rundt 1900.Likeså Blikkenslagermester John Moen i Bodø som også drev som mester rundt 1900. Mvh. Geir Moen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

GeirDisse 2 var nok ikke virksomme i 1938 da første utgave ble utgitt (f.1856 og 1861). Anton bodde i Wesselsgt.2 i Trondheim i 1925 tellingen f.25-8-1856 i Spydeberg og kone Anne Sofie f.25-1-1858 i Skibtvedt og kontordame Ruth Andersen f.29-4-1900 i Trondheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Jeg leter etter min oldemors bror med navnet Ole Olsen Støe, mulig han ikke brukte gårdsnavnet Støe og da er han en vanskelig nøtt. Han var glarmestersvend i Trondheim i FT 1865 og det er det siste tegn jeg har funnet om han. Han var født 1843 i Nord- Fron. Har et tema om han tidligere se nr.42573, men dessverre ble det ingen resultat der. Prøver nå om navnet hans muligens kan finnes i din bok.Mvh Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei!Vet ikke om det kan stå noe i boka om skredder Kristian Evensen f. 1865 Romedaleller hans sønn Anthon Haugen f. 1898 i Romedal Anthon drev som skredder i Oslo.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Gellein Løkken

Hei CarstenLurte på om det står noe om bakermester Even Larsen i Kristiansund? Han var gift med Gjertine Marie Bævre.MvhTrond Gellein Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

TrondEven var nok f. litt for tidlig (1853), men det står litt om sønnen Martin hvis det er interessant? Fant også en datter av Even som var gift med lege Per Gellein, men de opplysningene har du sikkert fra før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg søker min oldefars bror, Sigurd Olsen Holthe f. 27/10 1872 i Oppegård. Han var urmaker og bodde 1910 og 1915 i Kristian Augusts gt. 3 i Kristiania. Jeg vet ikke hvor lenge han levde, heller ikke om han var mester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Svein ArnolfFra 1938-utgaven: Sigurd Olsen Holthe, urmaker, Løvli pr. Nittedal, f.27-10-1872 i Oppegård. Foreldre: Ole Olsen og Anne Kristine Pedersen Ormerud. Sv.pr. i Oslo 1900, håndv.brev 1907.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Hei Carsten! Undrer på om det står noe om gullsmeder? Hadde en i familien som var gullsmed, Andersen tror jeg han og foretningen hette. Den lå ved Sagene skole i Oslo. Kan det väre i Toralv Meyers gate?? Takker for svar! Mvh Wenche Örbeck Kristiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Gellein Løkken

Hei igjen CarstenDet er de opplysningene om Laura jeg er er mest interessert i. Har du mulighet for å skriv av det som står om henne, hvis det ikke er alt for mye? I tillegg, hvilke etternavn er hennes bror oppført med?MvhTrond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

WencheJoda, det er mange guldsmeder og flere Andersen som er guldsmeder i Oslo, men uten fornavn og når han var født ca. blir det vanskelig. Kanskje du vet noe mer om han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

TrondPer Gellein, sønn av ekspeditionschef Mathias Fredrik Fyhn Gellein (f.28-12-1867) og Valerie Eugenie van Severen (f.19-11-1869) er f. i Kristiania 2-4-1899, tok eks.art. i 1917, og i decbr.1923 medic.eks.. Han blev utsk.san.sek.ltn. 18-7-1921, utsk.san.pr.ltn. 3-1-1924.I 1922 var han kandidat ved Rikshospitalets kir.avd. 2 mndr., 1. juni til juli 1923 vikar for distriktslægen i Lunner og 1.jan. til 15.juli 1924 kandidat ved Drammen sykehus. 27. juni 1924 blev han beskikket til distriktslæge i Surnadal med bopæl på Skei og tiltraadte 18. aug. samme aar. Han er der formand i vergeraadet, fabriktilsynet og sykepleierforeningen.Gift i Trondheim 6-11-1926 med Laura Helene Brande, f. i Kristiansund 9-2-1902, datter av bakermester Even Larsen (f.18-8-1853, døde 23-2-1924) og Gjertine Marie Bævre (f.29-7-1863). (Norges læger 1909-1925).Jeg har opplysninger om Per's far hvis det er av interesse.Martin Larsen, bakermester, Kristiansund, f.4-7-1893 i Kristiansund. Foreldre: Bakermester Even Larsen og Gjertine Bævre. Middelskole, handelskole, læretid, sv.pr., arbeidet i danske bakerier og konditorier 1918-19, kort tid i forskj. norske byer, håndv.brev 1924, overtok farens forr. (etabl.1879) samme år. Medl. av Kristiansunds Bakermesterforr. og Bakermesternes Landssammenslutning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Svensen

Bakermester Oscar Svensen, f. 25/4 1897 i Glemmen/Fredrikstad, og baker Johan August Svensen, f. 1848 i Blomskog, Värmland. Er disse to nevnte i 'Norges håndverkere/håndverksmestere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Svensen

Bakermester Oscar Svensen, f. 25/4 1897 i Glemmen/Fredrikstad, og baker Johan August Svensen, f. 1848 i Blomskog, Värmland. Er disse to nevnte i 'Norges håndverkere/håndverksmestere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Gellein Løkken

Flott Carsten Tusen takk skal du ha! Har du mulighet for å skrive av det om står om Mathias F. Gellein også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Det går bra det TrondDen norske hærs vernepliktige officerer 1936: Mathias Fredrik Fyhn Gellein, f. i Steinkjer 28-12-1867, sønn av overtollbetjent Rasmus Ditlef Holmsen Gellein og Katharine Antonette Marcelie Fyhn. Artium ved Trondhjems Katedralskole 1886. Eks. Krigsskolens ned.avd. 1891. - Sek.lnt. 1891, premiærløitnant 1896.Rekruttskole og batj.saml. 1892, rekr.skole 1893, batj.samlinger 1894,95,96,97,1901, øvelsesmobilisering 1895, instruksjonskursus Krag-Jørgensen 1896, dep.befalsøvelse i Melhus 1917.Juridicum 1892. Edsv.fm. Namdalen 1893-95, o.r.sakfører Namsos 1895-96, ekstraskriver i F.D. 1897, byråchef 1898, ekspedisjonschef 1919 samtidig kst. generalkrigskomissær 1929-34. Formann i styret for Dept.funksjonærenes understøttelsesforening og for Centraladm. begravelseskasse. Gift 23-6-1898 med Valerie Eugenie van Severen, f.1869, datter av brukseier Charles Auguste van Severen og Lulle Kathrine Janson, Namsos. 2 sønner og 1 datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Gellein Løkken

Kjempeflott Carsten, tusen takk.Jeg skal oppgi kildene på disse to (Per og Mathias). Hvilke bok er opplysningene du har gitt om Per fra? MvhTrond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Aakvik

To spørsmål:Er håndverkerne oppført kommunevis? Hvis så, hvor mange er å finne i kommunene Meløy og Rødøy?Er det foto av personene?Mvh Trond Aakvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.