Gå til innhold
Arkivverket

[#62265] Noen som ønsker oppslag i Norges håndverkere/håndverksmestere?


Gjest Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Waskaas

Hei Carsten. Kan du se om det står noe om murermester Jakob Kristian Evensen. Han er født 13.05.1877, død 25.05.1961 i Oslo. Bodde en tid i Ole Bullsgt.Mvh Berit Waskaas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

TrondI 1.utgaven er det kun et alfabetisk register. I 2.utgaven er det et alfabetisk register og et geografisk register, som for det meste er byer, men også steder som Asker, Lyngdal, Nord-Aurdal, Os, Måløy osv. Ikke noe under Meløy og Rødøy. Det er bilder av de fleste i begge utgavene.BeritDessverre han finner jeg ikke. PS. Jeg er gift med Ingrid Waskaas, datter av Tore Dag Waskaas f.12-11-1925 i Porsgrunn, døde 1995.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Waskaas

Hei igjen Carsten.Dette var jo artig allikevel da, du er jo gift med min manns tremenning, og jeg holder faktisk på med akkurat den grenen nå! Har hatt litt kontakt med din kones bror, og en tante av din kone. Kan du sende meg din mail adresse? Skulle jo gjerne spurt deg om litt. Mvh hilsen Berit Waskaas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Carsten Schanche

Ja, en Vilhelm Bjørgen, byggmester, f.30-4-1908 i Stavanger. Foreldre: Byggm. Ingebrigt Bjørgen og Brita f. Seljestad. Gift 1940 m Veronica Bruder. Foreldre: Olga og Ernst Bruder. 2 døtre. (Har ikke du fått det før i en annen forbindelse?. Virket kjent.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det var det da. Lurte på det samme, så kikket jeg i denne tråden, men her var det ikke. Kanskje jeg fikk det i en mail fra deg. Men uansett, takk igjen.Vilhelm var min fars fetter. Ingebrigt var farmors bror. Det er Vilhelm som bl a har bygget fiolinen min.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Hei Carsten,Har du bakerne Karl (Carl) Nilsen fra Årdal (bosatt der i 1886), S&F, f ca 1861 (vet ikke hvor), og Fredrik Kristiansen, f ca 1841 (vet ikke hvor), bosatt i Bergen 1900-1906, samt sistnevntes sønn, snekker Laurits (Lars) (Andreas) Kristiansen,f 1881 i Bruvik, bosatt i Bergen 1900-1907.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Hei ArnfridIngen av disse er omtalt i bøkene, men jeg tror dette er Karl i 1865[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f61420&gardpostnr=192&personpostnr=1128&merk=1128#ovre>Lenkeog i Bergen i 1891LenkeSå er det en baker Carl Nilsen som får en sønn Kristian i 1897, men jeg finner ikke disse i 1900! LenkeHer er vielsen til Fredrik Kristiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Hei Carsten.Jeg er på jakt etter en oldefar som ble borte tidlig på 1900 tallet. Det gjelder skomager Salomon Christoffer (Olsen) Førde. Egentlig en sørgelig historie, men det skulle vært OK å visst hvor han ble av.Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Ja det stemmer. Han flyttet senere til Fr.stad og forsvant ca- 1920?? Takk i alle fall. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Johan Arthur Hansen

Står det noe om urmaker Petter Andreas Jonson f.1855 Morsund, Bø, Vesterålen og gift 1882 med Ingeborg Madsdtr. Vestnes MR. De var bosatt i Nordfjoreid. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Johan ArthurDet gjør det ikke, men hans sønn: Monrad Georg Johnsen, urmaker, Nordfjordeid, f.28.febr. 1893 i Nordfjordeid. Foreldre: Petter Andreas Johnsen og Ingeborg Krogseth. Utl. hos sin far, hos Iversen & Co. i Bergen ca. 3 år, derefter en tid i Ålesund og Voss, startet egen forr. i Måløy 1919, overtok 1926 farens forr. (etabl.1886). Medl. an Norges Urmakerforbund fra 1919. Medl. av Eids brandkommunes repr.sk. 6 år.Gift 1919 med Synnøve Wedvik. Foreldre: Inspektør L.R.Wedvik og Anna. 2 sønner, 1 datter. (Eldste sønn arbeider i forr.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Brage H. Pedersen

Hei Carsten!Ni(e)ls Valdemar Valentin (eller Walentin), født i Næstved i Danmark ca. 1860, skal en tid ha vært pølsemaker i Oslo. Kan du se om du finner noe om ham?Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

Hallo,finner du noe på:Ditrich (Didrik) Bergmann f.1834 i Hannover, Tyskland. Snekker eller tømmermann i Moss.Anders Engholm født i Sverige. Til Norge i 1807. Døde i 1832. Skredder i Sarpsborg.Hilsen Petter Langeland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

PetterDette er vel en sønn:Didrik Anton Martin Bergmann, tømmer- og snekkermester, Jeløy, f.22-6-1875 i Moss. Foreldre: Didrik Bergmann og Anette Hafslund. I USA 3 år, sv.brev i tømmer- og snekkerfaget 16-11-1896 i Moss, håndv.brev s.å.Gift 16-1-1909 med Katinka Berg. Foreldre: Karl Berg og Marie. 1 sønn og 1 datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.