Gå til innhold
Arkivverket

[#62266] Trenger noe hjelp i Vågan i Nordland.


Gjest Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleif Odland

Min oldemor Maren Marie Johansdatter, fødd 25.11.1852 kom fra Vaagan. Hennes foreldre har vært Johan Jacobsen f.ca.1814 og Pernelle Christiansdtr. f.ca. 1822, paret er viet i Vaagan kirke 23.7. 1846.Ved F.T. av 1865 bor familien i Kvalviken i Vaagan. Jeg finner ingen av disse to døpt i Vaagan, er det muligt at andre kirker har vært brukt? Har kikket under Hassel, uten å bli klokere. Trolig er Johan Jacobsens foreldre Jacob Nødler Nielsen fra Dypfjorden, f.ca.1780 og hustru Aadshillde Jacobsdatr. f.ca. 1784, og dermed anntar jeg at hun er datter av en Jacob Ballesen. Har ikke funnet mere om Jacob Nødler Nielsen. Og da spør jeg samtidig om der skulle finnes bygdebøker fra dette distriktet? Min oldefar Nils Olsen Haug på Mælbu var fødd 21.5. 1852, jeg vet at han døde i 1940, men har ikke klart å få den eksakte dødsdag. (trolig august)Kjenner noen til hans eventuelle dødsdag?Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Alle kirkebøker for Vågan før 1841 har gått tapt ved branner i 1873 og 1946, men på Statsarkivet i Trondheim er det vaksinasjonsprotokoller fra 1818 og utover. Du kan jo prøve å sende dem en mail, og spørre om Johan Jacobsen og Pernille Christiansdatter er ført der. Jeg har sett den protokollen, og iallefall barnets far skal være ført der. Fant dessverre ikke min Berit Johanne Nicolaysdatter(født ca 1816). Her er adressene jeg har:Statsarkivet.Trondheim@riksarkivaren.dep.noeller: Statsarkivet.Trondheim@arkivverket.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Takk for informasjonen til dere alle. Til Ivar Mosvold, nei navnet Rasch er helt nytt for meg. Jeg har sett navnet skrevet som Johan R Jacobsen, så er det noen som kan gi meg et tips, så mange takk.Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Johan og Pernille kommer fra Vestpollen. ( Her i 1801 [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f11865&gardpostnr=34&personpostnr=579&merk=579#ovre>Lenke ) Sivert Kildal Olsen (Vestpollen i Vågan) er i alle fall forlover ved ekteskapsinngåelsen i 1846.(Det kunne jo tenkes at denne Christen Hansen (Vestpollen i Vågan) som var 2 år i 1801, kan være Pernilles far Lenke )(Innlegg 8): Det er mange Nordenfjelds-Rascher man eventuelt kan slekte på, men at navnet forekommer her som mellomnavn er i seg selv ingen tydelig indikasjon. Men det kunne vært interessant å sjekke om det forekom noen forbindelse.Det noe mer sjeldne navnet ”Nodtler” (enig i tydingen med Ann-Mary i innlegg 4), finner vi på ei jomfru Flakstad i 1801, som trolig har en forbindelse med klokkeren i Nesna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Her var det mange godbiter, må sortere å sjekke. Problemet mitt er jo at en ikke er tilstrekkelig kjent i området, og dermed blir det mye feilsøk her og der. Men kansje noen kan fortelle meg noe om disse kirkesognene. Vaagan er jo det gamle Vågar går jeg utfra, nevnt nokså tidligt. Hassel har jeg en viss kontroll over. Men kan der være aktuelle andre kirker, hvor kirkelige handlinger fra dette området kan ha foregått? Mange takk også til Anne Lise Hovdal, om informasjonen om tapte kirkebøker, slik er greit å vite, når en prøver å krongle seg frem i ukjent tereng. En veldig grei informasjon fra deg Iver Mosvold, men som sagt, her er jeg ute på tynn, tynn is, og må bare prøve og finne ledetråder. En hjertelig takk til dere alle.Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Som du skriver i ditt innlegg nr.9 Iver Mosvold, Christian Hansen fra Vestpollen( 2år i 1801) er Pernelle sin far. Og med hans kone finner vi et nytt uvanlig etternavn. Elena Helena Sneider, paret er viet i Vågan 11 juli 1819,hennes far har navnet Henrich Sneider, og er 40 år i 1801.Det lukter noe tysk kansje? Elena har en bror ved navn Johan Gotfried.Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Det jeg tidligere har fått snust opp om Johan Rasch Jacobsen sin slekt er: Far Jacob Nødler Nielsen fra Dypfjord fødd ca. 1780, hustru: Aadshilde Jacobsdtr.hennes far finnes der et skifte etter den 26 mai 1792(oppl.gitt av Håkon Brun, Kabelvåg i 2006)hans navn er Jacob Ballesen på Liland i Austnesfjorden, 5 barn, hvor den yngste var Aarsille f. 1784, trolig den samme en finner igjen på prestegården i Kirkvågen i 1801.Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.