Gå til innhold
Arkivverket

[#62271] Buck i Hammerfest sist på 1700-tallet


Gjest Johan I. Borgos
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan I. Borgos

Maria Elisabet Buck (Buch/Buk) var født ca. 1781, trolig i Hammerfest. Hun kom en gang før 1801 til Dverberg (Andøy) som fosterdatter hos presten Jakob Severin Bang. I 1805 gifta hun seg med Jørgen Steen Pedersen, som omkom på sjøen i 1821.Utpå 1800-tallet kom også søsknene Marie Katharine, Christian og Markus Buck til Andøy. Deres foreldre var Markus Buck/Malena Mølbakk i Hammmerfest. Marie Katharine bodde ei tid hos Maria Elisabet, og Christian bygsla en nabogård.Jeg gjetter at Maria Elisabet Buck var tante til disse søsknene, altså søster til Markus Buck senior. Kan noen bekrefte eller avkrefte dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Hei etter hva jeg har funnet ut er at i 1801 bor det disse på Marienborg gård i Hammerfest: Markus Buk 37 år Malena Mølbak 32 år Peter Buk 8 år Jens Buk 5 årAndreas Buk 4 år Markus Buk 1 år Maria Buk 2 år. Hvis dette er den riktige familien så stemmer det at Markus hadde en søster ved navn Maria.Men om det er de du leter etter er vansklig å vite.Etter hva jeg også kan se så giftet Maria seg med en Nicolai P.Noodt i 1819.Men da var hun vel gift med Jørgen?Men dette er kanskje ikke rette Maria Elisabeth...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Hei! Som du ser av innlegget mitt, har jeg to stykker Maria der, både den eldre (f. 1781) og den unge (f. 1799). Opplysningene om søsknene Buck har jeg forøvrig fra FT1801.Jeg blir litt nysgjerrig på det giftemålet i 1819, for den yngste av de to, Marie Katharine, gifta seg i 1818 med Raphael Lund Brünnich. Her må jeg dobbeltsjekke. Hvilken kilde bruker du for giftemålet med Nicolai P. Noodt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Ja, hva skal man tro her? Bortsett fra skrivemåten for Brünnich har vi samme ektefelle for Marie Elisabeth, med mindre det fantes to jenter som het det. Opplysninger på IGI må forøvrig alltid kontrolleres, det er mange feil der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Helt enig,har derfor letet opp fødslene til noen av barna til Marie Katharina og Raphael i kirkebøkene da jeg jobbet med denne familien for et par år siden.Måtte bli helt sikker,siden det på FS var så mange med navnet Marie Buck. Men jeg har desverre ikke funnet noe bakover på Marcus Buck,så jeg vet ikke om den Marie Elisabeth som var pleiedatter på Dverberg er hans søster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Frekt å spørre, men hører du til Brünnich-slekta? Jeg trenger antakelig all info jeg kan få i det neste bindet av gårds- og slekthistoria for Sortland...Marie og Raphael gifta seg forøvrig i Dverberg 27.09.1818, men det veit du kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

hei Johandenne slekten er ganske vanskelig. Den har en slektsbok. De har den på biblioteket på sortland. Har skannet den av og sender deg en kopi pr mail. De to Maria Buck (det er en til i Hammerfest i samme familie) er søskenbarn, Fredrik er far til hun i Hognfjord og Marcus til de 2 andre.Har prøvd å sende deg en mail men får ikke sendt den. har du skiftet mail adresse?Hvis det har interesse så send meg en mail, du har jo min adresseSteinarSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Så er altså forklaringa at det var to jenter med samme navn. Men hva er i så fall dokumentasjonen på hvem som gifter seg med hvem? Mailadressen min er den samme som før - jb krøllalfa nndata.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Takk til Steinar. Interessant slektstavle, men opplagt litt mangelfull. Det er ikke enkelt å etterprøve den. Andre som kjenner til Buck-slekta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heikom den fram alikevell, da har det vel bare vært litt problemer her.Du finner denne slekten, spredt i Vest-Finnmark. dvs Talvik/Alta og Loppa i tilleg til Hammerfest og KjøllefjordHar mer som jeg har lagt til etter hvert, bl. a. den grenen til Hognfjord. Det er ca 70 sider foreløbigSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Jeg er først og fremst ute etter opphavet til de fire som kom til Andøy. Foreløpig tør jeg ikke stole på slektstavla, men skal sjekke videre. Etterslekta har jeg i søkk og kav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Hei.Er vel ikke frekt å spørre i det hele tatt :)) Men denne slekta har jeg på data siden jeg jobbet med anetavle ei som har foreldre fra Sortland.Og nå må jeg visst begynne å sjekke på nytt,for jeg har en Marcus Buck som far til Marie Kathrine som ble gift i Hongfjord !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Etter noen søk i slektstavla:1. Maria Elisabet Kraft Buck (f. ca. 1781) - se innlegg 1 - står ingen steder der.2. Marie Katharine Buck, som gifta seg med Raphael Brünnich, står der, men med annet fødested enn FT1865 og FT1875 oppgir. De sier hun er født i Hammerfest, slektstavla oppgir Kjøllefjord, og det er ikke akkurat nabosokn. (Det er også sprik når det gjelder fødselsår, men sånt er ganske vanlig.)3. Christian Fredrik Kraft Buck (1802-1883), f. i Hammerfest, mangler også i slektstavla. Derimot finner jeg en Christian Kraft Buck som døde to måneder gammel i 1800. Han var født i Kjøllefjord, står det.Det er altså vanskelig å få kildene og slektstavla til¨å stemme overens, og jeg håper fortsatt at noen sitter med sikrere svar på spørsmålene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Noen ekstra kommentarer til (16) etter litt leiting i diverse kilder:1. Maria Elisabet Kraft Buck (f. ca. 1781) er ikke mulig å finne verken i slektstavla (se 8) eller i Buck-puslespillet (se 15). Hun passer ikke inn i noen av de aktuelle barneflokkene. Kraft-navnet viser imidlertid at hun må høre til samme greina som de øvrige jeg nevnte i (1), men ikke som søster til Marie Katharina, da blir det to jenter med samme navn i søskenflokken. Jeg lurer på om de er søskenbarn, i så fall må Maria Elisabet være født utafor ekteskap med en av onklene til navnesøstra som far.2. Marie Katharine er trolig født i Kjøllefjord som datter at Frederik Christian Buck og Anna Elisabeth Vestgaard. Frederik døde i 1802, og noen av barna hans vokste sikkert opp hos slekta i Hammerfest. Det kan forklare spriket i forhold til folketellingene når det gjelder fødested.3. Den Christian Fredrik Kraft Buck som kom til Andøy, er sannsynligvis bror til Maria Katharina, og identisk med den Christian Kraft Buck som slektstavla sier døde to måneder gammel i 1800. Tavla bruker imidlertid dåpsdatoen som dødsdag, og Buck-puslespillet har kopiert denne feilen.Problemet som fortsatt gjenstår, er altså å finne opphavet til Maria Elisabet Buck (f. 1781).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Marie Elisabeth Buck ble som i innlegg nr. 2, gift 1819 i Hammerfest med N.P.Noodt. Hun var datter av Peter Buck. Til alle som lurer på Buckene, lån N.A. Ytrebergs bok: Handelssteder i Finnmark. Denne boken gir et godt bilde av kjøpmannsslektene på alle handelstedene i Finnmark, og hvordan de gifter seg inn i hverandre. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Marie Elisabeth Noodt, f. Buck døde i H-fest 18.06.1834, 36 år gml. 21.07.1861 døde hennes mann, Peter Nicolai Noodt, 78 år gml. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei. Fredrich Christian Buck og Anne Elisaberh Westgaard hadde en datter, Marie Catharina, f. 1794. Hun ble gift med Raphael Brøniek. Den Marie Elisabeth jeg hadde, var ikke datter til Peter(jeg blingset litt), men til Marcus Wøldicke Buck og Magdalene Marie Mølback. Så har vi en Anna Marie Elisabeth, f. 1791 = d. 1822. Hun ble 1810 gift med handelsm. Jacob Lund i H-fest. Noe av dette fant jeg i den danske puslebiten. Dette hjelper vek ikke Johan stort, men det utelukker vel noen. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Jeg har kommet fram til samme resultat som Gullbjørg, det vil si at Maria Elisabet Kraft Buck, f. ca. 1781 i Hammerfest, fortsatt ikke er identifisert. Men hun var opplagt nært i slekt med de andre som er nevnt. Marie Katharina og Christian reiste i ung alder den lange veien fra Hammerfest til Andøy (i luftlinje som fra Trondheim til Oslo) for å bo hos henne, det er bevis godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Så viser det seg at også Anna Elisabet Vestgaard, mora til Marie Katharina og Christian, kom til Andøy. Hun døde på gården til Maria Elisabet Buck, og blei gravlagt på Andenes 18. januar 1817.Dette betyr trolig at Maria Elisabet og Marie Katharina faktisk var heilsøstre. Både slektstavla og Buck-puslespillet oppgir at barn nr. 2 til Frederik Buck og Anna Elisabet Vestgaard var født i 1778 og det neste i 1788. Mellom dem passer altså Maria Elisabet inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Til Johan. Etter å ha tenkt litt på hvem Maria Elisabeth var datter av, så kom jeg frem til at det måtte være Fredrick Chr. Buck og Anna Elisabeth Vestgaard. Dette paret ble gift i Loppa 7.06.1775. I boka om handelsslekter i Finnmark sies det at Fredrick styrte handelen i Kjøllefjord fra 1788 til sin død i 1802. Mellom Loppa og Kjøllefjord hadde han også vært ved handelen i H-fest. jeg vil tro at hun er født enten i Loppa eller H-fest. Fredrick hadde hatt en søster, Anna Marie Elisabeth Kraft Buck som var f. 1749? og var død ugift før 1779. Kanskje var din dame oppkalt etter henne. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.