Gå til innhold
Arkivverket

[#62277] Båten Besseggens forlis 1727


Gjest Leif Biberg Kristensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Biberg Kristensen

Min mors onkel, Borger Emil Eriksen født 06.11.1888 i Kragerø, var sjømann. Han seilte blant annet som styrmann på en båt ved navn 'Besseggen'. Denne forliste 15. oktober 1927 under en reise fra Paris til New york. Kapteinen hette Hassel iflg. min mors opptegnelser, og denne hadde med seg kona og sønnen Arne som dengang var 4 år, og som overlevde forliset. Er det noen som kjenner til denne familien og vet om Arne Hassel fortsatt lever?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Fra Norges skipsførere, utgitt 1935: Ludvig Hassel, Gogstad pr. Sandefjord, f. 18-6-1892 i Søndeled. Til sjøs 1908 med seilskipet 'Zippora' (1200) av Risør, tilh. Johan Juell Hassel. Styrm. eks. 1912 i Risør og skipsf.eks. 1914 i Oslo. Styrmann med damperne 'Charlock', 'Asturiano', 'Vindeggen' og 'Besseggen'. Blev i 1919 fører av sistnevnte skip (5100) av Skien, tilh. Jens Folkman. Har senere ført dampskipet 'Anjer' (7100) og fører nu motorskipet 'Pleasantville' (8311) av Oslo, tilh. A.F.Klaveness & Co. - Gift. 4 barn.Ludvig forteller: Jeg var med og forliste med bark 'Spero' av Risør juleaften 1910 på Kapp Hatteras i en forrykende pålandsstorm. Alle mann ble reddet.I slutten av sept. 1916 var jeg som 1.styrm. ombord i dampskipet 'Vindeggen', da dette ble skutt isenk av en u-båt i Middelhavet. Skipet var på reise fra Tyne til Spesia med en ladning kull. Vi kom alle i skipets 3 livbåter og blev dagen efter senkningen tatt opp av en liten spansk skonnert, som satte oss iland i Majorca, hvor vi blev vel mottatt.Den 15.okt. 1927 kl.2 fm. blev dampskipet 'Besseggen', som jeg da hadde vært fører av i 8 år, rendt i senk av det store franske passasjerskip 'Paris' på New York havn. Skipet var fullastet med sukker, og sank i løpet av nogen må minutter. Dessverre druknet 6 mann av besetningen, ,men de øvrige ombordværende, deriblandt min kone og 5 års gamle sønn - som ved et under - blev reddet. Der blev skrevet meget om denne begivenhet. Dampskipet 'Paris' tapte rettssaken og måtte yte full erstatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Tusen takk, dette var fulltreffer!Da er det vel mulig at det har skjedd en misforståelse mht. 'Paris' i og med at dette var navnet på den andre båten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.