Gå til innhold
Arkivverket

[#62282] min bestefar (morfar)


Gjest trine johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest trine johannessen

nå har jeg leita meg skakk i hjel etter min bestefar og hans familie. jeg veit at hans bestefar brukte hansen. min bestefar er født i mars 1923 kommer fra fenstad(brårud) garden heter Elverhøy(i). mora het Emma, faren het Henry. han har søsken som heter alfred, anna i hvertfall... min bestefar het johan adolf elverhøi. Døde i 1991. mulig å få noe hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Akershus fylke, Nes og Fenstad i Nes, Lysningsprotokoll nr. C 0001 (1920-1941), Lysninger 1922, side 10, nr. 57: LenkeLysning 15/12-1921 mellom Henry Johansen Elverhøi, f. 12/9-1896 Elverhøi, Fenstad, og Emma Marie Antonsdatter Holmen, f. 21/12-1900 Holmen. Hans far: Johan Hansen. Hennes far: Anton Toresen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trine johannessen

takk for hjelpen,men jeg fant ikke emma sammen med hennes far ogfamilie..... Hvordan skal jeg finne min bestefar johan adolf elverhøi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Emma ble født 21/12-1900, mens folketellingen ble opptatt 3/12-1900, altså var hun ikke født ennå!For å finne Henry, på til 'Skanna kyrkjebøker', så 'Lesa skanna kyrkjebøker', deretter velg Akershus, klikk på 'Nes / Fenstad: 1883-1918, Ministerialbok', og se døpt nr. 13 øverst på side 51.Tilsvarende for Emma. Velg Akerhus, klikk på 'Nes / Nes: 1899-1918, Ministerialbok', gå til s. 29 og se jente nr. 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trine johannessen

okay, dette skal jeg klare :-), men jeg har gjennomgått alt som etter bøker i nes som er tilgjengelig på nett på johan født mars 1923, men finner ingenting.... Jeg veit jo at han er min bestefar for han døde i 1991. hva kommer det av at jeg ikke finner han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Om din bestefar var født og døpt i Fenstad sogn, har det sin naturlige forklaring at du ikke finner ham. For Fenstad sogn er det ikke tilgjengelig kirkebok etter 1918, dvs at senere kirkebøker fremdeles ligger på sogneprestens kontor. Det er kun lysningsprotokoll som er tilgjengelig for Fenstad etter 1918, jfr Franks funn i innlegg 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Nettopp. Men du kan prøve å henvende deg til kirkekontoret på Fenstad, evt. møte opp personlig (det er jo ikke så langt å kjøre fra Auli til Fenstad), for å slå opp i kirkeboken som antakelig fortsatt ligger nedstøvet et sted der.Noen har hatt gode erfaringer med dette, men selv har jeg ikke en gang fått svar på en høflig e-post jeg sendte til Vinger meninghetskontor for et par måneder siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne N. G. Hagen-Pettersen

Hei Trine.Jeg fant familien til Emma i bygdeboka for nes på Romerike bind 3. s 437.Anton Toresen Bøsterud 1871-1956 g.m Marie Elise Johansdtr 1865-1934.Barn. AkselBerta 1892 g.m Per GranliThorvald 1894 g.m Kari NylandJohan 1898 g.m Mina GrønlibråtenEmma g.m Henry ElverhøyHelga g.m Hans NylandOle g.m Gudrun HagaliAlfred g.m Inger Nygård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne N. G. Hagen-Pettersen

Den er nok ikke tilgjengelig på nett. Jeg kjøpte bind 1-3 og bind 5 på Opaker libris. Bind 4 er desverre utsolgt, men jeg leste et sted at Nes kommune kanskje skulle vurdere å lage et opplag til av den. Vis du trenger mer oppslag så kan jeg sikkert hjelpe deg, bare å si i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.