Gå til innhold
Arkivverket

[#62294] Torkel Lang(e)land f. 1838 - men hvor i Norge?


Gjest Solveig Glesaaen
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Glesaaen

Hei! Jeg hjelper en fra USA med å finne igjen hans tip-oldefar Torkel Lang(e)land og hans aner i Norge. Tolkel f. 1838, emigrerte til Amerika i 1857. Reiste så til Iowa og N. Dakota for å ende opp i Roseau County i N. Minnesota i 1890. Fikk 11 barn. Gift 1. med Anna og fikk med henne Dora f. 1866 (spørrerens oldemor); g. 2 med Martha f. 1843 i Norge. Har hatt kontakt med Sogndal vedr. navnet 'Lang(e)land', men de kjente ikke til navnet der. De henviste meg videre til Sogndalen Vest-Agder eller også Sokndal i Rogaland. Her på Debattforum ser jeg Lang(e)land nevnt både i Melhus og i Ålen. Er det noen som kan hjelpe til med å finne igjen denne Torkel i Norge? mvh Solveig Glesaaen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne N. G. Hagen-Pettersen

Hei Solveig.Et råtips På slutten av 1700 og begynnelsen av 1800 er Langeland navnet brukt på Konnerud verket i Skoger, nåværende Drammen. Jeg lurer på om det var et slektsnavn der, det gikk nok delvis i arv hvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa Thelin Knutsen

Hei Solveig. Langeland finnes over førti steder i landet. Søk på digitalarkivet - Digitale bøker - åpne bok nr 168 Norsk Stedsregister. Her vil du finne alle steder som heter Langeland og i hvilke kommuner de finnes. Det finnes en gård Langeland i Strand også, men jeg fant han ikke i bygdeboka vår.Hilsen Lisa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Litt flere opplysninger hadde ikke vært vondt her. Hvor var Dora i 1880 f.eks. og evt. resten av familien.Jeg har søkt på FS, census 1880 og den eneste Torkel f. 1838 -2 år som hadde en datter som het Dora var: Torkel Thomson, 40 år, f. i Norge og gift, men ingen kone står oppført. Barna som heter Thomson og er født i MN: Andrew 13, Nettie 12, Dora 10, Peter 9, Henery 6 og Martha 4 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Føglende er bare et forslag. Også fra FS: Torkel Thomasen dpt. 18/3 1838 Luster SF, Thomas Jacobsen og Christi Jørgensdt. -- Torkel Peder Tomesen f. 1837 S-Odal - 1919. Det er dårlig med utvalg her.Ved foreldresøk på Torkel Thomson og Anne fikk jeg opp 3 av barna deres, alle født i Newry, Freeborn, MN: Peter Thompson f.10/4 1872, Henry O. f.22/4 1874 og Martha f. 21/3 1877.Men så fikk jeg også opp en helt annen person som jeg synes jeg burde ta med pga. likhet i navn. Martha Kristina Thompson død 1881 Soldiers Grove Crawford Wisconsin, foreldre Torkel Torkelsen Thompson og Anna Halvorsdt. Varland. (Kanskje søster?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Glesaaen

Hjertelig takk til dere alle som har svart på etterlysningen! Jeg skal se på mulighetene som ligger i alle forslagene og gi melding tilbake dersom det lykkes å finne ut hvor denne Torkill kom fra:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Solveig, kan du også si noe om hvorfor du nevner Sogndal og Sokndal? Er det noen indikasjon på at dette er et sted som er verdt å lete?Kikket på kirkeboka for Luster, men desverre så det ikke ut til at faren til Torkel Thomasen hadde noe med Langeland å gjøre - det er ingen gård i FT1865 for Luster som heter noe lignende.K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

Langeland er en gård på Fogn i Finnøy kommune. I Finnøy gard og ætt III side 17 finn en Torkjell Torkjellson, født på Haga i Høyland g.m. i 1834 (2.ekteskap) Anna Halvardsdtr. Varland de har barna Torkjell f 1834, Halvor f 1836,Marta Kristine f 1840, Berta f 1842, Teodor f 1845, Andreas 1847, og Torgeir f 1850. I 1854 tok Torkjell og Anna med seg hele barneflokken og emigrerte til Amerika. Fra første ekteskap hadde Torkjell sønnen Anders som reiste til Amerika og deltok i borgarkrigen, der han fall.mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Glesaaen

Jeg sendte en forespørsel om Torkel til Sogndal historielag, men navnet var lite kjent på den kanten. Sokndal og Sogndal er steder som ofte blir forvekslet med Sogndal. Jeg ble henvist til å søke lenger sør og vest i landet der de mente Langeland-navnet var mer brukt. Dette med Sogndal er derfor ikke noe å feste seg ved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

I farten så jeg ikke at dette allerede står under nr. 13 - beklager, men dette var visst fort å gale. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Glesaaen

Korrigering til spørsmålet om hvorfor stedsnavnetSogndal er nevnt her: spørreren mener Torkel var født i Sogndal (Sokndal, Sogndalen e.l.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

På Fogn er det en gårdsom heter Trevland, i 1915 ble det utskilt et bruk som heter Sangedal. Det er etterkommere av Torkjell/Torkel sin familie i Trondheim, som har vært på besøk på Fogn. Det var noen som kom tilbake fra Amerika. Det er også feil(i bygdaboka) at Anders var fra første ekteskap, skal være fra 2.ekteskap. Han var kun 17 år da han ble med i krigen.mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.