Gå til innhold
Arkivverket

[#62300] Mari Eriksdatter gift med Arne Olsen Galterud Spetalen, Sør-Odal og Vinger


Gjest Tom Premer
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Premer

I både Sør-Odal Bygdebok V, Galterud og Vinger Bygdebok II, Spetalen (Juven) er Mari Eriksdatter ført opp som Arnes kone. Maris bosted og levetid er ikke nevnt. I Strøm kirkebok Mini 3 s. 134 (trolovelsen) er Tronbøl nevnt som bosted. På side 136 (vielsen) er derimot Nordset nevnt som bosted. I FamilySearch står hun oppført som Mari Eriksdatter Nordset. Der står også ca. fødselsår 1730. Jeg har sett gjennom kirkeboken 1729-31 og fant én Maren Eriksdatter. Hennes far var Erik Larsen Kolsrudeiet og mor Ragnhild Bentsdatter. Hun ble døpt 29.9.1730 (Strøm Mini 2 s. 385). Disse finner jeg igjen i Sør-Odal Bygdebok IV, Kolsrudeiet s. 528, men det står ingen ting om hun giftet seg eller når hun døde. Er Mari Eriksdatter fra Kolsrudeiet 'min' Mari?Jeg har heller ikke funnet når hun døde, så også her trenger jeg hjelp.Vennlig hilsenTom Premer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad

Mari Eriksdatter Nordset ble som du nevner gift med Arne Olsen Galterud den 4. jan 1752 (nederst på side 136): [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=full&info=topp&hode=nei&show=67&uid=14391&js=j>LenkeDet er vel trolig at denne Mari Eriksdatter Nordset er fra Øvre Nordset døpt 28.januar 1714. (bygdebok S-Odal II, s. 535) og på LDS:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad

Jeg kan vel også nevne at far til Arne Olsen Galterud ble 2. gang gift med søster til Mari Eriksdatter Nordset den 13.april 1730, nemlig Marte Eriksdatter Øvre Nordset (1704 - 1776), død på Juven i Vinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Tusen takk, Rolf. Da skulle denne saken være biff. Arne giftet seg altså med sin stemors søster. Maris foreldre har jeg registrert i og med at de også er Martes foreldre.Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.