Gå til innhold
Arkivverket

[#62309] Ansgar Thornæs ( f ca 1900 Møre? d 1954 Byåsen ,Trondheim). Hvem var han?


Gjest Dag Fjær
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter fødsel og ev. aner for Ansgar Thornæs (ca 1900 Møre – 1954 Trondheim).Han finnes i DIS sin database ’Gravminner i Norge ’ , men her står det ikke fødselsdato: http://www.disnorge.no/gravminner/vis.php?mode=fyAnsgar er gravlagt på Havstein kirkegård, Byåsen i Trondheim 22 juni 1954. Han skal antagelig vært født utenfor ekteskap ca 1900 på Møre. (Tornes i Fræna?)Jeg har søkt i kirkebøkene for Fræna og distriktene rundt, men jeg finner ingen Ansgar.Han ble gift med Hilma Johanne Alstad (1898-1981 med foreldre fra Frosta). Familiens bosted var på Byåsen (Ferstad?) i Trondheim.Er det noen som har tid til å hjelpe ?Jeg prøver å hjelpe en kollega å finne opphavet til sin morfar.mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at lenken til DIS Gravminner ikke fungerer, men ved å søke på for- og etternavn vil Ansgar finnes død 22. juni 1954 og gravlagt på Havstein kirkegard, Byåsen i Trondheim.Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Ansgar Thornæs og Johanne får en sønn i 1928, døpt i Havstein kirke. Ansgars fødselsår oppgis til 1901, og ekteparets bosted er Opsjøn: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Byåsen (Havstein), Klokkerbok nr. 611C04 (1914-1938), Fødte og døpte 1928, side 52. Permanent sidelenke: Lenke Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Da kan det være den rette Ansgar her, født 3. april 1901 i Molde med mor, pige, strikkerske Anna Thornæs: Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Molde i Molde, Klokkerbok nr. 558C03 (1894-1915), Fødte og døpte 1901, side 31. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6423&idx_id=6423&uid=ny&idx_side=-30>LenkeAnna Thornes, strikkerske, f. 1880 i Bolsø, i ft. 1900 for Molde:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimrende, Randi. Takk!Da gjenstå det i første omgang å tyde navnet på barnefaren i 1901 i KB Molde, samt å finne denne dåpen innført i ei kirkebok i Bergen.mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Tommy.Jeg ser at dødsdatoene for Ansgar og Hilma Johanne ikke er like i DIS Gravminner og i din lenke. Dette lar seg fort sjekke ved å ta kontakt med prestekontoret.mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Bjørg !Jeg satt akkurat og leita etter dåpen da du 'plinga' inn facit!Da blir vel neste utfordring å finne ut hvor i verden Rødven og Hunnes er, samt å finne opphavet til maskinagenten ;-)mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen, Bjørg, her strømmer det på med matnyttig info!Etternavnet Hunnes, finnes det i Raumaområdet, eller er maskinagent John innflytter/midlertidig bosatt i Rauma?mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Da er det muligens John som konfirmeres her, i 1887: Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Rødven i Veøy, Klokkerbok nr. 548C02 (1867-1917), Konfirmerte 1887-1889, side 149. Permanent sidelenke: Lenke Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden, Randi!Her suser informasjonen inn fortere enn at jeg klarer å følge med !Jeg satt nettopp og sjekket gardene Hunnes i Meldal og Hemne i Sør-Trøndelag ... :-))mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå går det så fort at jeg mister helt kontrollen over hvem jeg skal takke for ny informasjon.Uansett så takker jeg derre begge to, Randi og Bjørg, for stort engasjement og matnyttig informasjon.Jeg antar at min kollega vil få blanke øyne når jeg viser fra denne debatten og hvor hjelpsomme folk er i dette forum!Vennlig hilsen Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg som ikke er kommet lenger enn til innlegg 18 når det gjelder å registrere informasjonen i databasen...Jeg lar meg imponere; må det aldri ta slutt !!Stor klem fra Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.