Gå til innhold
Arkivverket

[#62318] Dagarb. Karl Fredrik Fredrikssen och Sofia Olufsdtr.


Gjest Susanne Lundmark
 Del

Recommended Posts

Gjest Susanne Lundmark

Hej alla! Sitter här och tittar och ser att min släkting i Jokkmokk Annika Forsberg forskar på om våran släkt. Eftersom min mormors mor är Josefina Karolina (inlägg 60309) och min mormor berättat en hel del om henne och hennes öde så vill jag gärna ha hjälp att verifiera hennes berättelser. Hon berättade att Josefina Karolina och hennes bror Anton blev moderlösa i tidig ålder och därefter bodde hos sin moster Kari(n). Fadern ska ha utvandrat till Amerika och efter X antal år kommit hem för att hämta barnen, men de ville inte följa med honom. OM det är så att Dagarbetare Karl Fredrik Fredrikssen (1870)och Sofia Olufsdotter (1865) är min mormors mammas föräldrar vart kan jag hitta dem? Kan någon hjälpa mig och kan det vara så att Karl Fredrik blev kvar i Amerika... Spännande. Tacksam för all hjälp jag kan få! MVH Susanne PS: Om det är någon hjälp så bodde brodern, Anton i Salten. Han gifte sig där med en kvinna (Sofie tror jag) och de fick barn som jag vet bor i Sverige.:DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susanne Lundmark

Angående brodern till min mormors mamma så hette han Anton Karlsson (Karlssen?) Han gifte sig med en kvinna som hette Julia. De fick en dotter som hette Sofie och hon bodde i Mo i Rana medan de bodde kvar i Salten. Josefina Karolinas föräldrar som jag söker är alltså föräldrar också till Anton. Vet inte om det kan vara någon hjälp men behöver verkligen hjälp med vart jag ska söka!! Tack igen på förhand. Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annika forsberg

Hej Susanne, så möts vi här i grannlandet. Jag har inte hunnit skicka info till dig så jag tar det här. Jonny Mydland hade vänligheten att ge mig följande: 'Bror Erik Ferdinand Vestberg, f.5-11-1886 i Malåträsk, ble gift med Karoline Josefine Karlsen, f.8-3-1891 i Trondhjem, dpt.29-3-1891 s.s., konf.1906 i Grong. Hun var av Hartmanns-folket på farssiden (Magnussen Rosenberg) og Stålberg-folket på morssiden' De var alltså 'omstreifer' dvs resande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annika forsberg

Inlägg 60121 Handlar om vår släkt! Det är intressant hur gamla historier visar sig vara ganska osäkra. Min mormor trodde sig ha blivit moderlös vid 10 års ålder, och då varit tvungen att följa med Pelle till Norge, från Luleå där de bodde då. I själva verket dog hennes mamma fem år senare. Kanske Pelle bara lämnade henne kvar i Luleå när hon var sjuk? Men varför tog han med sig Agda? Ja svar får vi aldrig, men intressant att spekulera är det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Susanne Lundmark

Hej igen! Är på två ställen med denna förfrågan...(60309) i alla fall söker jag min mormors mors bror. Anton Karlsen vet ej vart han var född, men systern Josefina var ju född i Strinda. Anton levde tydligen så sent som sent 1960-tal eller till och med på 1970 talet. Han bodde i slutet på ålderdomshem i Trondheim. Hans fru var en Julie och de hade en liten stugan vid vattnet i Salten, Finneid. De hade en dotter, Sofie som flyttade till Mo i Rana och gifte sig med en Kåre Nyheim. De fick två flickor (Dagrun och Svanhild) som idag båda bor i Sverige. Flickorna är dessvärre inte intresserade av att hjälpa till med denna sökning. Hoppas på hjälp här. MVH Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susanne Lundmark

Hej igen! Är på två ställen med denna förfrågan...(60309) i alla fall söker jag min mormors mors bror. Anton Karlsen vet ej vart han var född, men systern Josefina var ju född i Strinda. Anton levde tydligen så sent som sent 1960-tal eller till och med på 1970 talet. Han bodde i slutet på ålderdomshem i Trondheim. Hans fru var en Julie och de hade en liten stugan vid vattnet i Salten, Finneid. De hade en dotter, Sofie som flyttade till Mo i Rana och gifte sig med en Kåre Nyheim. De fick två flickor (Dagrun och Svanhild) som idag båda bor i Sverige. Flickorna är dessvärre inte intresserade av att hjälpa till med denna sökning. Hoppas på hjälp här. MVH Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.